Nieuwe website? Vergis je niet in de migratie!

Hoe je de verloren posities weer kunt bereiken
Je wilt jouw webpagina’s vernieuwen of een gehele nieuwe website bouwen. Dit kan zijn omdat je website verouderd is of omdat je de huisstijl van je website hebt aangepast. Het overzetten van jouw adressen, ook wel URL’s genoemd, is heel belangrijk bij de overstap naar een nieuwe website. Deze overstap heet ook wel migratie.

Als je een goed migratieplan opstelt, kun je er voor zorgen dat je met een groot deel van de behouden SEO-resultaten verder kunt groeien. Je zult door de migratie namelijk altijd een deel van je opgebouwde SEO verliezen: je raakt al gauw 20 procent van je posities kwijt. 
 

Inzicht brengen in URL’s

Toch wil je de SEO-waarde van jouw oude webpagina of website meenemen naar de nieuwe website. Om dat te verwezenlijken moet er inzicht worden gebracht in alle beschikbare oude URL’s. De nieuwe URL’s moeten aan de oude gekoppeld worden. Bij deze ‘verhuizing’ geef je aan Google door wat de oude en nieuwe URL’s zijn. Dit gebeurt via een zogenoemd redirect plan, waarbij je een 301 redirect instelt. 301 redirect is een http-statuscode, een manier om aan Google of aan de browser aan te geven dat een desbetreffende pagina verplaatst is naar een andere URL. Een soort online verhuisbericht. In Google Webmaster Tools kun je daarnaast ook de verhuizing van domeinen aangeven. Lees meer over hoe dit precies werkt via ZEO, en zoek op 'redirect'.  


Linkprofielen

Tijdens de migratie is het ook van belang dat je de linkprofielen in kaart brengt. Hoe linken websites naar elkaar? Hoe populair is jouw website eigenlijk? Soms weet je niet eens dat bepaalde websites naar jou linken. Is die betreffende website betrouwbaar en is de link relevant? Een goed linkprofiel is kwalitatief en daarom zal het op natuurlijke basis moeten worden bijgehouden. Google houdt deze links in de gaten. Bekijk het in Google Search Console - handmatige acties. 
 

Google beoordeelt de links onder andere op relevantie en checkt de autoriteit van de site die naar jouw website linkt. Hoe meer kwalitatieve links er zijn naar jouw website, hoe hoger je scoort.
 

Bekijk hoe jouw linkprofiel eruit ziet. Je zult tot interessante inzichten komen. Hier zijn diverse tools voor. Een van de meest bekende en populairste tools is Majestic SEO. Je kan met een gratis account al ver komen, maar een betaald account levert je veel extra voordelen op. Voer een website in de Site Explorer in om het linkprofiel in kaart te brengen. Let op: doe dit altijd op rootdomain (dus zonder HTTPS en WWW, etc).

Lees ook…

Dit zijn dé SEO prioriteiten van 2018

Met een eigen website, hoop je dat - wanneer bezoekers op zoek zijn naar een bepaald product of antwoord – jij bovenaan staat in de zoekresultaten. Je wilt goed vindbaar zijn; zeker als mensen voornamelijk op jouw website komen via een zoekmachine (organisch zoekverkeer). Er zijn genoeg tips te vinden over hoe je de SEO-resultaten via Google kunt optimaliseren, maar waar ligt de prioriteit en waar kun jij nu meteen mee aan de slag?

De laatste SEO prioriteiten van 2018

Met een eigen website, hoop je dat - wanneer bezoekers op zoek zijn naar een bepaald product of antwoord – jij bovenaan staat in de zoekresultaten. Je wilt goed vindbaar zijn; zeker als mensen voornamelijk op jouw website komen via een zoekmachine (organisch zoekverkeer). Er zijn genoeg tips te vinden over hoe je de SEO-resultaten via Google kunt optimaliseren, maar waar ligt de prioriteit en waar kun jij nu meteen mee aan de slag?

Zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen

Zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je niet alleen toepassen op de tekst van je website, maar ook op de afbeeldingen. De concurrentie op SEO in tekst is erg groot, bij afbeeldingen is dit kleiner omdat minder mensen via afbeeldingen zoeken naar bedrijven. Hoe kun jij ervoor zorgen dat Google Images naar jouw pagina verwijst?
Word voor slechts €12,50 per maand lid van ZZP Servicedesk! Stel al jouw vragen aan onze adviseurs en profiteer van nog meer voordelen!
Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends op het gebied van het zelfstandig ondernemerschap? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdagochtend een update van het belangrijkste nieuws.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer