Wat kun je als zzp'er met Big Data?

Slim omgaan met de gegevens van je klanten
In dit digitale tijdperk is het moeilijk nog iets geheim te houden. Wel eens van de term Big Data gehoord? Het houdt in dat er via verschillende bronnen informatie wordt verzameld over het internet- en koopgedrag van de consument. Ook zzp’ers kunnen hier hun voordeel mee doen.
Martijn de Boer, directeur van Communicatie Data Diensten Nederland (CDDN), is elke dag bezig met dit dataverkeer. “Big data houdt in dat er zowel online informatie wordt verzameld over de gebruiker. Op die manier kunnen er verbanden worden gelegd in het online gedrag van de consument en kan er specifiek geadverteerd worden door de ondernemer.” Je kunt met deze verbanden profielen opbouwen van je klanten. 

 

Wanneer maakt Big Data big?

Er zijn drie factoren die maken dat er sprake is van Big Data:
  • Volume: De hoeveelheid data
  • Velocity: De snelheid waarmee de data verzameld wordt
  • Variety: De diversiteit van de data

Wat moet ik met Big Data?

Big Data wordt vooral door grote bedrijven gebruikt en is niet direct iets waar zelfstandigen mee in de weer gaan. Jij kunt als zzp’er je eigen big data creëren in het klein. Jij kunt al je gebruikersinformatie halen uit de statistieken van jouw eigen website of Facebookpagina. Je kunt hierbij gebruik maken van een programma als Google Analytics. Hier kun je bijvoorbeeld ook een profiel zien van de gemiddelde gebruiker. Hoe oud is hij? Is het een man of vrouw? Je kunt zelfs zien welke zoekwoorden bezoekers op je pagina gebruiken. De Boer legt uit: “Stel nou dat ik zie dat Piet de Boer elk jaar in de lente een schoffel koopt op internet. Ik kan dan gebruikmaken van die informatie door hem elk jaar net voor de lente een nieuwsbrief te sturen met allemaal schoffels.” Je kent dit principe misschien wel uit je eigen ervaring. Heb je wel eens online naar schoenen gezocht? Grote kans de je precies die schoenen in een advertentie ziet in je browser en op Facebook.

 

Mag dat wel?

Het analyseren van internetgedrag klinkt misschien een beetje duister, maar het is legaal. “Als de consument bijvoorbeeld iets bij jou als ondernemer koopt, kun je dat gedrag gaan analyseren. Mensen laten bij een download of aankoop vaak gegevens achter, maar er moet wel toestemming gegeven worden om dit aan derden te verstrekken. Het enige dat je er als internetgebruiker tegen kunt doen, is oppassen welke gegevens je achter laat”, aldus de Boer.
 
De Boer: “Als je als zelfstandige ook actief informatie gaat verzamelen over je klanten, kun je gerichter producten, diensten of andere dingen gaan aanbieden. Je kunt specifieke dingen gaan mailen, een nieuwsbrief sturen, bellen met een aanbod of bijvoorbeeld voor een tevredenheidsonderzoek.”
Als laatst geeft De Boer nog wat tips: “Zorg dat je basisinformatie van de consument altijd op orde is, zoals adresgegevens. Anders kun je de informatie die je hebt niet gebruiken. Daarnaast moet je altijd transparant en open zijn naar de consument. Als de consument snapt wat er met zijn gegevens gebeurd, hebben ze daar wel begrip voor.”
Eén service voor antwoorden op vragen zoals: Hoe stel ik een contract op? Hoe zit het met mijn aansprakelijkheid? Ik krijg niet betaald, wat nu? Hoe zit het met intellectueel eigendom? Gratis voor leden van ZZP Servicedesk

ZZP Servicedesk © 2006-2016. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden