De do’s en don’ts van acquisitie

Tips van acquisitie-expert Victor Huiting
Acquisitie: een must voor zzp’ers. Soms gaat dat je makkelijk af. Maar soms zul je iets meer aandacht aan het vinden van nieuwe klanten en opdrachten moeten besteden. Wat moet je vooral wél en wat moet je vooral niet doen bij acquisitie?
Victor Huiting is acquitisite-expert en helpt mkb’ers en zzp’ers met zijn bedrijf Rivercloud. Hij geeft verschillende sales- en acquisitietrainingen en neemt voor mkb’ers de acquisitie uit handen.  
 

Doen!

1. Voorbereiden
“Een goede voorbereiding helpt. Weet waarom je iemand belt en met wie je belt. Maak een bellijst. Start eerst met de warmere contacten. Dat werkt. Je hebt dan meer succes dan wanneer je begint met koud bellen.”
 
2. Zet in je agenda
“Een keer in de week bellen helpt niet. Integreer acquisitie in je agenda en bel bijvoorbeeld twee ochtenden in de week. Stem dit wel op je doelgroep af. Wees vasthoudend en laat je niet afschrikken.”   
 
3. Leef je in
“Praat in klantvoordeel. Leef je in. Wat is de zorg van je klant, welke oplossing kun jij bieden? Zorg dat je weet wie de beslisser is.”
 

Niet doen

1. Opgeven
“Geef niet op! Koud bellen is echt niet makkelijk. Laat je niet uit het veld slaan en leer van de gesprekken die je voert.”
 
2. Inhoud
“Praat vooral niet teveel over de inhoud. Dat komt later wel. Je verkoopt bij acquisitie de afspraak. Dit zijn geen lange gesprekken. Jouw doel is maar 1 ding: de afspraak in de agenda!”
 
3. Clichés en stiltes
“Gebruik vooral geen clichés! Echt, het gebeurt nog zo vaak: ‘Ja, ik ben toevallig in de buurt…’. Wees in het gesprek niet bang voor stiltes en stel nooit een gesloten vraag.”
 

Lees meer over Marketing & Verkoop in VrijeStijl Magazine!


Netwerkbijeenkomst

Netwerkborrels moet je leuk vinden. Vraag in je eigen netwerk waar ondernemers naartoe gaan. “Probeer het uit. Ga er met open vizier heen. Waar voel jij je prettig bij? Een grotere bijeenkomst met workshops of juist een wat kleiner gezelschap? Ook online kun je veel doen. LinkedIn is het grootste b2b-netwerk. Maak connecties, word lid van een groep, doe mee in discussies, schrijf blogs.” Vuistregel is in ieder geval dat je daar moet zijn waar jouw klanten rondlopen. Een klant kan zomaar naast  je zitten, knoop een gesprek aan en leer vooral ook van anderen.
 

Tip: volg een training

Zorg ervoor dat je niet zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden. “Vind je het niet leuk en kun je wel een steuntje in de rug gebruiken? Volg een sales- en acquisitietraining. Het is echt een kwestie van doen!”

Bekijk het profiel van Victor Huiting. 
 

Lees ook…

Telefonische acquisitie: wat is het?

“Ik doe niet aan telefonische acquisitie.” Als ik een euro zou krijgen voor elke keer wanneer een ondernemer mij dat vertelt zou ik geen eens trainingen hoeven geven. En het leuke is, ze liegen allemaal! Jij ook! Ze zeggen wel eens dat onbekend onbemind maakt en in het geval van telefonische acquisitie is dat absoluut zo. Dus wat is nu eigenlijk telefonische acquisitie?

Lees in de nieuwe editie van VrijeStijl alles over geldzaken!

Er is weer een nieuwe editie verschenen van VrijeStijl, het online magazine voor zelfstandig ondernemers. Zoals altijd staat VrijeStijl weer vol met inspirerende verhalen voor en over zelfstandig professionals.

AOV: zin of onzin?

Het is gebeurd! Ik ben arbeidsongeschikt. Ik hoop voor niet al te lange tijd, maar ondertussen is het wel zo. Ik heb een ontsteking in mijn polsgewricht, waardoor ik mijn rechterpols niet mag gebruiken. Hij zit braaf verpakt in een brace. De tweede brace welteverstaan, de eerste brace is helaas al kapot. En nee, dat kwam niet omdat hij van slechte kwaliteit was. Ik ben namelijk een van de zzp’ers die geen AOV heeft afgesloten…

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer