Een anoniem of persoonlijk e-mailadres?

Blog van Helma Lensen - Aertssen | Goacid
Een punt van ergernis voor mij is het feit dat een groot deel van de ondernemers altijd vraagt om te e-mailen naar een 'info@-nogwat' e-mailadres. Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet een e-mailadres nemen waar hij of zij zich prettig bij voelt.
Toegegeven: een 'info@jouwbedrijfsnaam' staat professioneler dan een lekkeregekkemeid82@gmail – hotmail – yahoo – enz. .nl - .com, of wat dan ook. Maar sta je er wel eens bij stil of mensen jou met zo'n mailadres wel kunnen vinden?
 
Wanneer ik voor één van de financiële wonderen in mijn netwerk een leuke lead heb en ik het mailadres niet snel genoeg kan vinden, dan gaat hij simpelweg naar degene van wie ik het e-mailadres wél kan vinden. En dit heeft in mijn geval niets met de zichtbaarheid of de vindbaarheid van het e-mailadres op de website te maken. Dit heeft simpelweg te maken met luiheid. 
 

Lui

Zoals zoveel ondernemers ben ik namelijk ook lui. Wanneer ik iemand een e-mail stuur, dan stuur ik een berichtje naar een persoon. Niet naar een bedrijf. Dit betekent dat ik op de naam van de persoon zoek en niet op de bedrijfsnaam. Ik tik de eerste letter van de voornaam (en misschien de tweede) in en dan moet het juiste adres al in mijn adressenregel van het e-mailprogramma naar boven komen. Een info-adres betekent dat ik een lijst van 374 (geen gekheid, ik heb ze geteld) mogelijke kandidaten krijg. Ik heb écht niet de tijd om die allemaal door te lezen. 
 

Eigen werkwijze

Zelf ben ik altijd begonnen met een 'helma@bedrijfsnaam e-mailadres'. Net als mijn keuze voor een dresscode is ook dit is iets wat ik vooraf heb besloten vanuit mijn eigen werkwijze. Als ík al te lui ben om een lijst 'info-adressen' door te spitten, waarom zou ik dat dan wel van een ander verwachten? Daarnaast is het bij praktisch alle webhosts mogelijk om meerdere e-mailadressen aan te maken, dus waarom zou je dat niet doen? Ik wil het voor de ander zo gemakkelijk mogelijk maken om me te vinden, zodat de kans het grootste is dat ik een leuke opdracht krijg.
 

Verschillende reacties

De reden dat ik deze blog schrijf? In de afgelopen week heb ik een paar leuke gesprekken gevoerd met bedrijven die ik graag aan mijn netwerk toevoeg. Helaas ook allemaal weer met een 'info@bedrijfsnaam adres' en geen ‘persoonlijk’ e-mailadres. Op het moment dat ik naar de reden vraag, krijg ik verschillende reacties. Sommigen snappen mijn beredenering en geven aan een persoonlijk e-mailadres te gaan aanmaken. Anderen vinden het wel prima zo. En dat staat hen uiteraard vrij.
 

Verschillende smaakjes

Zelf heb ik meerdere e-mailadressen. Het contact begint bij mij in de info-box. Op die manier kan mijn man de zaken eruit vissen die hij oppakt en kan ik de zaken eruit vissen die ik oppak. Vervolgens hebben we nog verschillende smaakjes van dienstverlening die een eigen e-mailadres hebben. Deze gebruiken we om de communicatie overzichtelijk te houden. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit omslachtig vinden voor een klein bedrijf, maar je moet toch ergens beginnen om groot te groeien ;-) 

Lees ook…

10 tips voor overzichtelijk e-mailverkeer

Gefeliciteerd! Je mooie site trekt veel bezoekers en die willen graag meer informatie, een offerte, een compliment geven of anderszins hun zegje doen. Zo houd je die berichtenstroom overzichtelijk en onder controle.

Hoe voorkom ik blunders per e-mail?

Als zelfstandig ondernemer zit er meestal niet iemand naast je die je e-mails kan checken voor je ze verstuurd. Daarom hebben wij de tien meest gemaakte blunders voor je op een rijtje gezet en vertellen we je hoe je ze kunt voorkomen.

Klanten overtuigen via e-mail: 10 do’s en don’ts

Hoe schrijf jij een overtuigende mail naar jouw (potentiële) klant? Wij vroegen het aan marketingspeciallist Jennifer Delano en Slimmer Werken-expert Karen Visser. In dit artikel lees je hun belangrijkste do’s en don’ts.
Wil jij je kennis met anderen delen, je collega-zelfstandigen op weg helpen én jezelf profileren? Word een van onze bloggers!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer