Dit zijn dé SEO prioriteiten van 2018

Hier kan en moet je nu mee aan de slag!
Met een eigen website, hoop je dat - wanneer bezoekers op zoek zijn naar een bepaald product of antwoord – jij bovenaan staat in de zoekresultaten. Je wilt goed vindbaar zijn; zeker als mensen voornamelijk op jouw website komen via een zoekmachine (organisch zoekverkeer). Er zijn genoeg tips te vinden over hoe je de SEO-resultaten via Google kunt optimaliseren, maar waar ligt de prioriteit en waar kun jij nu meteen mee aan de slag?

1. Implementeren en controleren van gestructureerde data

Gestructureerde data
Het is belangrijk om aan Google door te geven waar jouw website uit bestaat: wat is je bedrijf, welke content staat er op je website en hoe is deze content opgebouwd? Zorg dat de gegevens van jouw pagina kloppend en opgeslagen zijn in Google Search Console. Let hierbij op de titel tag, meta omschrijving, het gebruik van h1 tag (header), interne links, backlinks en de optimalisatie van afbeeldingen.

Tip: gebruik niet overal dezelfde header en zeker geen header die niks met de onderneming te maken heeft. Het moet echt duidelijk zijn waar je bedrijf voor staat. Op deze manier kan Google jouw bedrijf het beste linken aan een zoekwoord.

Plug-ins
Bekijk welke plug-ins jij gebruikt op je website. Plug-ins zijn stukjes software, gemaakt en verspreid door andere bedrijven, die de internetinhoud beheren welke jouw website zelf niet kan verwerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepatenteerde formaten voor video, audio, online spellen en presentaties. Dit is een belangrijk onderdeel bij het testen van je HTML-structuur. Plug-ins conflicteren vaak met elkaar, omdat elke plug-in enkel zijn code heeft die zijn eigen functionaliteit werkend maakt. Er wordt niet met andere plug-ins of website templates rekening gehouden. Bovendien kan het overmatig gebruik van plug-ins leiden tot een trage website vanwege overbodige codes. Kijk daarom kritisch naar het gebruik van plug-ins: zijn deze echt noodzakelijk?

Website template
Wanneer je een bestaand website template gebruikt (gratis of betaald) zijn er veel mogelijkheden binnen het template. Je gebruikt hier slechts in de praktijk een klein gedeelte van. De niet gebruikte code wordt wel standaard ingeladen, waardoor je website trager wordt. Houd hier dus rekening mee.
 

Google Search Console
Als bovenstaande informatie beschikbaar is, begrijpt Google wat de content betekend. Daarnaast verbeter je hierdoor je vindbaarheid en ben je veel informatiever voor je bezoeker. Test via Google Search Console of je data goed gestructureerd is.

 

2. Mobile first

Je website zal anno 2018 toch echt mobielvriendelijk moeten zijn. Wellicht heb je uit gegevens van Google Analytics kunnen concluderen dat een groot aantal van je websitebezoekers een smartphone of tablet gebruikt. AMP (Accelerated Mobile Pages), een project van Google, zorgt dat je mobiele website snel en goed weergegeven is voor je bezoeker. AMP ‘downgrade’ als het ware jouw website: in plaats van veel content en tools op de huidige pagina, is er op de mobiele versie alleen tekst en een afbeelding te zien. De website kopiëren naar AMP is mogelijk, je kunt dit voor bepaalde pagina’s instellen. 
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken. 
 

3. User Experience

Heatmap tools
Bekijk waar de ogen van je bezoeker op gericht zijn bij het gebruik van de website. Je kunt hiervoor zogenoemde heatmap tools gebruiken. Met zo’n tool kun je precies zien hoe mensen met de navigatie van je website werken, maar ook waar mensen afhaken. Bij dit laatste is het bouncepercentage van je website van toepassing.

Lage bounce rate
Als het bouncepercentage van een bepaalde pagina laag is, kan daaruit worden geconcludeerd dat mensen voor langere tijd op de website rond blijven hangen. Dit kan zijn doordat jij in artikelen doorlinkt naar andere pagina’s van je eigen website. Zorg dat deze pagina’s altijd geopend worden in een nieuw venster, anders zijn bezoekers de originele webpagina kwijt. Ook met het gebruik van videocontent zorg je er voor dat mensen langer op jouw website blijven, omdat er tijd genomen wordt om de video te bekijken.

Hoge bounce rate
Als het bouncepercentage van een bepaalde pagina hoog is, komt dit bijvoorbeeld door de trage laadsnelheid van je website. Als het laden te lang duurt, klikken mensen de pagina al snel weg. Het kan ook zijn dat er teveel wordt doorgelinkt naar andere externe pagina’s, waardoor je jouw bezoekers naar andere websites stuurt. Dit is niet de bedoeling.

Tip: Hoe langer er op een website rondgekeken wordt, hoe hoger de website in de SEO-resultaten van Google komt. Bekijk via Google Analytics hoe lang bezoekers gemiddeld op jouw website blijven.

Hoge bounce rate kan positief zijn
Vergeet echter niet dat veel bezoekers via een link of via een zoekmachine op jouw website terechtkomen. Als de bezoeker het antwoord op zijn of haar vraag al heeft gevonden op de desbetreffende pagina, is het geen noodzaak om andere pagina’s van de website te bezoeken. De bezochte pagina bood alles wat nodig was. In dat geval kan een hoog bouncepercentage juist een goed teken zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld een ‘doel’ instellen in Google Analytics, zodat je weet of mensen gevonden hebben wat ze zochten. Bijvoorbeeld een whitepaper download, inschrijven voor je nieuwsbrief of een contactformulier. Zo kun je de data beter meten. Ook kun je bijvoorbeeld een stemknop plaatsen met de vraag: gevonden wat je zocht? 

In het volgende artikel worden de laatste twee SEO prioriteiten uitgelicht. Hoe kun goed scoren met zogenoemde 'featured snippets' en zoekwoorden? En hoe optimaliseer je jouw content, de websitestructuur en -navigatie?
 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Zeo. Bekijk de website voor meer relevante blogs. 

Lees ook…

Zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen

Zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je niet alleen toepassen op de tekst van je website, maar ook op de afbeeldingen. De concurrentie op SEO in tekst is erg groot, bij afbeeldingen is dit kleiner omdat minder mensen via afbeeldingen zoeken naar bedrijven. Hoe kun jij ervoor zorgen dat Google Images naar jouw pagina verwijst?

Handige SEO-tips voor elke zzp’er

Waarschijnlijk is het je al lang opgevallen, maar er komen steeds meer zzp'ers bij. Ben jij één van deze zzp'ers, dan wil je natuurlijk niet onopgemerkt blijven. Het liefst wil jij dat iedereen jouw website haarfijn weet te vinden, maar dat is knap lastig met zoveel andere zzp'ers om je heen. Hoe zorg jij er nou voor dat jij er als ondernemer uitspringt bij Google?

Hoe word ik gevonden op Google?

Hoe vaak google je iets en kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Heel vaak waarschijnlijk, en dat is voor al jouw potentiële klanten niet anders. Daarom is het belangrijk dat jouw website hoog eindigt in de zoekresultaten op Google. Maar dat gaat niet vanzelf. Je moet SEO (Search Engine Optimization) toepassen om gevonden te worden.
Word voor slechts €12,50 excl. btw per maand lid van ZZP Servicedesk! Stel al jouw vragen aan onze adviseurs en profiteer van nog meer voordelen!
Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends op het gebied van het zelfstandig ondernemerschap? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdagochtend een update van het belangrijkste nieuws.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer