Wat als het mis gaat?

Blog van Helma Lensen-Aertssen | Goacid
Niet alle potentiële klanten zijn interessant. Sommige prospects klinken erg mooi, soms zelfs te mooi om waar te zijn. Het snelle geld, opdrachten waar weinig werk in gaat zitten, bedrijven met een goede reputatie die jou een bot lijken toe te werpen, mensen met mooie plannen en verhalen. In de praktijk blijkt er vaak bar weinig van terecht te komen en zadelt het jou als zzp’er alleen maar met problemen op. Hoewel het ook goed kan gaan natuurlijk.
Veel ondernemers denken nog dat ze alle opdrachten aan moeten nemen die voorbijkomen. Want als je nee zegt, hoe lang moet je dan wachten op de volgende opdracht? Helaas is dat toch niet altijd de juiste strategie. Ik heb het zelf vorig jaar aan den lijve ondervonden. Een mooie grote klant, die voor een groot deel van mijn inkomsten zorgde. Ik ben nog wel zo verstandig geweest om daar nóg een mooie grote klant bij te zoeken, zodat ik niet al mijn eieren in één mandje had liggen. En dan heb ik ook nog de vele trainingen die ik per maand geeft. Maar toch…


Opdrachtgever failliet

In december vorig jaar kreeg ik het bericht dat allebei deze grote bedrijven failliet zijn. De facturen van de maanden oktober, november en december uiteraard nog onbetaald. Dat zijn zes flinke facturen die niet betaald worden. Inkomsten waar uiteraard het voortbestaan van mijn bedrijf wel op gebaseerd is. Tel daar nog een kleinere opdrachtgever bij op die niet betaalt, maar waar ik wel kosten voor gemaakt hebt en je kan je voorstellen dat ik flink in de stress zat zo rond kerst.


Voorkomen

Had ik het kunnen voorkomen? Uiteraard, alles is te voorkomen. Vaak door achteraf de meest fijne scenario’s te verzinnen van dingen die je eigenlijk had moeten doen. Maar het belangrijkste is dat ik bij beide grote bedrijven mezelf vooraf had moeten afvragen of dat ze nog te redden waren. Of dat het logischerwijs überhaupt nog zin had om op dat zinkende schip te stappen. Die derde klant had ik wellicht tegen zichzelf in bescherming moeten nemen. Iets wat ik nu achteraf zie, maar waar ik vooraf geen weet van had.


Investering en risico's

Dus nee, niet alle potentiële klanten zijn interessant. Sommigen kunnen je diep in de problemen storten. Ben jezelf als ondernemer altijd bewust van de investering en de risico’s die je per opdrachtgever loopt. In de realiteit blijkt dat je ongemerkt toch gaat investeren op basis van de verwachte inkomsten. Je sluit verzekeringen af, least een auto, hebt een contract voor internet en telefonie, misschien zelfs een kantoorruimte. Zeker wanneer je opdrachtgevers hebt die een opdracht voor langere tijd hebben gesloten.


Financiële buffer

En gaat het dan onverhoopt toch mis? Zorg dat je altijd een buffer hebt. Ik had een aanzienlijke financiële buffer en zelfs die bleek niet voldoende. In mijn geval moest deze buffer opeens een periode van ruim drie maanden opvangen, zowel privé als zakelijk. Gelukkig heb ik met bijna al mijn leveranciers een goede band en ben ik niet bang om direct aan te bel te trekken bij de mensen. Blijf vooral praten met jouw leveranciers en probeer alles zo snel mogelijk en in goed overleg op te lossen.

Lees ook…

Voor jezelf beginnen naast je baan

Voor jezelf beginnen is een sprong in het diepe. Veel zzp’ers maken de stap dan ook terwijl ze nog een vaste baan hebben. Maar kun je jezelf dan wel helemaal wijden aan je onderneming? ZZP Servicedesk vroeg het een zelfstandig financieel adviseur, die sinds mei 2015 volledig zzp’er is. “Het is een gespreid bedje van waaruit je begint.”

Zomerserie: 'Op zestienjarige leeftijd begon ik mijn bedrijf'

Heb jij een zomer vol opdrachten of heeft jouw bedrijf een zomerdip? Jerry Dodewaard (32) heeft het in de zomer heel druk. “Ik werk de hele zomer door. Clown word je niet, clown ben je!”

Help! De VAR verdwijnt

Wanneer een opdrachtgever je inhuurt wil hij graag bewijs dat je inderdaad een zelfstandige ondernemer bent. En dat hij niet hoeft op te draaien voor jouw loonbelasting en sociale premies. De VAR-verklaring gaf daarover duidelijkheid. Nu gaat dat anders.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer