Kan een winkeldief zijn gang gaan in jouw winkel?

Blog van Hendrik-Jan Kaptein | CCV
Pas geleden ging ik met een van onze secret scanners mee op pad. Scanners zijn mensen die winkels bezoeken, de risico’s op overvallen bekijken en proberen goederen uit de winkel mee te nemen. Wist je dat zo’n scan een goede ‘wake-up call’ is voor veel winkeliers?
Zoals gezegd proberen de scanners ook spullen mee te nemen. Nou ja ‘proberen’ is misschien niet het juiste woord. Onze winkeldieven kunnen namelijk bijna altijd het nodige - zonder af te rekenen - meenemen. Ik heb gezien hoe een scanner eerst voor honderden euro’s aan spullen in zijn geprepareerde tas stopte en deze zonder moeite naar buiten bracht. Ik was er ook bij toen hij de tweede poging deed en hij bewust liet zien dat hij goederen ging stelen. Hij wilde zo onderzoeken hoe er zou worden gereageerd in de winkel. Hij liep brutaal met een aantal goederen boven zijn hoofd door de alarmpoortjes. Dat zorgde wel voor veel gedoe in de winkel, maar meer ook niet...
 

Zorg dat je ‘aan’ staat

Er is in de Nederlandse winkels dus nog genoeg te verbeteren op het gebied van beveiliging. Gelukkig zien we regelmatig dat het ook goed gaat. Dit zijn de twee belangrijkste tips om diefstal in jouw winkel te voorkomen:
 
  • Altijd opletten: alert blijven, oftewel: ‘aan’ staan. Laat mensen die jouw winkel binnenkomen merken dat je ze hebt gezien. Groet ze. Dat is goed voor de verkoop en tegelijkertijd vervelend voor een potentiële winkeldief die liever ongezien blijft.
     
  • Bij twijfel altijd iemand aanspreken als klant. Zie je verdacht gedrag, ga er dan op af. Bijvoorbeeld als iemand vooral om zich heen kijkt of erg dicht tegen het schap aan staat. Je moet natuurlijk ook actie ondernemen als iemand al bezig is een artikel in zijn/haar zak te steken. Hou het vriendelijk en zeg wat je ziet. Dus: “Ik zie dat u rondkijkt, waar bent u naar op zoek?” Of: “Ik zie dat u uw keuze heeft gemaakt en dat u uw handen vrij wilt houden. Mag ik u een winkelmandje geven, dat is gemakkelijker bij de kassa.”
 

Als klant behandelen

Met deze aanpak geef je potentiële winkeldieven geen kans om agressief te worden. Je verwijt ze namelijk niets. Ze weten zelf wel wat ze van plan waren en voelen zich toch betrapt. In de meeste gevallen leggen ze het artikel terug of betalen het gewoon. Als degene die het artikel al in zijn zak heeft gestoken niet meewerkt, kun je altijd nog een stapje verdergaan. Hoe je met dit soort situaties om moet gaan kun je leren in de lokale trainingen van het CCV.
 
 

Lees ook…

De risico's van onveilige wachtwoorden

Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel verschillende accounts jij hebt op internet? Je hebt een inlog voor je e-mail, social media, webshops, de site van de NS, etc. Als zelfstandig ondernemer heb je niet alleen deze privé-accounts, maar ook nog eens allemaal zakelijke inlogs op diverse websites.

Hoe goed zijn jouw spullen en informatie beveiligd?

Klant- en computerbestanden, tekeningen van constructies, de nieuwste modeontwerpen... Zzp’ers hebben vaak gevoelige informatie van klanten in hun bezit. En daar dragen ze verantwoordelijkheid voor. Heb jij daar bij stilgestaan? Geldt dit voor jou en hoe?

Hoe vind je een goede boekhouder?

Al is je administratie als eenmanszaak misschien best wel overzichtelijk, het kost veel tijd om het zelf te doen. Vaak ben je er in de weekenden en avonden nog mee bezig. Het dan ook erg handig er iemand voor in te huren. Maar hoe vind je nu een goede boekhouder of accountant?
Eén service voor antwoorden op vragen zoals: Hoe stel ik een contract op? Hoe zit het met mijn aansprakelijkheid? Ik krijg niet betaald, wat nu? Hoe zit het met intellectueel eigendom? Gratis voor leden van ZZP Servicedesk

ZZP Servicedesk © 2006-2016. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden