Inzicht creëren door sturen op cijfers

Blog van Suzanne Schipper | Bewust Ondernemen
Administratie? Dat is het achteraf registreren van iets wat toch al gebeurd is, werd mij een keer gezegd. En zo zullen er wel meer denken. Een noodzakelijk kwaad, iets wat moet gebeuren.
Het gaat al mis met het woordje achteraf. Wat heel vaak wordt vergeten is het stuk wat eraan vooraf gaat. En dat draait om de informatiebehoefte die er is. Want als je die in kaart hebt kun je je administratie dubbel benutten. Niet alleen als middel om te registreren voor de belastingdienst en de accountant, zoals bijvoorbeeld voor je aangifte omzetbelasting. Maar ook als een instrument om mee te sturen.


Informatiebehoefte bepalen

En dus is het goed om vooraf na te denken aan welke informatie je behoefte hebt. Want het is de kunst om je omzet- en kostencategorieën zo efficiënt mogelijk in te vullen. Is bij jouw onderneming een omzetrekening dienstverlening en omzet producten voldoende? Prima, meer hoef je dan ook niet aan te maken. Wil je wel graag wat meer verschillende omzetten gesplitst zien omdat dit strategische informatie geeft? Dan maak je meer categorieën. Welke kostencategorieën wil je juist gesplitst zien of samengevat? Denk goed na, en hou je financiële administratie zo efficiënt en overzichtelijk mogelijk.


Sturen op cijfers

Er is niets leuker dan een verbaasde opdrachtgever als ik met één druk op de knop de informatie tevoorschijn kan toveren die hij/zij zoekt. Zo heb ik eens voor een vastgoedondernemer de kosten en opbrengsten per pand gesplitst. Daar had eerder blijkbaar nog niemand aan gedacht. Maar het geeft wél de informatie waar de ondernemer op kan sturen. En waarmee hij/zij beter en sneller kan reageren op de situatie.
 
Veel te vaak zie ik nog dat de waardevolle informatie uit de administratie te weinig wordt benut. Denk bijvoorbeeld aan omzet per klant en seizoensinvloeden. Maak er dus optimaal gebruik van!
 

Tip

Wil je ook je administratie opnieuw (laten) inrichten? Het nieuwe boekjaar is het juiste moment om hiermee aan de slag te gaan. Ook nu is het nog niet te laat om ermee te starten. Maak een aantal correctieboekingen over de eerste maanden van het nieuwe jaar en je kunt dit jaar ook al sturen op cijfers!
 

Lees ook…

Wees herkenbaar

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan.” (TELE 2, 2016) Iedereen kent het wel, dat deuntje uit de radioreclame dat blijft hangen… Een pakkende slogan op tv die je de volgende dag nog steeds weet te noemen. De prominente foto die je elke week weer tegen komt wanneer je de wijk-krant openslaat.

Verleidende kracht van workshops voor vrouwen

Doe jij weleens mee aan een workshop? Ik had in het najaar een workshop gewonnen en bij binnenkomst viel me direct één ding op: er waren alleen maar vrouwen. Wat is dat toch met vrouwelijke zzp’ers en workshops?

De nieuwe editie van VrijeStijl is uit!

Daar is 'ie weer! De nieuwe editie van VrijeStijl magazine gaat over marketing en sales. We spreken met experts over netwerken, pitchen en social media als marketingtool. Daarnaast zetten we de 5 beste van 2015 marketingboeken op een rijtje en spraken we een yogaleraar over 'zen' ondernemen. Al nieuwsgierig? Neem een kijkje!
Je administratie bijhouden is niet de leukste klus, maar wel noodzakelijk. Je kunt het jezelf makkelijker maken door online te gaan boekhouden. In dit whitepaper lees je daar alles over.

ZZP Servicedesk © 2006-2016. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden