Wat je als zzp’er echt niet moet doen

Blog van Nanette van Wezel | Wezenlijk Veranderen
Ben jij ook zo’n type ondernemer die vindt dat ‘ie alles meteen goed moet doen, geen fouten mag maken, het liefst alles onder controle heeft en het lastig vindt om te falen en om hulp te vragen?

De onverwoestbare uithangen

‘Nee joh gek, helemaal geen last van. Ik kan het prima alleen, ik voel me nooit eenzaam of onzeker en bang en laat me nooit raken door kritiek van buitenaf. Ik geloof in mezelf en mijn bedrijf en de mensen die er werken en heb altijd vertrouwen dat het weer goed komt!’
 
Ja, ja… geloof jij het? Ik niet. Natuurlijk heb je momenten waarop alles voor de wind gaat, je de ene succeservaring na de andere hebt en in die flow zit waar je eigenlijk altijd in wilt zitten. Maar er is naar mijn idee ook altijd een andere kant. Benoem dit, hoezo mag dat er niet zijn? Waarom mag je als mens en als ondernemer iets niet spannend vinden, je nooit eenzaam voelen en niet bang zijn dat er klanten bij je weggaan of dat die ene reclamecampagne totaal gaat mislukken? Waarom mag je niet toegeven dat je ook zenuwachtig bent als je alleen naar een netwerkborrel gaat? Waarom mag je als ondernemer nooit hulp vragen?
Ik zou niet weten waarom.
 

Alles alleen oplossen

Een klant van mij, Merel, was een half jaar geleden in haar eentje aan het zoeken naar oplossingen voor problemen binnen haar bedrijf. Ze praatte met vrienden, haar compagnon, las boeken en ging naar lezingen over succesvol ondernemerschap. Allemaal waardevol, maar er waren tot nu toe geen concrete, waardevolle plannen of oplossingen uitgekomen.
 

Businesscoach

Merel besefte dat ze misschien hulp moest inschakelen en ging via Google op zoek naar een businesscoach. Ze belde me en gaf aan dat ze wel eens koffie wilde drinken. Tijdens onze eerste ontmoeting benoemde ik wat me opviel tijdens ons gesprek. Namelijk dat ze een harde werker is, die de lat heel hoog legt voor zichzelf en dat ik het idee had dat ze het moeilijk vond om hulp te vragen. Ik sloeg blijkbaar de spijker op zijn kop. Ze brak en moest huilen.
 
Ik had zo met haar te doen. Merel was namelijk zo in strijd met zichzelf. Het leek wel alsof ze haar eigen grootste vijand was geworden. Na een half uur keek ze me aan en gaf ze aan dat ze hulp nodig had en dat ze het idee had dat ik die haar kon bieden.
 

Vooruit

In korte tijd had ze ingezien dat het zo niet langer kon en dat ze hulp nodig had. Wat een eer dat ik die haar mocht bieden. Ik begeleid haar nu nog steeds en wat is ze met sprongen vooruit aan het gaan. Haar klantenaantal is nog nooit zo hoog geweest en ze heeft weer helemaal de flow te pakken.
 
De moraal van dit verhaal? Sta soms eens stil bij jezelf. Ben je nog op de juiste weg? Hoe is het nu echt met je? Zodra je ook maar een moment twijfelt over jouw weg en je merkt dat iets je in de weg staat, ga dan hulp zoeken. Jij bent namelijk de motor van jouw bedrijf. Zonder jou gebeurt er niets. Dus wees zuinig op jezelf!
 

Lees ook…

Geldt de meldplicht datalekken ook voor zzp'ers?

De meldplicht datalekken geldt sinds 1 januari 2016. Dit houdt in dat alle bedrijven en overheden die persoonsgegevens verwerken, melding moeten doen van ernstige datalekken. Als jij als zzp’er persoonsgegevens verwerkt voor jouw onderneming, geldt deze meldplicht dus ook voor jou.

10 geheimen van WhatsApp

Iedereen kent de chatservice WhatsApp wel. Maar weet je ook dat je deze app veel meer kunt personaliseren dan je nu waarschijnlijk doet? Zo kun je onder andere de leesbevestiging uitzetten en kun je het dataverbruik fors verminderen.

Starten door overname!

Door de vergrijzing neemt het aantal ondernemers dat wil stoppen toe. Zij willen hun bedrijf graag overdragen – het liefst verkopen. Iets voor jou? Verdiep je dan eens in hoe dat werkt, een overname.
VrijeStijl magazine staat vol met inspirerende en entertainende verhalen voor zelfstandig ondernemers.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer