Geef jouw businessplan een persoonlijke handtekening!

Column Etienne Schoenmakers | ESO Conferenties b.v.
Laatst was ik met een startend ondernemer bij de bank voor een lening. Met een prachtig ondernemingsplan. En tóch kreeg de ondernemer-in-spé geen krediet. De reden: de bank las in het plan geen unieke, of onderscheidende, kwaliteiten van jou als ondernemer.
Vul dus niet zomaar een sjabloon in dat je van internet plukt, maar zet jouw persoonlijke handtekening! Het is alvast een voorproefje van jouw persoonlijke ‘pitch’ waarom klanten bij jou moeten zijn en niet bij een ander. Hier vijf tips om als ondernemer uniek te zijn.
 

Tip 1:

Een businessplan met ambitie scoort! Als je als beginnend ondernemer de lezer enthousiast wil krijgen, moet het ambitieus zijn. Je wilt nieuwe producten in de markt zetten, die er nú nog niet zijn. Denk aan de app voor het vergelijken van mobiele telefoons. Of zet jouw ambitie erin om de beste ondernemer in vijf jaar te willen worden. Dan zit de lezer op het puntje van zijn stoel. Dat plan wil men graag lezen.
 

Tip 2:

Minder is beter dan meer!  Ofwel, maak een bewuste keuze van jouw producten of diensten. Door te kiezen, weten klanten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Het is heel verleidelijk om zoveel mogelijk aan diensten in de markt te zetten, maar daardoor zien klanten door de bomen het bos niet meer. Een ICT-er die als APP-programmeur te boek staat, krijgt sneller werk dan een collega die  ‘allround inzetbaar is in automatiseringsdiensten’. Een verandermanager krijgt minder snel werk dan een adviseur die de financiële bedrijfsprocessen optimaliseert.
 

Tip 3:

Ken je kwaliteiten!  Een businessplan schrijven is meer dan alleen een format invullen. Ben je een gemiddelde zzp'er, of ben je iemand met bijzondere kwaliteiten? Maak dat zichtbaar in jouw plan. Werk je vanuit je intuïtief, of analyseer je graag? Heb je gevoel voor cijfers, of kun je een team enthousiasmeren? Werk je planmatig, of heb je oog voor het momentum om nieuwe initiatieven te lanceren? Jouw kwaliteiten dienen ook terug te komen in de producten/ diensten van jouw onderneming. Wees daar consistent in.
 

Tip 4:

Maak een realistische planning!  Sommige zzp'ers willen in hun businessplan al het eerste jaar gaan voor de volle winst. Maar een plan waarin de eerste jaren verlies gemaakt wordt, om in het derde jaar te gaan plussen, wekt vertrouwen. In het eerste ondernemersjaar moeten er veel aanloopkosten gemaakt worden. Denk aan de kosten voor het businessplan, de huisstijl, de inrichting van het kantoor, de boekhouding inrichten en de website. Ook is het realistisch dat de acquisitie de nodige inspanning kost, voordat de eerste opdracht gescoord wordt. 3 tot 6 maanden aanlooptijd tot de eerste opdracht is heel gewoon. Daarna gaat het ongetwijfeld sneller.
 

Tip 5:

Het financiële hoofdstuk is de vertaling van al het voorgaande. In een ondernemingsplan dienen de hoofdstukken logisch op elkaar te volgen. Als je vele producten/diensten opsomt, dienen de investeringen en inkomsten per product in de financiële paragraaf terug te komen. Als je gaat voor kwaliteit, maar je hebt niets hebt opgenomen in de begroting voor opleidingen en vak lidmaatschappen, dan klopt het niet. Juist de bankiers, die een lening moeten beoordelen, hebben hier een oog voor. 
 
Met al deze tips ben je in staat om plezier te krijgen in het ondernemen, en overtuig je anderen, zoals bankiers, van jouw kwaliteiten om hen ook in financiële zin eraan bij te laten dragen. Wat helpt is om met een goede bekende, of een professional, jouw unieke kwaliteiten in kaart te brengen. Daarmee leg je de basis voor een succesvolle onderneming en een ambitieus ondernemingsplan.
Als ZZP'er ben je vrij maar niet alleen. Wil je eenvoudig in contact komen met collega-zzp'ers en mogelijke opdrachtgevers? Maak en publiceer je gratis MijnZZP-profiel!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer