Succes met appeltaart en aandacht

Blog van Nanette van Wezel | Wezenlijk Veranderen
Mijn klanten vragen het vaak aan mij: ‘Hoe krijg jij het toch voor elkaar dat bijna alle mensen met wie jij koffie drinkt en appeltaart eet, jouw klant wordt?’
 
Afgelopen week werd deze vraag me zo vaak gesteld dat ik er besloot een blog over te schrijven om jou als ondernemer te inspireren en te voorzien van tips die mij in ieder geval ontzettend helpen.
 

Ken je waarden en pas deze toe in je bedrijfsvoering

Wat mij uniek maakt zijn de waarden waarmee ik werk: authenticiteit, aandacht en plezier. Alle plannen die ik maak en alles wat ik doe binnen mijn bedrijf klopt met deze drie waarden. Ook binnen mijn eerste contact met een aanstaande klant. Zodra een aanstaande klant contact met me opneemt, maak ik altijd een belafspraak.
 
Het enige wat ik doe in deze belafspraak is vragen stellen. Wie ben je? Wat doe je? Hoe ziet je week eruit? Hoe ziet je leven eruit? Wat doe je graag? Waar word je blij van? Wat is je lievelingseten? Waar gaat je hart naar uit? Waar ben je op dit moment mee bezig wat betreft je persoonlijke ontwikkeling? Ik wil een beeld van wie ze zijn en heb nog weinig vragen over hun bedrijf. Mijn klanten zeggen nu dat ze oprechte aandacht kregen en zich helemaal op hun gemak voelden, waardoor ze eigenlijk toen al wisten dat ze bij mij een traject wilden gaan volgen. Zo gaaf om terug te horen!
 

Live appeltaart en aandacht

Na het eerste telefoongesprek vraag ik of ze zin hebben in koffie met appeltaart en komen ze meestal bij mij op kantoor voor een live kennismaking. In dit gesprek stel ik vragen en probeer ik helder te krijgen wat hun probleem of pijn is, ze hebben immers niet voor niets contact met me opgenomen. Ik ga hier diep op in om zo een compleet beeld te hebben van hun vraag en waar ze precies mee geholpen willen worden. Met andere woorden: wat heeft de ander nodig?
 

De grote geldvraag

Sommige klanten die ik dit vraag worden al ongemakkelijk bij het idee, maar ik doe het echt: ik vraag naar hun budget. Wat willen ze maximaal uitgeven en past dit bij wat ik vraag voor mijn 1-op-1 traject. Acht van de tien keer komen we hieruit. De keren dat ik niet naar budget vroeg, zijn ze jammer genoeg geen klant geworden. Zij hadden lager ingeschat en ik had hoger geoffreerd, erg vervelend en ook niet meer te lijmen. Vanaf nu doe ik dit eigenlijk nooit meer bij 1-op-1 trajecten.
 
Tijdens het gesprek schrijf ik veel woorden en uitdrukkingen op die ze gebruiken en verwerk dit in mijn voorstel. Een van mijn klanten had het de hele tijd over stilstaan, knallen, inspiratie en f***cking groot worden. Dit zijn dus echt woorden die in het voorstel terug te lezen waren. We moeten er nu nóg om lachen!
 
Hoe boeken jullie succes in jullie verkoopgesprekken? Hebben jullie ook een geheime formule? Ik ben zo benieuwd… mail me gerust om eens van gedachten te wisselen.

Lees ook…

De 4 o’s van acquisitie

We zijn de drie r-en ongetwijfeld allemaal al eens ergens tegengekomen. Rust, reinheid en regelmaat. Ze worden niet alleen fanatiek gehanteerd in de verschillende opvoedboeken voor kinderen, maar er wordt ook steevast op teruggegrepen wanneer je even niet lekker in je vel zit.

Hoe kom ik aan klanten en opdrachtgevers?

Het ene moment kom je om in de opdrachten, het andere moment lukt het maar niet om ze binnen te slepen. Klanten of opdrachtgevers vinden lijkt soms een onmogelijke opgave. Maar dat is het niet, je moet alleen weten hoe je ze kunt vinden.

Ken jij deze 4 marketingtips al?

Martijn Pennekamp is een man met een missie: zzp’ers op weg helpen. Dit doet hij onder andere via het door hem opgezette platform ikwordzzper.nl en ondernemerscollectief.nl. In iedere editie van VrijeStijl behandelt hij in zijn videocolumn een typisch zzp-onderwerp met een vleugje humor. Deze editie vertelt Martijn over effectieve marketing. Met zijn tips leer je hoe je een budgetvriendelijke en effectieve marketingstrategie opzet voor jouw bedrijf.
Als ZZP'er ben je vrij maar niet alleen. Wil je eenvoudig in contact komen met collega-zzp'ers en mogelijke opdrachtgevers? Maak en publiceer je gratis MijnZZP-profiel!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer