Speciaal geschillenloket Kifid helpt zzp'ers bij problemen met de bank

Gedragscode kleinzakelijke financiering
Zelfstandig ondernemen is de laatste jaren enorm in populariteit toegenomen. Om aan deze trend tegemoet te komen, werd onder andere sinds 1 juli 2018 de Gedragscode kleinzakelijke financiering van kracht. Deze code bepaalt wat organisaties en ondernemers van hun bank mogen verwachten indien zij externe financiering aanvragen voor hun bedrijf.

Sinds de invoering van de Gedragscode is ook een speciaal geschillenloket geopend voor klanten die onder deze code vallen.

De Gedragscode kleinzakelijke financiering is op jou van toepassing indien je onderneming (of organisatie) een jaaromzet van minder dan € 5 miljoen draait en je na 1 juli van dit jaar een krediet heeft aangevraagd (maximaal € 2.000.000,-) bij een bank die is aangesloten bij de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken, gevestigd te Amsterdam).

Het gaat niet alleen om geld lenen, kredietfaciliteiten of rekening-courant kredieten, maar ook om financial lease of factoring wanneer er sprake is van een geldlening of kredietfaciliteit. In de gedragscode is vastgelegd wat kleinzakelijke klanten mogen verwachten van een bank wanneer zij een financieringsaanvraag indienen.

Zo moet de bank een indicatie geven van de tijdsduur om de aanvraag te beoordelen. Ook is de bank verplicht een duidelijke verklaring te geven wanneer de aanvraag wordt afgewezen.
 

Speciaal geschillenloket bij ontevredenheid

Ben je niet tevreden over de dienstverlening van de bank? Dan stelt de Gedragscode (pdf) dat je recht hebt op toegang tot het speciaal geschillenloket bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dit geschillenloket is speciaal opgericht voor zzp'ers en andere klanten op wie de gedragscode van toepassing is.

Voorwaarde is wel dat de leningaanvraag werd ingediend bij een bank die aangesloten is bij de NVB. Bovendien kan het geschillenloket pas bemiddelen wanneer de klachtenprocedure eerst bij de bank in kwestie volledig werd doorlopen.
 

Uitspraken bindend

De uitspraken van Kifid over kleinzakelijke financiering zijn in principe bindend. Dit betekent dat de bank of andere financier, ongeacht de uitkomst, verplicht is de uitspraak op te volgen. Een klachtbehandeling door Kifid kost € 250. Valt het geschil niet via de normale procedure op te lossen en is er een hoger beroep noodzakelijk, dan wordt het prijskaartje verhoogd tot € 500.

In een bindende uitspraak kan het Kifid maximaal € 250.000 aan geleden schade toewijzen aan een klachtindiener. Het Kifid kan in sommige gevallen ook hogere bedragen toewijzen, maar die uitspraken zijn dan niet bindend.

Lees ook…

Geld lenen als zzp'er

Je wilt voor jezelf beginnen als zzp’er. Je hebt een product of dienst waarin je gelooft en waarmee je denkt geld te kunnen verdienen. Maar eerst is startkapitaal nodig, vaak door externe financiering. Denk aan een subsidie, een lening of durfkapitaal dat derden investeren omdat ze geloven in de potentie van jouw bedrijf.

Waaruit bestaat een financieel plan?

Investeerders geven niet zomaar geld weg, ze willen eerst weten of jouw bedrijf wel geld op gaat leveren. Daarom is het nodig een financieel plan op te stellen voordat je een lening aanvraagt. Met het opstellen van een financieel plan kom je erachter hoeveel je moet lenen, of je aan je financiële verplichtingen kunt voldoen en, misschien wel het belangrijkste, of je geld overhoudt voor jezelf.

Geld uitlenen: een kwestie van vertrouwen

Als het meezit, kan het gebeuren dat je als zzp’er wat ruimer in je financiële middelen komt te zitten. Uit zakelijke en/of humanitaire overwegingen leen je een gedeelte van je zuurverdiende geld uit. Het gebeurt nogal eens, dat je vertrouwen in de mensheid daarbij een deuk(je) oploopt. Je kunt fluiten naar je uitgeleende centen!
Gebruik dit model als je een overeenkomst van geldlening opstelt met jouw eventuele werkgever!
Word voor slechts €12,50 per maand lid van ZZP Servicedesk! Stel al jouw vragen aan onze adviseurs en profiteer van nog meer voordelen!
Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends op het gebied van het zelfstandig ondernemerschap? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdagochtend een update van het belangrijkste nieuws.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer