Telefonische acquisitie: wat is het?

Blog Helma Lensen-Aertssen | Goacid
“Ik doe niet aan telefonische acquisitie.” Als ik een euro zou krijgen voor elke keer wanneer een ondernemer mij dat vertelt zou ik geen eens trainingen hoeven geven. En het leuke is, ze liegen allemaal! Jij ook! Ze zeggen wel eens dat onbekend onbemind maakt en in het geval van telefonische acquisitie is dat absoluut zo. Dus wat is nu eigenlijk telefonische acquisitie?
Het eerste waar mensen aan denken bij de woorden ‘telefonische acquisitie’ is de callcenter-medewerker die ongehinderd door enige vorm van ervaring, kennis of kunde de zoveelste aanbieding door jouw strot probeert te duwen. Het liefste tijdens etenstijd en met de meest zinloze argumenten. “U wil toch ook dat uw kleinkinderen een boom in het wild kunnen zien?” Tja, dan is het best logisch dat de meeste ondernemers het hele concept van telefonische acquisitie lijken te verafschuwen.


Offline en online acquisitie 

Acquisitie is er echter in vele soorten, vormen en fases. Acquisitie kan online en offline plaatsvinden. Een website is bijvoorbeeld een vorm van online koude acquisitie. Mensen komen op de website om iets over jou te leren en via de website laat jij zien wie je bent en wat je doet. Het bellen van een opdrachtgever om te vragen hoe het gaat is ook een vorm van acquisitie, hoewel de meningen daarover verschillen. De definitie van acquisitie is echter: een poging om iemand iets te laten kopen of doen. En het verwerven of verkrijgen van nieuwe opdrachten. Voor mij bekent dat ‘elke actie die jij onderneemt om te zorgen dat jij in de toekomst een mooie opdracht krijgt’.


Alles is acquisitie

En als je acquisitie op die manier gaat bekijken is eigenlijk alles wat jij doet acquisitie. Elk telefoongesprek, elk mailtje, elk gesprek dat je voert. Tijdens netwerkgelegenheden, tijdens verjaardagen, wanneer je een afspraak met een prospect hebt. Als zelfstandig ondernemer bén jij jouw bedrijf en zou je jezelf te allen tijde bewust moeten zijn van wat je uitstraalt. Acquisitie wordt niet beperkt tot de commerciële gesprekken waar de ‘koper’ zich ongemakkelijk bij voelt. En dat geldt dan dus ook voor de telefonische acquisitie.


Geen sales-fratsen

Telefonische acquisitie hoeft dan ook helemaal geen vervelende of spannende klus te zijn. Hoe fijn zou het zijn wanneer jij gewoon jezelf kan zijn aan de telefoon en er toch een leuke opdracht mee kunt winnen? En hoe fijn zou het zijn wanneer je geen rare ‘sales’-fratsen uit hoeft te halen en toch een nieuwe klant kan toevoegen aan jouw klantenbestand? Gewoon normaal doen en jezelf blijven is voor de meeste ondernemers niet iets wat ze associëren met telefonische acquisitie.
 
En toch kan het. Ik schrijf er vaak genoeg over voor ZZP Servicedesk. En mocht je nu eens een keer wat meer willen weten, of ergens tegenaan lopen, dan geef je dat aan en dan schrijf ik daarover. Of je belt me op en vraagt om hulp. En als je bellen heel spannend vindt, dan kun je natuurlijk ook mailen, dan bel ik jou gewoon op.

Lees ook…

Lees in de nieuwe editie van VrijeStijl alles over geldzaken!

Er is weer een nieuwe editie verschenen van VrijeStijl, het online magazine voor zelfstandig ondernemers. Zoals altijd staat VrijeStijl weer vol met inspirerende verhalen voor en over zelfstandig professionals.

Prioriteiten stellen als een Yeti

Het is de laatste weken een beetje druk. Mijn briljante mei-kortingsactie leverde me een overvolle juni, juli en augustus. En daar bovenop stelden Kelly en ik ook een deadline voor Femmomenaal, dé vrouwenagenda voor 2016, in augustus. Om het helemaal af te maken nam ik nog een grote acquisitie-opdracht aan én is de Grote Meneer bijna de hele maand lange dagen aan het maken op een festival. Ik kwam dus een beetje tijd tekort de afgelopen weken.

De basis van acquisitie voor zzp'ers

Sales en acquisitie: het blijven moeilijke onderwerpen voor veel ondernemers. Je hebt een waanzinnig leuk product of concept, vertelt er met veel enthousiasme over en tóch lijken de mensen er niet zo warm voor te lopen als je had verwacht. Of ze klinken wel enthousiast, maar zijn van mening dat het niet voor hen bedoeld is. Hoe krijg je mensen nu zo ver dat ze wél met jou zaken willen doen?
Je hebt het niet alleen druk met opdrachten. Ook administratie, acquisitie en netwerken vraagt een hoop tijd. Tel daar de mailtjes en telefoontjes tussendoor bij op en je komt uren tekort. Dit whitepaper biedt oplossingen om georganiseerd door het leven te gaan.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer