De 4 o’s van acquisitie

Blog van Helma Lensen-Aertssen | Goacid
We zijn de drie r-en ongetwijfeld allemaal al eens ergens tegengekomen. Rust, reinheid en regelmaat. Ze worden niet alleen fanatiek gehanteerd in de verschillende opvoedboeken voor kinderen, maar er wordt ook steevast op teruggegrepen wanneer je even niet lekker in je vel zit.
Blijkbaar zijn we grote fans van ‘letter-regels’. Naast de drie r-en in de opvoeding hebben we de p’s bij marketing (price, product, people, planet, enz.) en uiteraard S.M.A.R.T. als het gaat om het stellen van doelen. Ik vond dat ik niet kon achterblijven en ik heb daarom de o’s voor acquisitie bedacht.
 

Openheid

Meteen de allerbelangrijkste dan maar: openheid! Wanneer jij iemand belt, mailt of aanspreekt, willen ze weten wat jouw doel is. Er is niets zo frustrerend als het hele gesprek afluisteren en er daarna achter komen dat iemand jou iets wil verkopen. Start je gesprek direct eerlijk en open door jouw doel van het gesprek uit te spreken. Wil je uitzoeken of het zinvol is een afspraak in te plannen, iets verkopen of iets demonstreren en wat zijn de voorwaarden. Een keer vrijblijvend kennis maken is zóóó achterhaald en er zullen nog maar weinig mensen intrappen. Bij jou moet het licht ook branden en aan vrijblijvendheid verdien je niets, dat snapt de grootste oen. Wees daarom eerlijk en open.
 

Onverwacht

Houd er rekening mee dat jij altijd onverwacht belt. Het kan heel goed zijn dat het gesprek de ander op dit moment écht even niet uitkomt. Ondanks dat het argument 'geen tijd’ heel vaak als een beleefde nee wordt gebruikt, zijn er ook mensen die het heel druk hebben. Heb hier respect voor en zoek uit wanneer het meer gepast zou zijn om terug te bellen. Maak een afspraak en kom deze afspraak na. Op die manier laat je zien dat je zelf serieus bent en laat de ander zien daadwerkelijk open te staan voor een gesprek met jou. Mooie bijkomstigheid is dat je op die manier ook gelijk de mensen eruit filtert die ‘geen tijd’ gebruiken om van je af te komen.
 

Optimistisch

Ondanks dat je soms een enorme baaldag hebt, of misschien wel door vijf man op rij telefonisch wordt afgeschoten, probeer altijd optimistisch te blijven. Het is heel moeilijk om iemand enthousiast te krijgen wanneer je er zelf eigenlijk al niet helemaal meer in gelooft. Mocht je er even helemaal doorheen zitten ga dan iets doen waar je blij van wordt en pak morgen opnieuw die telefoon op. Tijdens mijn trainingen leer ik ondernemers een techniek waardoor ze aan een half uur acquisitie per dag genoeg hebben. Zelfs op de grootste baaldag zou dat op te brengen moeten zijn.
 

Onderneem

Je bent een ondernemer, onderneem dan ook. Ga niet afwachten en houd het initiatief altijd aan jouw kant. Geeft de ander aan jou terug te willen bellen, doe dan een tegenvoorstel waarbij jij terugbelt. Service. Wil jouw prospect een e-mail ontvangen, spreek dan direct af wanneer je met elkaar contact hebt over de inhoud van deze e-mail. Zorg dat je proactief de touwtjes in handen houdt en onderneem actie waar dat nodig is.
 

Lees ook…

Word onderdeel van ons ondernemerspanel!

De zelfstandig ondernemers in onze community zijn 'vrij, maar niet alleen'. Om contact te houden met onze doelgroep en naar jullie vragen, opmerkingen en andere feedback te luisteren, hebben we een ondernemerspanel opgezet. Vind jij het belangrijk om jouw mening te delen met ons? Meld je dan direct aan!

Acquisitietips voor 2016

Het is jaar is alweer zo goed als voorbij. En ik hoor de potentieel goede voornemens van links en rechts alweer binnendruppelen. Binnen een maand worden de meeste van deze voornemens alweer gedachteloos naar links geschoven, om het over een jaar nog eens te proberen. Ook veel ondernemers doen dit helaas. Daarom van mij, voor jou, een blog met simpele en vooral leuke acquisitietips om volgend jaar jouw klantenbestand te vergroten.

Nieuwe opdrachten vinden via een bemiddelaar

Als je net begonnen bent met je bedrijf heb je misschien (nog) geen groot netwerk. En ook wanneer je weinig tijd hebt voor acquisitie kan het lastig zijn aan nieuwe opdrachten te komen. Een bemiddelaar kan dan uitkomst brengen. Maar waar moet je op letten als je van plan bent om je in te schrijven?
De eerste editie van VrijeStijl Magazine van 2016 staat in het teken van Marketing & Verkoop en staat vol met interviews, inspirerende verhalen en tips op het gebied van marketing en sales.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer