10 geheimen van WhatsApp

Maak chatten nog gemakkelijker
Iedereen kent de chatservice WhatsApp wel. Maar weet je ook dat je deze app veel meer kunt personaliseren dan je nu waarschijnlijk doet? Zo kun je onder andere de leesbevestiging uitzetten en kun je het dataverbruik fors verminderen.

1. Privacy

Omdat WhatsApp zo populair is, kun je door je contacten gemakkelijk worden toegevoegd aan groepsgesprekken met (voor jou) onbekende contacten. Ben je toegevoed aan een gesprek waar je niet aan wil deelnemen? Door naar Instellingen → Account → Privacy te gaan, kun je de opties voor je online profielfoto en status aanpassen. Daar kun je aangeven of iedereen, alleen jouw contacten of niemand kan zien wie je bent.
 

2. Leesbevestiging

Je kent het wel; je bent aan het racen naar je volgende afspraak en je telefoon blijft maar trillen. Voor je in de auto stapt kijk je nog snel even naar je berichten, maar je hebt geen tijd om meteen te reageren. Om te voorkomen dat mensen denken dat je ze bewust negeert, kun je de welbekende blauwe vinkjes (leesbevestiging) uitschakelen. Ga naar Instellingen en klik daar op Privacy om vervolgens de leesbewijzen uit te zetten. Sinds kort kun je in het chatoverzicht al zien of iemand je bericht heeft gelezen. Voorheen kon dit enkel in de chat.
 

3. Berichtinformatie

Naast de leesbevestiging biedt WhatsApp ook een functie die laat zien wanneer een door jou verzonden bericht is gelezen. Dit doe je dit door in een chat een van jouw berichten ingedrukt te houden. Klik vervolgens op het info-icoon dat verschijnt en je weet precies hoe laat je bericht is gelezen.

 

4. Even rust

Word jij ook vaak afgeleid door die trillende telefoon? Zet je chats dan even op ‘pauze’ om ongestoord aan het werk te kunnen. Klik in het gesprek dat ‘stil’ moet zijn bovenin op de naam of groepsnaam en zet het knopje Dempen aan. Kies vervolgens hoe lang de chat stil moet zijn. Je kunt kiezen uit 8 uur, een week of zelfs een jaar.

 

5. Snelkoppelingen

Android-gebruikers kunnen snelkoppelingen naar verschillende chats maken. Dit doe je door de chatnaam van de groep of persoon in te drukken en op Snelkoppeling maken voor chat te drukken. De snelkoppeling komt nu op het beginscherm van je telefoon te staan.
 

6. Verschillende geluiden

Je hebt vast belangrijke en minder belangrijke contacten. Om er zeker van te zijn dat je geen berichten van die belangrijke opdrachtgever(s) mist, kun je een specifiek meldingsgeluid aan zijn appjes koppelen. Klik op Contact weergeven → Meldingen → Aangepaste meldingen en pas de instelling van het meldingsgeluid aan. Zo herken je zijn of haar berichten meteen.
 

7. Backup maken

Je kunt een backup maken van je geselecteerde chats of de chatgeschiedenis per mail naar jezelf versturen. Op een Android telefoon kun je via Instellingen een backup maken in Google drive. Voor iPhone-gebruikers kan dit dagelijks, wekelijks of maandelijks via een iCloud-backup.
 

8. Agendapunten

In sommige appjes zijn tijdsbepalingen blauw onderstreept. Dit betekent dat je er op kunt klikken en deze aan je agenda toe kunt voegen.
 

9. Preview uitschakelen

Wil je niet dat anderen mee kunnen lezen met je chats? Zet dan de preview uit. Dan verschijnen de binnenkomende appjes niet meer op je beginscherm, maar kun je ze enkel in WhatsApp lezen. Ga naar Instellingen → Notificaties en zet de preview uit.
 

10. Bespaar datagebruik

Vooral wanneer je een smartphone met een beperkte databundel hebt, kan het vervelend zijn dat al je kostbare mb’s opgaan aan foto’s en video’s die je krijgt toegestuurd. Daarom kun je deze alleen automatisch laten downloaden wanneer je een WiFi verbinding hebt. Dit doe je door bij Instellingen → Chats en oproepen → Media automatisch downloaden aan te geven wanneer media kan worden gedownload.
 

Lees ook…

Trends in social media

Als ondernemer kun je eigenlijk niet meer om social media heen. Maar hoe zorg je nu voor succes op Facebook, LinkedIn of Twitter?

5 Cloudapps: jouw hele bedrijf altijd bij de hand

Puilt jouw portemonnee uit van de bonnetjes en visitekaartjes? Sleur je een volle portfoliomap mee naar nieuwe klanten? Dat hoeft niet meer. Met deze handige apps heb jij alleen nog internetverbinding nodig. In de Cloud zijn jouw documenten via iedere laptop, smartphone of tablet beschikbaar.

Social media als marketingtool

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Google Plus…Tegenwoordig zit iedereen wel op een van deze social media of misschien gebruik jij ze wel allemaal. Maar hoe zet je social media in voor je bedrijf zodat het voor jou als zzp’er ook nog wat oplevert?
Zie je in de app-stores door de bomen het bos niet meer? Dit whitepaper staat vol zakelijke apps die ondernemen makkelijker maken. Met gebruikerservaringen van collega-zzp'ers.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer