Hoe maak je een succesvol zakelijk Twitter-account?

Lees het stappenplan
Twitter is een platform waarop je snel korte berichten, foto’s en video’s kunt delen. In tweets van maximaal 140 tekens kun je ideeën en andere content snel en gemakkelijk aan anderen laten lezen. Uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2015 blijkt dat dagelijks een miljoen Nederlanders gebruikmaken van Twitter. Dit maakt het ook een geschikt platform voor bedrijven. Wil jij ook een succesvol zakelijk Twitter-account? Lees hier stap voor stap wat je moet doen.

Stap 1: Maak een Twitter-account aan

Klik hier om een account aan te maken en vul jouw zakelijke gegevens in. Twitter maakt geen onderscheid tussen zakelijke- of privéaccounts.
 

Stap 2: Kies een profielfoto

Wanneer je een account hebt aanmaakt voor je onderneming, is het belangrijk om een professionele profielfoto te gebruiken. Bedenk waar jouw bedrijf voor staat en kies een foto die hierbij aansluit. Je kunt er ook voor kiezen om jouw logo in te stellen als profielfoto. Klik op Profiel bewerken en vervolgens op Je profielfoto wijzigen om een profielfoto te kiezen.
 

Stap 3: Vul je bio in

De biografie is misschien wel het meest waardevolle deel van het Twitter-account. Dit is een van de eerste dingen die gelezen worden als iemand jouw profiel bezoekt. Vertel daarom kort en krachtig waar jouw onderneming voor staat en welke producten of diensten je aanbiedt. Pas wel op dat je niet gaat overdrijven en noem jezelf dus niet zomaar een expert of guru. Je biografie pas je aan door bij Profiel bewerken de tekst onder jouw Twitternaam te veranderen.
 

Stap 4: Achtergrond instellen

Naast een profielfoto en biografie, krijgen bezoekers van jouw profiel ook een achtergrondfoto en een header te zien. Zorg dat deze, net als jouw profielfoto, aansluiten bij het imago van jouw bedrijf. Een header kan ook gebruikt worden om te laten zien dat je ook actief bent op andere kanalen. (voorbeeld) De achtergrond en header en verander je bij het bewerken van je profiel bij Verander achtergrond foto
 

Stap 5: Bedenk een doel

Het heeft weinig nut om gebruik te maken van Twitter, als je niet weet wat je wilt bereiken. Wil je meer naamsbekendheid of ben je uit op nieuwe klanten? Hier kun je vervolgens je content op afstellen.
 

Stap 6: Zakelijk vs. privé

Het kan positief werken om zo nu en dan persoonlijke content op jouw zakelijke Twitter-pagina te plaatsen. Zo krijgen jouw volgers een indruk van de persoon achter de organisatie. Toch moet er een duidelijke scheiding blijven tussen zakelijk en privé. Plaats bijvoorbeeld niet zomaar een tweet met politieke uitingen. Dit kan bij een aantal volgers niet in de smaak vallen, waardoor dit je volgers en op termijn zelfs klanten kan kosten. Als je toch graag je mening wilt delen, kun je het beste een privé-account aanmaken. Deze kun je  afschermen, zodat jij mensen toestemming moet geven om jouw tweets te mogen lezen.
 

Stap 7: Interessante content

Uiteindelijk is iedere gebruiker uit op zoveel mogelijk volgers. Door interessante content te plaatsen blijf je jouw volgers boeien en trek je ook nieuwe volgers aan. Daarnaast is het belangrijk in beeld te blijven. Plaats daarom minimaal één a twee keer per week een tweet.
 

Stap 8: Gebruik hashtags

Door hashtags (#) te gebruiken kun je jouw bereik vergroten. Anderen kunnen namelijk zoeken op deze tags en komen zo terecht bij jouw tweets. Gebruik echter wel alleen interessante hashtags, want een hele zin in vol met hekjes leest voor niemand lekker.
 

Stap 9: Links

Bind de bezoekers van je website, Facebookpagina of Linked-In ook aan jouw Twitter-account. Door op andere kanalen een link naar je Twitterpagina te plaatsen kunnen bezoekers gemakkelijk doorklikken.

Lees ook…

Stappenplan Wat te doen bij fraude en oplichting?

De rustige zomermaanden zijn bij uitstek het moment dat fraudeurs toeslaan. Via mail of telefoon proberen slimme criminelen je geld afhandig te maken. En deze oplichters worden steeds slimmer. De tijd dat je een gebrekkig Engelssprekend persoon aan de lijn kreeg of een mailtje vol taalfouten ontving, zijn verleden tijd. Fraudeurs pakken het professioneel aan. Daardoor kun je er met open ogen intuinen en honderden of wel duizenden euro’s lichter gemaakt worden.

Hoe blijf ik up-to-date binnen mijn vakgebied?

Investeren is vanzelfsprekend voor elke ondernemer. Anders kun je niet concurreren. Als zzp’er betekent dit dat je moet investeren in jezelf.

Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?

Facebook is een handig middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ondanks het feit dat mensen onder de 40 jaar Facebook langzaam aan verlaten, zijn er nog steeds 10,1 miljoen Nederlanders die een Facebookprofiel hebben waarvan 6,8 miljoen dagelijks gebruikmaken van Facebook. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019. Een Facebook bedrijfspagina kan op de lange termijn een enthousiaste en krachtige klantenkring opleveren. Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?
VrijeStijl magazine staat vol met inspirerende en entertainende verhalen voor zelfstandig ondernemers.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer