Hoe stel ik als zzp’er in de zorg een kwaliteitsbeleid op?

Over het belang van onder andere een 'personeelsbeleid'
Als je als zzp’er in de zorg wilt werken aan een goed kwaliteitsbeleid, dien je in je kwaliteitsmanagementsysteem een aantal zaken goed vast te stellen. In vier stappen wordt uitgelegd waarom dit belangrijk is en wat je precies moet regelen.

1. Kwaliteitsmanagementsysteem

Voor iedere zzp’er in de zorg is een kwaliteitsmanagementsysteem vereist. Volgens de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) behoort iedere zzp’er deze beschreven te hebben. In dit systeem beschrijf je onder andere je bedrijfsbeleid, financieel beleid, zorgbeleid, evaluatiebeleid, maar ook je personeelsbeleid. Het klinkt misschien een beetje gek omdat je zelfstandig bent. Toch ben jij als eigenaar onderdeel van de organisatie en hier moet een goed beleid voor opgezet worden. Bij het opstellen van het personeelsbeleid zie je jezelf als personeel. 

Het kwaliteitsmanagementsysteem schrijf je niet alleen omdat het moet volgens de Wkkgz, maar ook omdat het jou helpt kwaliteit te leveren bij je cliënten. Als je jezelf committeert aan je eigen beleid tenminste. Anders heb je al het werk van het schrijven van een kwaliteitsmanagementsysteem voor niets gedaan.
 

Ieder jaar evalueer je het hele kwaliteitsmanagementsysteem, waaronder ook het personeelsbeleid. Zo toon je aan bij een controle van Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dat je jouw kwaliteitsbeleid evalueert en het geleerde weer toepast in je kwaliteitsmanagementsysteem. 
 

2. Personeelsbeleid

Het personeelsbeleid is voor een zzp’er in de zorg één van de pijlers van kwaliteitsbeleid, welke je dus beschrijft in je kwaliteitsmanagementsysteem. Wist je dat iedere zzp’er in de zorg bevoegd en bekwaam ‘personeel’ in dienst moet hebben? Dit houdt in dat jij als zzp’er in de zorg:

  • Een diploma moet hebben om zorg te kunnen verlenen.
  • Bekwaam moet zijn om iemand te kunnen begeleiden.
  • Bevoegd en bekwaam moet zijn om voorbehouden en risico volle handelingen uit te mogen voeren.
     

3. Normen en waarden

In je personeelsbeleid beschrijf je de waarden en normen van jouw organisatie. Deze normen en waarden moeten wel een weerspiegeling zijn van jezelf en/of van je organisatie. Je evalueert deze waarden en normen namelijk met je cliënten wanneer het gaat over jouw professionele manier van handelen. Komen de normen en waarden niet overeen met de werkelijkheid? Dan zal je zien dat klanten je professioneel handelen ook anders beoordelen.
 

4. Persoonlijk ontwikkelingsplan

In een persoonlijk ontwikkelingsplan toon je aan dat je werkt aan je bevoegdheid en bekwaamheid. Tevens is dit plan ervoor bedoelt dat je hierin jaarlijks je reflectie beschrijft van je zorgbeleid maar zeker ook je directiebeoordeling.
 

Conclusie

Wanneer je als zzp’er in de zorg werkt is een vereiste dat je een personeelsbeleid opgesteld moet hebben. Dit doe je onder andere door het opschrijven van de normen en waarden die er gelden binnen jouw organisatie en het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan.

 

Meet weten?

Weet jij als zzp’er in de zorg niet hoe je een kwaliteitsmanagementsysteem moet schrijven? Kijk je als een berg tegen het werkt op? Kijk dan eens naar het MijnZZP+ ZORG lidmaatschap.

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is vanaf 1 januari 2016 van start gegaan. Zzp’ers die zorg verlenen, zijn verplicht om een klachtenregeling in te stellen een klachtenfunctionaris in te schakelen en aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie. Download het whitepaper!
Word voor slechts €12,50 per maand lid van ZZP Servicedesk! Stel al jouw vragen aan onze adviseurs en profiteer van nog meer voordelen!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer