Plan jij je werk vooruit of achteruit?

Blog van Kelly Bakker | Macloune
Een planning. Het klinkt altijd zo vast... Ik moet dit en moet daarna dat... Maar meer en meer wordt het hebben van een planning mijn levenslijn. Mijn focus op projecten en taken en mijn houvast door de week heen.
Waar ik voorheen gewoon elke week een takenlijstje had die lang geen 40 uur werk besloeg, en ik altijd gewoon vrijwel direct aan de slag kon gaan als een klant mij belde/mailde met een opdracht, is dat nu toch wel een beetje een probleem aan het worden.
 

Vrije freelancer

Sinds een paar maanden is de hoeveelheid werk enorm toegenomen. Vaak zit mijn werkweek helemaal vol met opdrachten, afspraken en te beantwoorden mailtjes. Tijd voor mijn eigen marketing moet ik echt zoeken. Begrijp me niet verkeerd: dit is absoluut geen reden om te klagen. Het is juist reden voor een feestje! Business is booming :) !

Maar, met een drukkere en vaak overvolle agenda kan ik er niet langer omheen: mijn leven als vrije freelancer is aan het veranderen. Ik heb soms het gevoel helemaal opgeslokt te worden door lopende projecten, mijn telefoon, mijn email, de opdrachten die uitstaan, de bezigheden voor mijn netwerkgroep en mijn eigen marketing.
 

Achteruit plannen

Voorheen bekeek ik altijd op vrijdag wat ik de afgelopen week allemaal gedaan had, wat ik efficiënter had kunnen doen en waar ik tijd verloren ben. Ik plande als het ware achteruit. Ik pakte projecten op wanneer ze binnen kwamen en beantwoordde email zodra ik die gelezen had. Grove valkuil van een beginnende zzp’er!

Tegenwoordig moeten mensen soms een paar uur wachten op antwoord, of kan ik een opdracht pas een paar dagen na aanname starten. Mijn bestaande klanten zijn dit niet van mij gewend. Die moeten veelal wennen aan mijn reactie wanneer ze een opdracht voor me hebben: “Ik moet even in mijn planning kijken wanneer je de flyer van me krijgt voor akkoord.” Waar ik een jaar geleden nog zou hebben gezegd: “Met twee uur zit hij in je mailbox.”

Wat ook vaak voorkomt is dat een klant een vraag bij me naar binnen schiet: “Kun je even een advertentie voor me opmaken?”, gevolgd door een reactie van mij: “Ja hoor, wanneer heb je hem uiterlijk nodig, dan zet ik hem in mijn planning.” Ik denk altijd dat iedereen haast heeft met de dingen die gemaakt moeten worden, daarom ging ik altijd direct aan de slag. Maar veelal krijg ik dan terug: “Eind volgende week is prima.” Dat is handig plannen!
 

Vooruit plannen

Tegenwoordig plan ik vooruit. Elke vrijdag wis ik mijn hele planbord leeg. En met een schone lei ga ik de planning voor de week erna maken. Ik schat in hoeveel tijd ik per project bezig ben, plan wat uurtjes in voor spoedklussen (want die blijven nu eenmaal onderdeel van mijn vak) en ik heb mezelf aangeleerd dat ik twee dagen in de week helemaal geen afspraken maak. Ook die fout heb ik in het verleden te vaak gemaakt: te veel afspraken in een week, waardoor ik alleen maar onderweg was en geen tijd had om daadwerkelijk te werken.
 

Vaste planning in een flexibele week

De maandag is voor mij een afspraakloze dag. Dan kan ik de week goed van start gaan en veel werk verzetten na een uitgerust weekend. Op dinsdagochtend heb ik altijd een netwerkbijeenkomst, waarna ik op dezelfde locatie vaak afspraken inplan, afgewisseld met flexwerken. De andere dagen zijn elke week verschillend en flexibel in te delen. Maar het liefst houd ik ook de vrijdag vrij van afspraken. Zo kan ik, waar nodig, een eindspurt maken op projecten die de hele week zijn blijven liggen.
 

Bergen verzetten

Sinds ik mijzelf heb aangeleerd wat meer ritme te creëren in mijn weken werk ik een stuk rustiger en heb ik de weekenden veel vaker vrij. Af en toe werk ik nog wel wat uurtjes op zaterdag, maar dat is meestal omdat het kan. Niet omdat het moet.

Dát is pas vrijheid; gewoon lekker werken, een taaklijst afronden en aan het einde van de week het gevoel hebben dat je bergen hebt verzet en nog energie over om van het weekend te genieten.
 

Lees ook…

Zomerserie: ‘Zelfstandigen worden steeds serieuzer genomen’

Zelfstandig professional Jasmijn Miete werkt graag veel en hard. Ze is eigenaar van het Poltiek Advies Bureau (PAB) en werkt als adviseur, ondersteuner en trainer voor politieke partijen, wethouders, belangenverenigingen en ‘gewone burgers’. In de zomer is ze minder hard aan het werk en deze zomer al helemaal. “Ik rond nu mijn werkzaamheden af en ga half augustus met zwangerschapsverlof.”

Nieuwe bedrijfsauto nodig?

Financial lease is net als een hypotheek op je koophuis. ‘Jij bent de eigenaar en betaalt aflossing en rente. De auto is het onderpand,’ zegt Henri Greven, directeur van Finalease. Hij vertelt waarom deze vorm van leasen interessant voor jou als zzp’er kan zijn.

9 tips om meer uit LinkedIn te halen

Zoals je weet draait het in het leven niet zozeer om wie jij kent, dan wel om wie jou kent. LinkedIn is daarom voor je professionele leven eigenlijk onmisbaar.
Je hebt het niet alleen druk met opdrachten. Ook administratie, acquisitie en netwerken vraagt een hoop tijd. Tel daar de mailtjes en telefoontjes tussendoor bij op en je komt uren tekort. Dit whitepaper biedt oplossingen om georganiseerd door het leven te gaan.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer