De laatste SEO prioriteiten van 2018

Vervolgartikel | De laatste twee punten
Met een eigen website, hoop je dat - wanneer bezoekers op zoek zijn naar een bepaald product of antwoord – jij bovenaan staat in de zoekresultaten. Je wilt goed vindbaar zijn; zeker als mensen voornamelijk op jouw website komen via een zoekmachine (organisch zoekverkeer). Er zijn genoeg tips te vinden over hoe je de SEO-resultaten via Google kunt optimaliseren, maar waar ligt de prioriteit en waar kun jij nu meteen mee aan de slag?

Dit artikel besteed aandacht aan hoe je jouw structered data het beste kunt implementeren en controleren, waarom je website anno 2018 echt mobielvriendelijk moet zijn en over hoe je jouw user experience kunt tracken. Hieronder zullen de laatste SEO prioriteiten worden besproken. 
 

4. Featured snippets en zoekwoorden


Feautured snippets
Als je met bepaalde websitecontent direct antwoord geeft op de vragen van bezoekers, wordt dat een featured snippet genoemd. Featured snippets zijn stukjes tekst die bovenaan te zien zijn in de zoekresultaten van Google. Wil je dit ook bereiken? Maak dan kennisbanken aan en probeer veel voorkomende vragen met informatie te beantwoorden. Een nadeel van featured snippets kan zijn dat mensen niet doorklikken naar jouw website omdat het antwoord al in het zoekscherm verschijnt. Aan de andere kant beloond Google je wel met een mooie plek in de zoekresultaten. Omdat bezoekers waarschijnlijk niet zullen doorklikken naar de website, kun je hier ook geen bounce rate gegevens uit halen.

Long- en shorttail zoekwoorden
Naast shorttailzoekwoorden, zoals bovenstaande featured snippets, moet er vooral worden ingespeeld op longtailzoekwoorden. 70 procent van de zoekopdrachten bestaat uit longtail. Dit zijn zoekwoorden die jou kunnen onderscheiden van andere websites. Er zijn bijvoorbeeld verschillende websites die zich richten op camera’s. Het zoekwoord ‘camera’ is een shorttailwoord. 30 procent van de zoekopdrachten bestaat uit deze zoekwoorden. Het is niet logisch om met deze zoekwoorden te concurreren met andere bedrijven: je komt dan nooit bovenaan te staan in de zoekresultaten. Met een longtailzoekwoord als ‘Canon HX’ maak je de resultatenlijst al veel kleiner en heb je meer kans op een plek bovenaan. Als je grote en uiteenlopende thema’s op jouw website behandeld, zal je deze thema’s moeten clusteren en daar de zoekwoorden op kunnen baseren. Benieuwd naar welke zoekwoorden jouw bezoekers invoeren? Maak gebruik van de Google Search Console.

5. Content, structuur en navigatie van je website
 

Google Rankbrain
Google Rankbrain is een onderdeel van het algoritme van de Google zoekmachine. Dit systeem is gebaseerd op ‘machine learning’ en daarmee zelflerend. Rankbrain leert over de de intentie van de gebruiker op basis van de zoekopdrachten. Als een bezoeker een zoekopdracht uitvoert begrijpt Rankbrain wat de intentie achter de zoekopdracht is en toont daarop de relevante zoekresultaten. Hoe moet je hier als website eigenaar op inspelen? De intentie van jouw doelgroep moet duidelijk zijn: wat wil je dat persoon x doet op jouw website?

Website structuur
Een heldere en goede structuur van jouw website is een must. Hoe is website opgebouwd? Is het inzichtelijk? Zijn de stappen makkelijk voor de gebruiker? Om hier inzicht in te krijgen kun je de doelgroep het beste vragen stellen over de structuur. Zo krijg je persoonlijk advies. Dit advies kun je snel toepassen. Ook via Google Analytics kun je zien waar mensen het meeste op klikken en via de heatmap tools zie je hoe mensen omgaan met de structuur.

Relevante content
Content schrijf je in eerste instantie voor de gebruiker en niet voor SEO. Als de content niet relevant is voor de bezoeker, gaat dat simpelweg ten koste van de bounce rate en zal Google de website niet meenemen in de SEO. Bedenk welke contentvormen je wilt gebruiken. Content moet uitdagend, aansprekend en relevant zijn en bezoekers hebben vaak behoefte aan achtergrondinformatie. Via Google Analytics kun je zien welke pagina’s en daarbij horende onderwerpen de meeste bezoekers genereren. Probeer in te spelen op deze behoefte door te linken naar verschillende aanverwante pagina’s op jouw website. Maak echter niet al teveel pagina’s aan: te veel klikken en te veel pagina’s is niet goed voor de laadtijd va je website. Meer info op één pagina is beter.  Zorg ook dat er genoeg interactie is met jouw bezoeker. Als een bezoeker ergens op kan reageren, neemt diegene de tijd om te lezen of reactie te schrijven.

 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Zeo. Bekijk de website voor meer relevante blogs. 

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer