Hoe combineer ik offline marketing met online marketing?

Tips voor zzp'ers om met marketing de doelgroep te bereiken
We leven in een digitaal tijdperk. Als zzp'er is het dus logisch dat je online marketing inzet om je doelgroep te bereiken. Toch blijkt offline marketing nog steeds effectief te zijn. Hoe kun je deze twee vormen nu optimaal combineren?

Marketingstrategie aanpassen aan nieuwe tijden

Als zzp´er wil je natuurlijk maar één ding: naamsbekendheid krijgen en jouw doelgroep met (potentiële) klanten bereiken. Online marketing in de vorm van digitale nieuwsbrieven, actief zijn op social media platforms en een website liggen voor de hand om te gebruiken. Als er al aan offline marketing wordt gedacht, bijvoorbeeld het verspreiden van flyers of het laten drukken van een brochure, staat dit vaak helemaal los van de online marketing. Terwijl het juist belangrijk is om beide kanalen te verenigen om zo optimaal gebruik te kunnen maken van de kracht van beide - waarbij ze elkaar kunnen aanvullen. Offline marketing wordt door veel mensen ook als persoonlijker gezien naast de vluchtige online marketing. Marketing, online en offline, is onmisbaar voor ondernemers.  

 

Toepassen van offline en online marketing

Als zzp'er kun je op verschillende manieren, zonder een hoog budget, offline en online marketing inzetten. Een eerste stap is natuurlijk om in alle offline uitingen naar de online kanalen te verwijzen. Op een flyer kan bijvoorbeeld een qr-code worden geplaatst waarmee de ontvanger gelijk naar de website wordt verwezen. Online drukwerk bestellen is tegenwoordig heel makkelijk dankzij digitale printers. Online platforms maken het mogelijk om de meest uiteenlopende traditionele marketingmaterialen te bestellen zonder de werkplek te verlaten. Ben je zzp'er met je eigen webwinkel? Dan kun je er ook aan denken om bij een bestelling een waardebon met een kortingsbon voor een volgende aankoop toe te voegen. Zo stimuleer je verkeer en zorg je mogelijk gelijk voor een toekomstige aankoop in de online winkel.     

 

Marketing gebruiken voor naamsbekendheid

Het inzetten van een flyer of een website gaat er vanuit dat mensen een organisatie al kennen. Maar als je weinig klanten hebt of nog niet goed gevonden wordt, is werken aan naamsbekendheid belangrijk. Als je actief bent in een specifieke regio, kun je contact opnemen met bijvoorbeeld de lokale krant voor de publicatie van een artikel over jouw bedrijf. Op deze manier zorg je voor meer bereik. Natuurlijk kun je hierin de url van je website of je social media kanalen laten noemen. Ook online kun je aan je naamsbekendheid werken. Bijvoorbeeld door een Google Adwords campagne te starten of door een blog met algemene informatie en tips te bieden. Bij een blog kun je bredere informatie dan alleen jouw organisatie bieden, deel bijvoorbeeld nieuws uit de sector waarin je werkzaam bent.

Online en offline marketing moeten hand in hand gaan, zodat ze elkaar kunnen versterken. Door de digitale en traditionele media te combineren, zorg je dat jouw organisatie opvalt en kun je een brede doelgroep bereiken.

Lees ook…

Whitepaper: verbeter je marketing

In dit whitepaper lees je alles over een sterke marketingpropositie voor jouw bedrijf. Heb jij al bepaalde marketinguitingen? Dan leer je meer over het aan elkaar koppelen van deze uitingen, zodat jouw bedrijf goed geprofileerd wordt.

Klanten overtuigen via e-mail: 10 do’s en don’ts

Hoe schrijf jij een overtuigende mail naar jouw (potentiële) klant? Wij vroegen het aan marketingspeciallist Jennifer Delano en Slimmer Werken-expert Karen Visser. In dit artikel lees je hun belangrijkste do’s en don’ts.

Welke social media passen bij jou?

Kan jij door de bomen het bos nog zien als het gaat om social media? Er zijn ontelbare platformen waar wij ons met z'n allen massaal voor blijven aanmelden. Als zelfstandige zijn social media, mits je deze op de juiste manier gebruikt, een gratis marketinginstrument. Hier vind je een overzicht van de grootste social media platformen en wat je ermee kunt.
Word voor slechts €12,50 per maand lid van ZZP Servicedesk! Stel al jouw vragen aan onze adviseurs en profiteer van nog meer voordelen!
Marketing is de sleutel tot ondernemerssucces. Maar hoe pak je het aan? Met een concreet plan natuurlijk. Maar vooral door eerst eens goed na te denken over je doelen als zelfstandig ondernemer. In dit whitepaper vind je handvatten voor slimme marketing nieuwe stijl, vol tips van ondernemers en experts!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer