Als zzp'er succesvol naar MKB onderneming

Pieter Broekema, Co-Founder van Sensorfact geeft tips
Veel zelfstandig ondernemers hebben de ambitie om te groeien, maar hoe zorg je ervoor dat je eenmanszaak succesvol uitbreidt? Pieter Broekema, co-founder van Sensorfact, heeft deze overstap twee jaar geleden gemaakt. Broekema is in 2014 begonnen als zelfstandig ondernemer en richtte Dexter Energy Services B.V. op, welke grote bedrijven helpt actief deel te nemen aan de energie transitie. Na twee jaar advies geven op het gebied van energie kwam hij erachter dat er vraag was naar een meetsysteem dat het energieverbruik in kaart brengt én besparing mogelijk maakt. Broekema kwam in contact met ENGIE S.A. en dook de techniek in. Dit leidde tot een joint venture tussen ENGIE S.A. en Dexter Energy Services B.V. en eind 2016 ontstond Sensorfact. Inmiddels is Sensorfact uitgegroeid tot een team van 12 man en hebben zij 73 betalende klanten, waaronder Schiphol, Albert Heijn en Heineken. Pieter vertelt over het pad dat hij bewandeld heeft en wat volgens hem de sleutels tot succes zijn.

 

Starten vanuit de gedachte van de klant

Broekema denkt dat het succesbepalend is om vanuit de klant te denken: “Analyseer de problemen waar de klanten tegenaan lopen. Wanneer je dat niet doet, zul je meteen merken dat het stroef loopt. Als je niet uitgaat van het probleem van de klant zullen zij geen tijd maken om kop koffie te drinken. Mensen zijn vaak zo enthousiast over hun idee dat zij vergeten met klanten te praten. Mijn advies is om met tien klanten een uur aan tafel te gaan zitten en een vragenlijst af te werken. Na deze gesprekken weet je heel goed of er vraag naar jouw product is, of niet. Stel jezelf de eerlijke vraag waarom jij dit beter zou kunnen doen dan iemand anders. Als je deze vraag niet kunt beantwoorden met solide argumenten, heeft het op lange termijn geen zin.”
 

Investeerders

Wanneer je een VOF of B.V. gaat oprichten heb je geld nodig. Het is belangrijk om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar investeerders, maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Broekema heeft zelf ervaren dat dit niet van de een op de andere dag gaat. Hij heeft zelf honderden gesprekken moeten voeren en is anderhalf jaar bezig geweest. “Een tip die ik meegeef is dat er organisaties bestaan die verschillende startups trainingen geven. Zij bouwen een netwerk op van bedrijven die wellicht willen investeren. Dit heeft mij geholpen. Er is veel geld in Nederland, dus wanneer je een investeerder opbelt met een goed idee zijn zij snel bereid om een kop koffie te drinken. Vraag na dit gesprek altijd wat je kunt verbeteren. Als je dat bij elk gesprek blijft vragen, kom je er uiteindelijk wel. Investeerders vinden het leuk om advies te geven. Veel afwijzingen kunnen leiden tot  demotivatie, maar geef niet op en blijf jezelf verbeteren. Wanneer het wel lukt is dat zó inspirerend en motiverend”, vertelt Broekema.
 

Omzetten van eenmanszaak naar VOF of B.V.

Het proces van het omzetten van een eenmanszaak naar een VOF of B.V. kan ontzettend vermoeiend zijn en duurt vaak langer dan je denkt. Er komt veel bij kijken. Broekema: “Begin vanaf dag één met een advocaat, ondanks het feit dat het duur is. Veel mensen denken dat het niet nodig is, maar komen er later toch achter dat zij een slechte deal hebben gemaakt.” “Uit enthousiasme zeggen mensen te snel ‘ja’. Zeg nooit ‘ja’ op dingen die je eigenlijk niet wil, hier ga je later spijt van krijgen.” Het is handig om een termsheet te maken: het uitgangspunt waarmee je de onderhandeling ingaat. Laat deze goedkeuren door je advocaat.
 

Klanten werven

Wanneer je begint met ondernemen heb je klanten nodig. Maar hoe kom je zo snel mogelijk aan klanten? Sensorfact werkt samen met verschillende startups, waarbij leads naar elkaar worden doorgestuurd. Een lead is ook wel een spoor naar een potentiële klant of een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. Samenwerken kan een grote meerwaarde hebben. Wat voor jou de beste manier van klanten werven is, moet je uittesten. Spreek van te voren af wanneer de test geslaagd is. Probeer dit heel intensief voor een korte periode. Uiteindelijk kom je erachter wat het beste werkt.
 

De sleutels tot succes

Ondanks het feit dat Sensorfact binnen twee jaar uitgegroeid is tot 12 werknemers en 73 klanten, is Broekema nog niet tevreden. Zijn doel is om marktleider in Europa te worden. Volgens hem moet je jezelf altijd blijven uitdagen en niet tevreden zijn met wat je hebt. Dat is een eigenschap die je als ondernemer moet hebben. Je moet nooit in de ‘satisfaction-fase’ komen, dan word je traag en de markt is snel. Maar wat zijn de sleutels tot een succesvolle organisatie? Broekema: “Begin altijd vanuit de klantvraag en betrek mensen die je nodig hebt om de klantvraag in te kunnen vullen. Als ik iets kon overdoen was ik veel eerder met anderen gaan samenwerken. Weet waar jouw krachten en zwaktes liggen en vind anderen die jouw zwaktes kunnen omzetten naar sterktes. Zoek mensen die echt wat anders kunnen dan jij, dat werkt zo effectief.  Begin daarnaast zo snel mogelijk met geld aantrekken, ook al is je product niet af. Vertel dat het een pilot is, mensen vinden het namelijk gaaf om het proces van ontwikkeling mee te maken. Vraag om feedback en verbeter jezelf, dit kunnen je beste klanten worden.” Ondanks dat Broekema de lat steeds hoger legt, is hij zich ervan bewust dat het belangrijk is om alle successen te vieren. Het proces is namelijk veel belangrijker dan écht marktleider van Europa worden.

Heb jij de ambitie om uit te breiden? Wees dan niet bang om de stap te zetten. Als je echt iets wil bereiken, moet je het risico durven nemen.

Lees ook…

Het MKB in Beeld

Als zzp'er wil jij klanten. Richt je je op MKB'ers, ofwel de zakelijke markt? Dan hebben we iets voor je: het MKB in Beeld 2018!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer