3 taaltips om foudtjes in je teksten te voorkomen

Column Frances Doderer | TransIP
‘Is vervoerbewijs met of zonder tussen-s?’ ‘Schrijf je socialmediakanalen los of aan elkaar?’ ‘Gebruik je een apostrof of koppelteken in zzp’er?’ De Nederlandse spelling en grammatica kost ons veel hoofdbrekens. Zeker als ondernemer ben je niet altijd in de gelegenheid om hier veel tijd in te steken. Maar juist in je communicatie met klanten en relaties wil je professioneel overkomen.
Een taalfout prominent in beeld kan daarbij roet in het eten gooien. Met de onderstaande gratis te raadplegen taalwebsites heb je in een mum van tijd de juiste schrijfwijze gevonden voor de teksten op je website, in je nieuwsbrief of voor andere communicatiedoeleinden.
 

Van Dale Woordenboek

Ben jij geen wandelend woordenboek? Dan biedt de Dikke Van Dale Online uitkomst. Dit bekendste woordenboek van Nederland geeft je informatie over de schrijfwijze, het lidwoordgebruik en de betekenis van het woord dat je opzoekt. Rian Moonen is de bedenker en oprichter van het blog 'Ik ben in Heerlen: WAT NU?!'. Voordat ze teksten op het blog online zet, checkt ze deze altijd nog op onregelmatigheden. “Een foutje in teksten is helaas snel gemaakt. Ik twijfel dan ook weleens of ik de juiste betekenis van een specifiek woord heb gebruikt. Om hier zeker van te zijn, zoek ik het woord op in het online woordenboek.”

 

Het Groene Boekje

De Woordenlijst Nederlandse Taal dankt de bijnaam aan de kleur van de gepubliceerde papieren variant: de kaft is groen. Dit boekje is door de Nederlandse Taalunie tot stand gekomen en geeft een overzicht van de officiële spelling van Nederlandse woorden zoals vastgelegd in de Spellingwet. Het verschilt van een woordenboek omdat deze lijst de definitie van de woorden niet weergeeft. Karlijn Kooke heeft een website voor haar eenmanszaak Klijn Kooke koffiebar en lunchroom. “In teksten stoor ik me aan verkeerd geschreven woorden of onjuiste spellingvormen. Dan denk ik vaak ‘had je dat niet even kunnen checken?’ Zelf heb ik geen talige achtergrond. Ik worstel soms dan ook met de teksten op mijn website en menukaart. Om spelfouten tot een minimum te beperken, zoek ik woorden die ik wil gebruiken via de site woordenlijst.org op. Met name de vraag of twee woorden aan elkaar of juist los moeten worden geschreven vind je hier snel in terug.”

 

Taaladviesdienst Onze Taal

Vind je in het woordenboek of de woordenlijst geen bevredigend antwoord, dan biedt de Taaladviesdienst, onderdeel van het Genootschap Onze Taal, uitkomst. Stel je vraag in de zoekbalk op de website en je krijgt gedetailleerde informatie over de spellingkwestie. “Deze site is ontzettend uitgebreid”, vertelt Rian. “Voor elke taalvraag die je hebt, staat er een makkelijk leesbaar blogartikel klaar om die te beantwoorden.”
Heb je haast met het vinden van je antwoord, dan bereik je de Taaladviesdienst ook via Twitter. “Een handig alternatief! Begin je tweet met @onzetaal en meestal ontvang je binnen 15 minuten een reactie”, vertelt Karlijn. Maak je niet of weinig gebruik van Twitter, dan is de Taaladviesdienst ook voor iedereen telefonisch bereikbaar.

 

De gouden offline tip

Het komt vaak genoeg voor dat je over je eigen spelfouten heen leest. Karlijn weet dat maar al te goed. “Soms heb je een eigen tekst al zo vaak gelezen, dat je het gewoon niet meer ziet. Ik laat mijn teksten dan ook meestal nog door iemand anders lezen.”
Ook Rian laat haar artikelen vaak nog door een ander bekijken. “Een fris paar ogen op de tekst waar je zelf al zo lang mee bezig bent, is altijd handig. Is er niemand in de buurt? Dan is je tekst even wegleggen of zelfs printen de tip om op een andere manier naar je eigen tekst te kijken.”
Als ZZP'er ben je vrij maar niet alleen. Wil je eenvoudig in contact komen met collega-zzp'ers en mogelijke opdrachtgevers? Maak en publiceer je gratis MijnZZP-profiel!

ZZP Servicedesk © 2006-2016. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden