Kom jij in de picture tijdens de journalistieke komkommertijd?

Column van Henk-Jan de Meer | Digitale Herrieschopper
Juli en augustus zijn twee maanden waarin veel Nederlanders op vakantie gaan, waarin het bedrijfsleven op halve kracht draait en de media moeite hebben de krantenkolommen te vullen. Zelfs actualiteitenprogramma’s zoals Pauw en De Wereld Draait Door lassen een zomerstop in.
De komkommertijd is ‘een slappe tijd waarin weinig zaken gedaan worden, als er veel komkommers zijn en de handel over het algemeen niet zeer levendig is’, aldus de Nederlands taalkundige F.A. Stoett.
 

Inbrakengolf

Redacties hanteren daardoor de journalistieke criteria, die zij gebruiken om te bepalen of een onderwerp wel of geen nieuws is, minder strak, want zij moeten wel de krant vullen. De zomerstop die actualiteitenprogramma’s kunnen inlassen, hebben papieren en online media niet. Daardoor lijkt het alsof in de zomer er altijd een inbrakengolf heerst in Nederland, maar dat is niet zo. Dit komt slechts doordat er nu berichten worden gepubliceerd die anders niet het nieuws halen.   
 

Vergroot je kans 

Nieuws maken en een persbericht laten schrijven om dit naar de redacties van kranten en tijdschriften te versturen is echt de moeite waard, want de kans op publicatie is vele malen groter. Zeker wanneer het persbericht ook nog eens op professionele wijze geschreven is. 

Niet alles wordt doorgelaten, maar  redacties laten oogluikend veel meer door de mazen glippen. Het persbericht moet dus nog wel enige vorm van nieuws bevatten, maar wie dit op een beetje creatieve manier opschrijft, lukt dat wel. Dus zzp’er, grijp jij deze zomer aan om in de picture te komen? 
 

Klustijd

Heb je echt geen nieuws, gebruik dan de komkommertijd om de volgende klusjes op te knappen waar je anders niet aan toekomt.
  • Controleer je website. Werken alle links nog en is de informatie actueel?
  • Verandering van spijs doet goed verteren, dus zorg dat er iets nieuws valt te bewonderen op je website. Een andere krachtiger tekst, een nieuwe look of logo. Je kunt alle kanten op.
  • Werk dat ene leuke idee nu echt een keer uit tot een concreet plan. Wellicht heb je straks een nieuw product.
  • Update je kennis. Volg een workshop over bijvoorbeeld een ‘elevator pitch maken’. 
  • Bezoek eens een andere netwerkbijeenkomst in plaats van steeds dezelfde en leer nieuwe ondernemers kennen. 

Succes!

Meer weten over Henk-Jan de Meer? Bekijk zijn profiel

Lees ook…

Whitepaper: verbeter je marketing

In dit whitepaper lees je alles over een sterke marketingpropositie voor jouw bedrijf. Heb jij al bepaalde marketinguitingen? Dan leer je meer over het aan elkaar koppelen van deze uitingen, zodat jouw bedrijf goed geprofileerd wordt.

Social media als marketingtool

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Google Plus…Tegenwoordig zit iedereen wel op een van deze social media of misschien gebruik jij ze wel allemaal. Maar hoe zet je social media in voor je bedrijf zodat het voor jou als zzp’er ook nog wat oplevert?

Hoe vind ik mijn klanten en zij mij?

Je bent zzp’er, nu moet je nog klanten zien te vinden. Ze komen doorgaans niet vanzelf aanwaaien dus je moet een plan bedenken om ze aan te trekken. Jouw marketingplan moet doordacht en innovatief zijn, maar hoe doe je dat? Je vind hier zeven stappen om jezelf in de markt te zetten.
Hoe vind je opdrachtgevers via LinkedIn? Welke studie studiekosten kun je wel of niet aftrekken? En hoe houd je een goede balans tussen werk en privé? Antwoorden lees je in het nieuwe VrijeStijl Magazine!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer