Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?

Bekijk het stappenplan
Facebook is een handig middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ondanks het feit dat jongeren onder de 20 Facebook massaal zijn er 10,8 miljoen Nederlanders die een facebookprofiel hebben waarvan 7,6 miljoen dagelijks gebruikmaken van Facebook, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018. Een Facebook bedrijfspagina kan op de lange termijn een enthousiaste en krachtige klantenkring opleveren. Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?
Let op! Het is een vereiste om eerst een persoonlijke pagina aan te maken voordat je een zakelijke pagina aan kunt maken. Als je die niet hebt, maak dan eerst hier een account aan.
 

Stap1: Je Facebook bedrijfspagina aanmaken.

Klik hier om een Facebook bedrijfspagina aan te maken. Ga vervolgens naar de knop pagina aanmaken, die vind je rechtsboven in het menu, en kies:
 
Lokaal bedrijf of lokale plaats: als mensen je bedrijf fysiek kunnen bezoeken. Dit is vaak het geval als je een winkel of restaurant hebt. Of:
 
Bedrijf, organisatie of instelling: als je een virtueel bedrijf hebt, bijvoorbeeld een webshop of een adviesbureau.
 
 
Vul vervolgens jouw bedrijfsnaam in. Voeg daarna een bedrijfsbeschrijving en je bedrijfswebsite toe (als je die hebt) om de classificatie van je pagina in de zoekresultaten van Google te vergroten.
 

Stap 2: Profielfoto instellen

Stel je profielfoto in. Voor het uiterlijk van je facebookpagina is het belangrijk dat je een professionele profielfoto gebruikt. Zoek een foto die bij de uitstraling van jouw bedrijf past. Op deze manier richt je je direct op de juiste doelgroep. Gebruik je meerdere social media kanalen? Zorg dan dat alle kanalen er hetzelfde uitzien. Facebook adviseert om jouw bedrijfslogo als profielfoto te gebruiken. Als omslagfoto kun je volgens Facebook het beste een sfeerfoto van je bedrijf nemen.
 

Stap 3: Kies een voorkeursdoelgroep

Maak duidelijk met welke doelgroep je in contact wilt komen. Facebook beveelt dan jouw pagina aan bij de doelgroep waar jij je op wilt richten.
 

Stap 4: Gegevens aanvullen

Je hebt nu de basis Facebookpagina van je bedrijf. Klik op de info-knop en klik vervolgens op: gegevens bewerken. Vul hier je adresgegevens, bedrijfsdiensten en - specialismen in en sla de wijzigingen op.
 

Stap 5: Informatie aanvullen

Klik vervolgens op de + knop rechtsboven in je scherm en klik vervolgens op notities. Gebruik notities om informatie over je bedrijf te plaatsen die je in het menu info niet kwijt kunt. Hou het bondig en schrijf begrijpelijk. Vermeld in de korte beschrijving ook de URL van je website! Dit kan meer bezoekers naar je website trekken.

 

Stap 6: Zorg voor een eigen Facebook URL

De URL die je Facebook bedrijfspagina in eerste instantie krijgt is lang en onhandig. Om je bedrijfspagina te verspreiden en te promoten is het beter om een persoonlijke URL aan te maken. Om een eigen URL in te stellen klik je rechtsboven op info en vervolgens op pagina-informatie. Onder het kopje facebookwebadres klik je op bewerken om de URL te wijzigen. Verwerk je bedrijfsnaam in de URL.
 

Stap 7: Nodig mensen uit om je pagina te liken

De volgende stap is om vrienden, kennissen en klanten uit te nodigen om jouw bedrijfspagina te liken. Dit doe je door op de knop voorstellen aan vrienden te klikken en de URL van jouw bedrijfspagina te verspreiden via Twitter, Linkedin, e-mail, etc. Zie je bedrijfspagina als een dynamische website, waarmee je veel interactiever met mensen communiceert dan op je bedrijfswebsite.

 

Meer tips over social media in VrijeStijl Magazine!

 

Stap 8: Interactieve context

Nu kan het opvullen van jouw bedrijfspagina beginnen. Probeer iedere week informatie toe te voegen. Zorg dat jouw content uniek is en hou er rekening mee dat interactie belangrijk is. Communiceer op een creatieve manier met jouw bezoekers. Post niet alleen de laatste ontwikkelingen van jouw bedrijf, maar combineer dit met uitgesproken meningen of stellingen zodat je een reactie uitlokt. Zo creëer je interactie met de lezer. Post wel alleen maar content die interessant is voor jouw doelgroep.
 

Stap 9: Bezoekersstatistieken

Je kunt als beheerder van jouw Facebook bedrijfspagina jouw paginastatistieken bekijken. Doe hier je voordeel mee. Je kunt paginastatistieken gebruiken om meer inzicht te krijgen in de prestaties van je pagina, welke berichten hebben geleid tot de meeste betrokkenheid en op welke tijdstippen je doelgroep Facebook gebruikt. Klik boven aan je pagina op statistieken om je paginastatistieken te bekijken.
 

Stap 10: Negatieve reacties

Het is onmogelijk om al je klanten tevreden te houden. Wanneer ze een slechte ervaring met je bedrijf of product hebben, kunnen ze jou dit laten weten via Facebook. Dit kan door middel van een review of een persoonlijk bericht op jouw pagina dat voor iedereen zichtbaar is. Je moet zo snel mogelijk reageren. Zo laat je zien dat je de klacht belangrijk vindt en de persoon die het bericht heeft geschreven serieus neemt.
 

Stap 11:  Adverteren

Om je berichten te promoten, mensen naar je website te sturen, meer bezoekers voor je evenement te genereren, etc. kun je een Facebook-advertentie maken. Wanneer je begint met adverteren, krijg je de optie om een budget per dag of een looptijdbudget te kiezen en kun je aangeven hoeveel je in totaal wilt uitgeven. Het minimumbedrag dat je momenteel per dag kunt besteden is een dollar.
 
Zo maak je een Facebook-advertentie:
1. Ga naar de functie voor het maken van advertenties en kies dan een advertentiedoelstelling.
2. Voer in wat je wilt adverteren. Als je bijvoorbeeld de doelstelling klikken naar website kiest, voer je de URL in die je wilt gebruiken.
3. Klik op doorgaan. Nadat je ervoor hebt gekozen om te adverteren voor je pagina, bedrijf, website of evenement, kun je de doelgroep, het budget, de afbeeldingen en de tekst voor je advertentie bepalen voordat je de order plaatst.
 

Klanten vinden via LinkedIn? Lees meer in VrijeStijl 3!

              

Lees ook…

Wat je niét moet doen als je Facebook zakelijk wilt gebruiken

Nanette van Wezel timmert al jaren aan de weg als ondernemerscoach. Al doende leert men en ze wil haar kennis graag delen met andere zzp'ers. In deze vlog vertelt ze welke fout zij maakte toen ze net begonnen was met zakelijk Facebooken en hoe jij hiervan kunt leren.

Social media als marketingtool

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Google Plus…Tegenwoordig zit iedereen wel op een van deze social media of misschien gebruik jij ze wel allemaal. Maar hoe zet je social media in voor je bedrijf zodat het voor jou als zzp’er ook nog wat oplevert?
Als zzp'er overstappen op een zakelijk abonnement kan voordelig zijn. Met zakelijke facturen hou je de administratie op orde. Zo heb je aftrekbare zakelijke kosten voor de belasting helder in beeld. Ben jij al op de hoogte van de voordelen van Ziggo Zakelijk?
In september 2017 is het boek van Willem Overbosch, oprichter van MKB Servicedesk verschenen: TopTrends voor Ondernemers. Door de praktische vertaling te maken van maatschappelijke en digitale ontwikkelingen in kansen en bedreigingen geven ze richting aan de manier waarop ondernemers de Toptrends kunnen signaleren en toepassen op hun eigen bedrijf.

ZZP Servicedesk © 2014-2018. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden