8 tips voor het verkopen van producten

Waar moet ik rekening mee houden?
Er komt veel kijken bij het verkopen van producten. Eén van de belangrijkste zaken is klanttevredenheid. Hoe voorkom je klachten? En misschien nog belangrijker: hoe los je ze op? Zeven tips om jouw klanten tevreden te houden.


1. Voorkom misleidende reclame

Een reclame mag niet misleidend zijn volgens de Rijksoverheid. Daarbij wil je natuurlijk niet dat jouw klanten dingen van je product of dienst verwachten die je niet kunt waarmaken. Maak je reclame voor iets dat je niet kunt leveren, dan zijn klachten gegarandeerd.

In het geval van reclames, moeten deze voldoen aan bepaalde eisen om misbruik te voorkomen. Bijvoorbeeld in drankreclames mogen mensen die jonger lijken dan 25 niet drinken om drankmisbruik onder jongeren niet aan te moedigen. Als het om een opname van niet-modellen gaat is de minimumleeftijd 18. De gebruiksaanwijzing van producten moet ook duidelijk zijn. Het moet voor consumenten duidelijk zijn hoe ze het product kunnen gebruiken en waarvoor het is. Om te kijken of een reclame voldoet aan de eisen kun je gaan naar Check de Reclame Code.
 

2. Aansprakelijkheid

Bij het leveren van een product is de verkoper op een aantal punten aansprakelijk. Indien er schadelijke stoffen in het product zitten of wanneer het ontvlambaar is, moeten er waarschuwingen op de verpakking staan. Als deze ontbreken, ben je als verkopende partij aansprakelijk bij ongevallen. Dit is om de consument te beschermen.
 
Er zijn ook gevallen waarbij het product een productiefout bevat. Als hierdoor een ongeval gebeurt dan ben jij aansprakelijk. Soms ontstaan gebreken pas in het product nadat het op de markt is gekomen. Dan ben je niet verantwoordelijk. Denk hierbij aan plastic producten die op een te warme plek worden bewaard en dan kunnen smelten of vervormen.
 

3. Etiketten

Als je voedingsmiddelen verkoopt, moet je duidelijk vermelden wat er in je producten zit. Zet in elk geval de naam van het product en de naam en het adres van je bedrijf op de verpakking Verder moet je de ingrediënten, houdbaarheidsdatum, E-nummers en een productiecode of partijcode vermelden.
 

4. Turnaround time

Houd rekening met de turnaround time. Dit is de tijd die nodig is om een bestelling te ontvangen, het product klaar te maken en het naar de klant te brengen. Op deze manier wordt het duidelijk hoelang een klant moet wachten op zijn product. Om de turnaround time te berekenen, kun je kijken naar de gemiddelde tijd dat het normaal duurt om een product te leveren. Reken liever iets te veel levertijd dan te weinig: zo voorkom je verkeerde verwachtingen en de bijbehorende klachten.
 

5. Transport

Zorg ervoor dat goederen zijn verzekerd als jij de producten zelf vervoert. Als een ander bedrijf jouw product gaat vervoeren, is het slim om te bepalen wie verantwoordelijk is voor het product. Zodra een ander persoon aansprakelijk is, zorg dan dat je van tevoren uitzoekt of zij voldoende verzekerd zijn. Vergeet deze afspraak niet op papier te zetten om onenigheid te voorkomen.
 
Bij transport worden er bepaalde eisen aan de verpakking gesteld om ervoor te zorgen dat het product niet beschadigd of vermist raakt tijdens het vervoer. Als een doos te groot is, is het handig deze op te vullen met vulmateriaal om te voorkomen dat hij indeukt. Als de doos te vol zit, kan hij openbarsten. Houd hier rekening mee bij het inpakken van producten.
 

6. Rekening houden met consumenten: omruilgarantie

De Rijksoverheid heeft meerdere regels om de consument te beschermen. De koper mag bijvoorbeeld binnen een bepaald aantal dagen zijn product omruilen. Dit hangt af van het soort product. Over het algemeen is het 14 dagen bij online verkoop. Als een product defect is, moet de verkoper de reparatie regelen of een nieuw product leveren. Je mag de klanten niet doorverwijzen naar de fabrikant.
 

7. Omgaan met klachten

Klanten die klachten hebben over het product zijn waardevol voor productverbetering. Je kunt deze klachten het beste serieus nemen. Stuur een mail of bel de klanten terug en vertel dat je deze klachten serieus neemt. Soms is het op te lossen door een nieuw product te geven. Als een klacht vaker voorkomt is er iets mis met het product en zul je dat moeten aanpassen.
 

8. Namaak

Het is handig om jouw eigen product te beschermen tegen namaak en piraterij. Met een octrooi, auteursrecht, merkenrecht of een modellenrecht is dit mogelijk. Een octrooi is aan te vragen als er geen ander product in de wereld hetzelfde is. Auteursrecht krijg je automatisch bij kunstzinnige uitingen, zoals het schrijven van een boek. Merkenrecht is aan te vragen indien jouw product zich onderscheidt van andere merken met een soortgelijk product. Het modellenrecht is aan te vragen als het product zelfgemaakt is. Auteursrecht is gratis, aan de andere rechten zijn geldbedragen verbonden. Informatie over de prijzen van deze rechten zijn te vinden op de website van RvO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).

Lees ook…

Whitepaper: verbeter je marketing

In dit whitepaper lees je alles over een sterke marketingpropositie voor jouw bedrijf. Heb jij al bepaalde marketinguitingen? Dan leer je meer over het aan elkaar koppelen van deze uitingen, zodat jouw bedrijf goed geprofileerd wordt.

Hoe creëer je een succesvol product voor in jouw webshop?

Het is tegenwoordig steeds makkelijker om producten te verkopen via het internet. Via websites als Etsy.nl of Alibaba.com kun je koopwaar laten maken en aan de man brengen. Om jouw webshop te laten slagen moet je wel een goed product hebben. Maar hoe weet je of jouw handelswaar een succes kan worden?

Social media als marketingtool

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Google Plus…Tegenwoordig zit iedereen wel op een van deze social media of misschien gebruik jij ze wel allemaal. Maar hoe zet je social media in voor je bedrijf zodat het voor jou als zzp’er ook nog wat oplevert?
De eerste editie van VrijeStijl Magazine van 2016 staat in het teken van Marketing & Verkoop en staat vol met interviews, inspirerende verhalen en tips op het gebied van marketing en sales.

ZZP Servicedesk © 2006-2016. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden