Waarom jij niet moet starten met de why

Column Anke Verbruggen | Stel je prioriteiten
Wie kent hem niet, de TEDtalk van Simon Sinek. Simon vertelt ons waarom Apple zo succesvol is. Apple communiceert namelijk niet naar klanten wat ze doen of hoe ze het doen. Ze vertellen klanten waaróm ze het doen. Daarom kopen mensen bij Apple en niet bij de concurrent. Start with the why.

Simon says...

Dit kan jij als ondernemer ook toepassen. Allereerst, wat is je why? Je why is je inner fire, jouw drijfveer als ondernemer, de reden waarom je elke ochtend uit je bed komt. Klinkt duidelijk, maar waarom lukt het dan niet altijd? Veel businesscoaches hebben het advies van meneer Sinek te letterlijk vertaald naar hun eigen dienst. Ze vertellen startende ondernemers om te beginnen met hun why. In deze column leg ik uit waarom ik het daar niet mee eens ben.
 

Size does matter

Apple heeft een reden om heel duidelijk te zijn over de why. Het is namelijk een heel groot bedrijf; bij zo’n groot bedrijf is het handig als alle neuzen dezelfde kant op staan. Maar ja, jij hebt niet zo’n groot bedrijf. Voor jou maakt het niet zoveel uit of je why vandaag hetzelfde is als gisteren. Als jij het er mee eens bent, is het goed. Niemand die er last van heeft.

 

Prioriteiten als starter

Vaak wordt over het hoofd gezien dat het hier gaat om marketing. Ik raad startende ondernemers niet aan om meteen in het begin te focussen op hun marketing. Zeker als het product nog helemaal niet helder is. En dat kún je bijna niet helder hebben als je net bent gestart.
 
Je zou kunnen redeneren dat het achterhalen van je why juist helpt bij het opzetten van een dienst. In de praktijk zit het juist vaak in de weg. Het wordt een keurslijf waar jouw bedrijf in moet passen. Als wat je doet namelijk niet meer past bij je why, klopt dit namelijk niet meer. Juist in het begin heb je wat bewegingsvrijheid nodig. In dit stadium weet je namelijk nog niet precies wat wel en niet werkt. 
 

Why is wel belangrijk

Dat betekent niet dat je nooit hoeft na te denken over de why. Het moet naar mijn mening echter niet het eerste zijn dat je oppakt. Het is veel belangrijker dat je weet wie je doelgroep is, wat hun probleem is en hoe jij dit gaat oplossen. Daar kom je achter door veel te vragen en te testen. Pas als je een duidelijk product of dienst hebt, kun je dat gaan verkopen. Dan ga je pas meer aan marketing doen. En ja, dan kan het goed van pas komen om te vertellen waarom je doet wat je doet. Grappig genoeg kom je door te doen en te testen, sneller achter je why dan door te denken. Je merkt namelijk heel goed of iets goed voelt of niet. Waarom voelt het goed? Juist, omdat het aansluit bij jouw innerlijke drijfveren.
 
Mijn advies: Don’t start with the why. Start with testing & doing. Gaandeweg komt die why er vanzelf uitrollen. Zo niet, kun je alsnog een businesscoach inschakelen om hem te achterhalen.

Lees ook…

Van VAR naar voorbeeldovereenkomst

De VAR is verdwenen: sinds 1 mei 2016 is de oude regeling vervangen door de nieuwe wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Wat betekent dit voor jou als zzp’er? De veranderingen op een rij.

Hoe word ik zzp’er in de zorg?

Je hebt een droom: zzp’er worden in de zorg. Hoe verwezenlijk je dit? Je moet in ieder geval je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit betekent echter niet dat je bevoegd bent om mensen medische hulp te bieden. Wat moet je als zelfstandig professional nog meer regelen om in de zorg te kunnen werken?
Voor jezelf beginnen gaat niet vanzelf. Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee moet houden en die je moet regelen. In deze checklist vind je alle zaken waar je als startende ondernemer aan moet denken.

ZZP Servicedesk © 2006-2016. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden