1 op de 13 ondernemers krijgt naheffingsaanslag door late btw-aangifte of betaling

Gebruik de checklist
Ongeveer 140.000 ondernemingen ontvangen een dezer dagen een naheffingsaanslag omdat hun btw-aangifte en/of –betaling niet binnen de gestelde deadline is gedaan. Omdat veel ondernemers niet weten wat zij met deze naheffingsaanslag moeten doen, heeft de Belastingdienst een checklist gepubliceerd. Hiermee kun je aan de hand van drie stappen checken of de naheffingsaanslag klopt en welke actie je moet ondernemen.


Naheffingsaanslag

Ieder kwartaal worden er ruim 1,8 miljoen aangiften ontvangen door de Belastingdienst. Zowel de aangifte als de bijbehorende betaling moet vóór de gestelde deadline binnen zijn. Wanneer dit niet het geval is, doet de Belastingdienst een schatting naar hoeveel btw er betaald moet worden. Ondernemers die de betaling hebben gemist ontvangen een naheffingsaanslag. De boete bedraagt 3% van het niet betaalde bedrag met een minimaal van €50,- en kan oplopen tot maximaal €5.278,-.
 

Check je naheffingsaanslag

De naheffingsaanslag leidt elk kwartaal weer tot vragen bij ondernemers. Via de checklist van de Belastingdienst kun je in drie korte stappen je naheffingsaanslag controleren en zie je welke actie je vervolgens moet ondernemen.
 

Tips

De Belastingdienst geeft ondernemers die een naheffingsaanslag hebben ontvangen de tip om de volgende deadlines terugkerend in hun agenda te zetten: de kwartaalaangiften en –betalingen moeten altijd uiterlijk 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober zijn.

Aan ondernemers die hun betaling tot het laatste moment uitstellen geeft de Belastingdienst de tip dit vroeg in de maand te doen en via online bankieren in te stellen dat het bedrag pas aan het eind van de maand wordt overgemaakt. Zo zorg je ervoor dat de betaling de eerste van de maand bij de Belastingdienst op de rekening staat.

Wil je meer informatie of heb je vragen over het doen van je btw-aangifte? Neem dan contact op met onze adviseurs.

Lees ook…

Nieuw portaal belastingaangifte zzp’ers

Vanaf 2019 krijgen zzp’ers een nieuw portaal voor de belastingaangifte: Mijn Belastingdienst Zakelijk. Met dit nieuwe portaal wil de fiscus de belastingaangifte voor zzp’ers vergemakkelijken en inzichtelijker maken. Zzp’ers en eenmanszaken kunnen vanaf 3 januari inloggen, mogelijk met DigiD.

Bespaartip: koop auto privé, boek 'm zakelijk

Belasting is belasting, zou je als ondernemer denken. Niets is echter minder waar. Zo is het een goed bewaard geheim dat je een voor de inkomstenbelasting privé aangeschafte auto toch kunt inschalen voor ‘zakelijke' BTW aftrek. Dat betekent: geen bijtelling, wel 19 cent per kilometer aftrek en omzetbelasting retour over het zakelijke deel van het autogebruik. Download nu het whitepaper!

Check: heb jij ook dit jaar weer recht op aftrekposten?

4 op de 10 ondernemers heeft niet gecheckt op welke aftrekposten zij recht hebben. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst onder startende ondernemers die zelf hun belastingaangifte doen.
Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends op het gebied van het zelfstandig ondernemerschap? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdagochtend een update van het belangrijkste nieuws.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer