Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?

Bekijk het stappenplan
Facebook is een handig middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ondanks het feit dat jongeren onder de 20 jaar Facebook langzaam aan verlaten, zijn er nog steeds 10,8 miljoen Nederlanders die een Facebookprofiel hebben waarvan 7,6 miljoen dagelijks gebruikmaken van Facebook. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018. Een Facebook bedrijfspagina kan op de lange termijn een enthousiaste en krachtige klantenkring opleveren. Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?
Let op! Het is een vereiste om eerst een persoonlijke pagina aan te maken voordat je een zakelijke pagina aan kunt maken. Als je die niet hebt, maak dan eerst hier een account aan.
 

Stap 1: Je Facebook bedrijfspagina aanmaken.

Klik hier om een Facebook bedrijfspagina aan te maken. Er verschijnen nu twee opties: 
 
Bedrijf of merk: een pagina waarbij je jouw bedrijf of merk en daarbij horende producten en/of diensten kunt promoten. Je gebruikt de pagina om (potentiële) klanten te werven en van informatie te voorzien. 
Community of bekend persoon: je kunt informatie delen met mensen in je community, organisatie, team, groep of club. Dit gaat over een bepaald thema of onderwerp.
 
Kies voor de optie bedrijf of merk
Vul vervolgens je bedrijfsnaam in en voeg een categorie toe. Bij het invoeren van een categorie geeft Facebook een aantal reeds bestaande categorie-opties. Indien van toepassing vraagt Facebook om het adres en telefoonnummer van je bedrijf. Vul dit in, want zo weten klanten hoe ze jou kunnen bereiken. 
 

Stap 2: Profielfoto en omslagfoto instellen

Stel je profiel- en omslagfoto in. Voor het uiterlijk van je Facebookpagina is het belangrijk dat je professionele foto's gebruikt. Zoek een foto die bij de uitstraling van je bedrijf past. Op deze manier richt je je direct op de juiste doelgroep. Gebruik je meerdere social media kanalen? Zorg dan dat alle kanalen er hetzelfde uitzien. Facebook adviseert om je bedrijfslogo als profielfoto te gebruiken. Als omslagfoto kun je volgens Facebook het beste een sfeerfoto van je bedrijf nemen.
Je kunt deze stap ook eerst overslaan en later foto's toevoegen. 
 

Stap 3: Zorg voor een eigen Facebook URL

Je hebt nu de basis Facebookpagina van je bedrijf. Klik op de info-knop (te vinden in het rijtje links onder de profielfoto). 
In dit 'info'-scherm kun je je bedrijfsnaam, categorie, openingstijden en contactgegevens bewerken. Ook kun je een gebruikersnaam toevoegen. De URL die je Facebook bedrijfspagina in eerste instantie krijgt is lang en onhandig. Om je bedrijfspagina te verspreiden en te promoten is het beter om een persoonlijke URL aan te maken. Dit gaat automatisch als je een gebruikersnaam invult. Jouw URL wordt dan https://facebook.com/jegebruikersnaam. Als deze informatie is vastgezet, zorg je dat de classificatie van je pagina in de zoekresultaten van Google wordt vergroot. 
 

Stap 4: Bedrijfsgegevens aanvullen

In het 'info'-scherm vul je verdere bedrijfsgegevens aan. Maak duidelijk waar jouw bedrijf voor staat. Wat is de missie en visie van het bedrijf? Wat kunnen mensen op deze bedrijfspagina zien/doen? Maak duidelijk wat je doelgroep is. Hou het bondig en schrijf begrijpelijk. Ook is er in dit scherm een optie om een verslag toe te voegen (rechts van het scherm). Dit kan een plek zijn om informatie te plaatsen die je nergens anders echt kwijt kunt. Hier kun je bijvoorbeeld de huisregels van je pagina vastleggen of een interessant achtergrondverhaal. Geef hier vooral je eigen draai aan!


Stap 5: De community en reviews

Bezoekers van je bedrijfspagina kunnen een bericht achterlaten in de zogenoemde community of een recensie schrijven. In de community worden er meestal vragen of opmerkingen geplaatst met betrekking tot je product of dienst. Via deze community genereer jij interactie met bezoekers/klanten, dus zorg dat je hier actief aandacht aan besteed. 
Het is onmogelijk om al je klanten tevreden te houden.Wanneer ze een slechte ervaring met je bedrijf of product hebben, laten ze dat door middel van een recensie of community-bericht weten. Dit bericht is openbaar. Reageer zo snel mogelijk! Zo laat je zien dat je de klacht belangrijk vindt en de persoon die het bericht heeft geschreven serieus neemt.


Bedenk goed welke berichten er niet toegestaan zijn op je pagina. Denk hierbij aan berichten welke onaanvaadbaar taalgebruik bevatten of waarin reclame wordt gemaakt voor andere bedrijven. Stel duidelijke huisregels op. 

 

Stap 6: Nodig mensen uit om je pagina te liken

De volgende stap is om vrienden, kennissen en klanten uit te nodigen om je bedrijfspagina te liken. Dit doe je door op de knop vrienden uitnodigen (de knop met 3 puntjes, naast 'vind ik leuk', 'volgen' en 'delen') te klikken en de URL van je bedrijfspagina te verspreiden via Twitter, Linkedin, e-mail, etc. Zie je bedrijfspagina als een dynamische website, waarmee je veel interactiever met mensen communiceert dan op je bedrijfswebsite.

 

Stap 7: Interactieve context

Nu kan het opvullen van je bedrijfspagina beginnen. Probeer iedere week informatie toe te voegen. Zorg dat de content uniek is en hou er rekening mee dat interactie belangrijk is. Communiceer op een creatieve manier met bezoekers. Post niet alleen de laatste ontwikkelingen van je bedrijf, maar combineer dit met uitgesproken meningen of stellingen zodat je een reactie uitlokt. Zo creëer je interactie met de lezer. Post wel alleen maar content die interessant is voor jouw doelgroep.
 

Stap 8: Bezoekersstatistieken

Je kunt als beheerder van je Facebook bedrijfspagina de paginastatistieken bekijken. Doe hier je voordeel mee. Je kunt paginastatistieken gebruiken om meer inzicht te krijgen in de prestaties van je pagina, welke berichten hebben geleid tot de meeste betrokkenheid en op welke tijdstippen je doelgroep Facebook gebruikt. Klik boven aan je pagina op statistieken om je paginastatistieken te bekijken.
 

Stap 9:  Promoten, adverteren en evenementen aanmaken 

Om bepaalde berichten te promoten, mensen naar je website te sturen of meer bezoekers voor je evenement te genereren,  kun je binnen Facebook promoten, adverteren en evenementen aanmaken. Wanneer je begint met adverteren, krijg je de optie om een budget per dag of een looptijdbudget te kiezen en kun je aangeven hoeveel je in totaal wilt uitgeven. 
 
Zo maak je een advertentie of evenement:
1. Klik op de knop met 3 puntjes, naast 'vind ik leuk', 'volgen' en 'delen' en kies dan voor advertentie maken of evenement maken
2. - Adverteren: Voer in waarvoor je wilt adverteren en wat je doelstellingen daar bij zijn. Volg het stappenplan. 
    - Evenement: Voer je evenementnaam en -beschrijving in. Volg het stappenplan. 
3. Klik op doorgaan of publiceren
              

Lees ook…

Wat je niét moet doen als je Facebook zakelijk wilt gebruiken

Nanette van Wezel timmert al jaren aan de weg als ondernemerscoach. Al doende leert men en ze wil haar kennis graag delen met andere zzp'ers. In deze vlog vertelt ze welke fout zij maakte toen ze net begonnen was met zakelijk Facebooken en hoe jij hiervan kunt leren.

9 tips om meer uit LinkedIn te halen

Zoals je weet draait het in het leven niet zozeer om wie jij kent, dan wel om wie jou kent. LinkedIn is daarom voor je professionele leven eigenlijk onmisbaar.

Social media als marketingtool

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Google Plus…Tegenwoordig zit iedereen wel op een van deze social media of misschien gebruik jij ze wel allemaal. Maar hoe zet je social media in voor je bedrijf zodat het voor jou als zzp’er ook nog wat oplevert?
Word voor slechts €12,50 per maand lid van ZZP Servicedesk! Stel al jouw vragen aan onze adviseurs en profiteer van nog meer voordelen!
Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends op het gebied van het zelfstandig ondernemerschap? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdagochtend een update van het belangrijkste nieuws.
Zie je in de app-stores door de bomen het bos niet meer? Dit whitepaper staat vol zakelijke apps die ondernemen makkelijker maken. Met gebruikerservaringen van collega-zzp'ers.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer