Hoe kom ik als zelfstandige zorgprofessional aan cliënten?

Laatste update: 03-12-2023 Leestijd: 2 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Nieuwe clienten in de zorg

Als zzp’er werken kent vele voordelen, zoals de vrijheid om je eigen uren en tarief te bepalen en het kiezen van je eigen opdrachten. Je bent ondernemer met een eigen bedrijf en dit betekent dat je overal zelf verantwoordelijk voor bent. Het verwerven van je eigen cliënten is hier ook een onderdeel van. Maar hoe pak je dat aan?

Een juiste aanpak is belangrijk

Zeker wanneer je net start met je onderneming zal je je bezig moeten houden met het verwerven van opdrachten. Cliënten en opdrachtgevers kennen je immers (nog) niet, maar je hebt ze wel nodig.

Onwennige activiteit

Het kunnen werven van een kring van eigen cliënten is een belangrijk kenmerk van een ondernemer en tevens een van de ondernemerscriteria die de Belastingdienst stelt. Zo stelt de Belastingdienst dat een ondernemer voor zijn bestaan afhankelijk is van opdrachtgevers en zich daarom voldoende kenbaar moet maken, bijvoorbeeld door reclame, het hebben van een website of een visitekaart. Dit kan voor een zelfstandig zorgverlener een onwennige activiteit zijn. Toch zal je moeten leren om commercieel te denken.

Goed verhaal

Om jezelf te kunnen verkopen moet je goed voor ogen hebben wat je precies gaat doen. Zorg dat je je verhaal klaar hebt zodat je in het kort kunt vertellen wat je gaat doen en waarom jij daar de aangewezen persoon voor bent. Het verhaal wordt de basis voor je reclame en werving. Om dit goed te formuleren kun je nadenken over vragen als; wat zijn de kern (hoofd) activiteiten van je onderneming? Met wie krijg je te maken en wie worden je cliënten? Zorg dat je je verhaal helder en begrijpelijk maakt, zodat mensen het eenvoudig door kunnen vertellen.

Netwerk

De meeste opdrachten worden binnen gehaald via het eigen netwerk. Het is dus belangrijk een netwerk op te bouwen en deze ook te onderhouden. Bezoek kennissessies of bijeenkomsten waar je collega zzp’ers, cliënten of verwijzers tegen kunt komen en maak een praatje. Mond tot mondreclame is voor veel zzp’ers een belangrijk middel. Wanneer mensen onder de indruk van jou en jouw onderneming zijn, zullen ze je aanraden binnen hun omgeving. Dit is erg waardevol gezien het feit mensen geneigd zijn eerst binnen hun netwerk te kijken voor ze elders op zoek gaan.

Vindbaarheid

Jij zoekt cliënten, maar zorgvragers zoeken jou ook. Het internet is een belangrijk medium om promotie te maken voor je diensten. Zorg daarom dat je een professioneel ‘digitaal visitekaartje’ hebt. Denk aan een website of een compleet LinkedIn profiel waar je duidelijk je contactgegevens vermeldt. Potentiële cliënten moeten informatie over jou kunnen vinden en gemakkelijk met je in contact kunnen komen. Ook kun je belangstellenden verwijzen naar je website of profiel.

Knab klant

Bankrekening nodig als zzp'er?

Wij adviseren Knab, hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee