Make it a December to Remember

Column Marianne van de Water | Maak koude acquisitie warm!
December. In deze tijd van het jaar gaat het misschien wel nog meer over attentie, warm houden, contact maken en klantrelatiemanagement. Precies de zaken die bij mij altijd hoog in het vaandel staan bij het uitoefenen van koude acquisitie. Een prima moment dan ook om de banden nog even aan te halen, iemand een goede eindsprint te wensen.
Misschien heb je zelfs wel voor Sinterklaasavond gebeld om je relatie even een “heerlijk avondje” te wensen. Zelf heb ik overigens ooit eens een mail in dichtvorm verzonden naar een klant van mijn opdrachtgever. En dan te weten dat we uiteindelijk een afspraak hebben kunnen maken en er een deal uit voortgevloeid is.
 
Soms duren dingen wel langer dan je zelf zou wensen. Zeker als ondernemer zijnde zou je zomaar eens wat ongeduldig kunnen zijn. Maar weet dat het uiteindelijk in je voordeel werkt om een langere termijn relatie met een klant aan te gaan. De hit and run is leuk, het pad er naar toe ook.
Dat kan je mooie dingen opleveren. Een poosje geleden lunchte ik met een zakenrelatie. Inmiddels kennen we elkaar al jaren en gaan de gesprekken over meer topics. Hoe leuk is het dan als highlight van de maand benoemd te worden. Of een goede vriend die de telefoon opneemt, ondanks dat hij in het gesprek met zijn werkgever is, om even te vragen of ik belde omdat ik hulp nodig had? Net als die like die je krijgt op een facebook post. Dat doet immers wat met je!
 
Er zijn zelfs hele liedjes over geschreven, het zijn de kleine dingen die er toe doen. Dat geef ik ook mee tijdens mijn Masterclasses en 1-op-1. Het zal je verbazen hoe kleine aanpassingen een wereld van verschil maken. Waarbij je daarna de potentiele klant ineens wel raakt of rechtop in de stoel laat zitten.
Een klein voorbeeld. Begin je mail (als je koude acquisitie echt heel erg lastig vind) nooit met het jezelf voorstellen. Toevallig kwam ik dat deze week een paar keer tegen. Begin juist met een spetterend entree waarbij je de ander nieuwsgierig maakt. Je krijgt immers maar een keer de gelegenheid om een eerste indruk te maken. En met een brief of mail staan onderin toch gewoon je naam en andere gegevens?
 
Opvallen, dat is belangrijk. Hoe doe je dat nog meer? Kiezen voor een golfclub in plaats van de gebruikelijke kerstboom. Het lilapakje naar een event in plaats van een donderblauwe blazer. Onverwacht een kaart sturen (in plaats van met de kerst). En zo.
 
Kortom, maak het een december to remember !
Als ZZP'er ben je vrij maar niet alleen. Wil je eenvoudig in contact komen met collega-zzp'ers en mogelijke opdrachtgevers? Maak en publiceer je gratis MijnZZP-profiel!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer