Waarom hogere omzet nooit het ultieme doel mag worden

Column van Anke Verbruggen | Businesscoach
In mijn vorige blog had ik het al over de termen succes, geluk en hoe omzet nooit het doel op zich mag worden.
Nu wil ik je daar wat meer over vertellen aan de hand van een aantal voorbeelden. Ik wil je vragen om je te verplaatsen in twee scenario’s. Scenario A: je krijgt morgen een ongeluk en je bent verlamd vanaf je nek. Scenario B: je wint morgen 27 miljoen euro in de loterij.
 

Wat is geluk?

Hoe gelukkig voel jij je over een jaar in Scenario A of B? De kans is groot dat jij nu denkt dat je van Scenario B véél gelukkiger wordt dan van Scenario A. Fout! In de realiteit is er nauwelijks verschil. Dat wees onderzoek van Daniel Gilbert (Stumbling on Happiness) uit. Hij noemt dit de Impact Bias: wij mensen kunnen heel slecht inschatten welke factoren daadwerkelijk ons geluk beïnvloeden. Wat blijkt? Het hebben van waardevolle relaties, het ervaren van zingeving in je leven, persoonlijke ontwikkeling: daar word je gelukkig van. Niet het winnen van de loterij.
 

Belonen

Nog een voorbeeld om je te laten zien waarom het een slecht idee is om je blind te staren op je omzet. Beeld je in: ik vraag jou om een uur lang aan je hobby te besteden. Ik vertel je daarbij: als het uur voorbij is, krijg je een beloning. Ik betaal je er bijvoorbeeld voor. De kans dat jij diezelfde week of maand nóg een keer tijd aan je hobby gaat besteden, is veel kleiner dan als ik je in eerste instantie géén beloning had gegeven.
 

Motivatie

Dat heeft te maken met je interne versus je externe motivatie. Als ik jou ga belonen, wordt je hobby ineens extern beloond en dat doet afbreuk aan je interne motivatie. Iets gewoon 'leuk vinden' is dan niet meer genoeg, je wil er ook voor worden beloond. Het voelt dan zinloos om je hobby op te pakken zónder ervoor te worden beloond.
 

Omzet als richtlijn

Wat betekent bovenstaande nou voor jou als ondernemer? Natuurlijk moet je geld vragen voor je diensten! Anders heb je geen bestaansrecht als ondernemer. Maar laat je omzet slechts een richtlijn zijn, een middel om gave dingen te doen voor je klanten. Om goed voor jezelf en je omgeving te zorgen. Laat de doelen die je jezelf stelt veel meer gaan over het opdoen van meer kennis, over het verschil maken voor je klanten en over creatief zijn.
 

De weg naar geluk én omzet

Deze doelen hebben namelijk een lange termijn-focus en doen veel meer voor jou als persoon. Ze maken je gelukkiger. Bovendien helpen ze je onderscheidend te zijn (de kennis die je vergaart deel je met je klanten en je creativiteit zet je in voor nieuwe diensten en producten). Indirect kom je dan ook aan je omzet, maar de weg ernaar toe is heel anders dan als je zegt: dit jaar moet ik persé die omzet van xxx halen.

Lees hier de vorige column van Anke. 
 
 

Lees ook…

Hoe maak ik een column of vlog voor ZZP Servicedesk?

Wie weet beter wat een zelfstandig professional bezighoudt dan jij? Daarom zijn wij altijd op zoek naar zzp'ers die willen schrijven of vloggen over hun ervaringen. Wil jij je kennis met anderen delen en je collega-zelfstandigen op weg helpen? Begin dan met het schrijven van een column of videobloggen! Ben je geen zzp'er, maar expert op een gebied dat voor zzp'ers relevant is? Dan ontvangen we ook graag jouw bijdrage.

Meer omzet uit bestaande klanten

Van huis uit werken heeft zo zijn voordelen voor mij. Op dit moment rent er een kleine man in alleen een luier zingend en dansend met zijn ToetToet door het kantoor. Blijkbaar is ‘Sledge Hammer’ van Peter Gabriel prima om op de te dansen. Opeens zie ik de link tussen het opvoeden van mijn kleine man en het helpen van mijn klanten. Niet dat ik hen zie als een klein kind, maar op een bepaalde manier zijn het wel mijn kindjes.

Zomerserie: ‘Vorig jaar juli en augustus had ik een omzet van nul euro’

Soms heb je een steuntje in de rug nodig om de zomermaanden door te komen. Vorig jaar was de zomerperiode voor het trainingsbedrijf van Marjolein Bodegom dramatisch: een omzet van nul euro. Bij toeval zijn juli en augustus dit jaar alsnog heel drukke maanden geworden.
De eerste editie van VrijeStijl Magazine van 2016 staat in het teken van Marketing & Verkoop en staat vol met interviews, inspirerende verhalen en tips op het gebied van marketing en sales.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer