In gesprek met Marcel Pieters, opdrachtgever van het nieuwe btw-id bij de Belastingdienst

Interview | Marcel Pieters
Marcel Pieters is opdrachtgever en woordvoerder namens de Belastingdienst over het ‘btw-identificatienummer (btw-id)’. ZZP Servicedesk stelde hem een aantal vragen over het nieuwe btw-id.

De afgelopen jaren is er ophef ontstaan over het gebruik van het BSN in het btw-nummer van eenmanszaken. De Autoriteit Persoonsgegevens is in juni 2017 een onderzoek gestart en heeft gekeken of de Belastingdienst een wettelijke grondslag heeft voor het gebruik van het BSN in het btw-nummer dat extern wordt gebruikt. Dit was niet het geval. Voor de Belastingdienst resulteerde dit in een opdracht om met een oplossing te komen.


Keuze voor het btw-id

Marcel legt uit. “Met het btw-id willen we de privacy van de ondernemers beter waarborgen. In het huidige btw-nummer is het BSN-nummer namelijk opgenomen, wat kan leiden tot privacy-problemen. Het nieuwe nummer valt niet te herleiden tot een bepaald natuurlijk persoon. Het btw-id is qua opbouw hetzelfde als het btw-nummer dat alle ondernemers kennen.”


Werken met het oude btw-nummer

"Het huidige btw-nummer zal in de toekomst het omzetbelastingnummer gaan heten. Dit nummer gebruikt de ondernemer voor de communicatie met de Belastingdienst en het doen van de aangiftes. Het nieuwe nummer, ofwel het btw-id, gebruikt de ondernemer voor de communicatie met de zakelijke partners.”
 

Nu nog twee nummers

ZZP Servicedesk vroeg zich af waarom er niet direct voor één nummer is gekozen: het btw-id. “De Belastingdienst moest dit in een tijdbestek van een jaar voor elkaar krijgen. En vergis je niet, het is een hele klus. Een nieuw nummer voor externe communicatie is ons geadviseerd door een externe commissie van deskundigen. Uiteindelijk willen we natuurlijk wel één nummer gebruiken.”


Gebruik van btw-id

“In oktober hebben ondernemers een brief ontvangen met het btw-id en instructie voor gebruik. Mede door de communicatie via verschillende kanalen denken we dat we de ondernemer op tijd informeren, instrueren en zo blijven herinneren.”


Nieuwe eenmanszaken

“Alle eenmanszaken die zich vanaf 20 december inschrijven krijgen twee nummers: het omzetbelastingnummer en het btw-id. Die kunnen zich voorbereiden op het werken met het nieuwe nummer per 1 januari 2020.”
 

Meerdere ondernemingen

Ondernemers kunnen meerdere ondernemingen hebben. “Als ze daar nu verschillende btw-nummers voor hebben, krijgen ze nu ook verschillende btw-id nummers. Daarnaast houden zij ook meerdere omzetbelastingnummers.”
 

Nieuwe KOR en vrijstelling BTW

Heb je als ondernemer aangegeven gebruik te willen maken van de nieuwe KOR per 1 januari 2020? Dan gebruik je het omzetbelastingnummer voor de aanvraag van de nieuwe KOR.Voor communicatie met de Belastingdienst blijf je dit nummer gebruiken. Met dit nummer krijg je een btw-vrijstelling en zo wordt dat ook in het systeem opgenomen.

“De eenmanszaken die al langere tijd vrijgesteld zijn van btw, krijgen ook een btw-id. Daar hoeven ze nu niets mee te doen. Totdat ze andere activiteiten gaan doen die niet vrijgesteld zijn van btw, dan hebben ze het nodig.”
 

Leveranciers informeren

“Als je zakendoet met leveranciers uit andere EU-landen is het extra belangrijk om je nieuwe btw-id aan hen door te geven. Op hun facturen aan jou gebruiken zij nu nog je btw-nummer. In 2020 moeten zij jouw btw-id op de factuur aan jou zetten. Op het moment dat een leverancier aan de Nederlandse ondernemer een factuur opmaakt met een oud btw-nummer, ontstaat er een mismatch. Dan ga je er als ondernemer zelf last van krijgen. Zorg er daarom dus voor dat je je boekhouder informeert en het factuurformat aanpast.”
 

Verplicht op website en facturen

Heb je op je website of facturen nog je oude nummer staan na 1 januari 2020? “Dan voldoe je vanaf dat moment niet meer aan de wettelijke verplichtingen.”
 

Handhaving

“De Belastingdienst doet haar uiterste best om ervoor te zorgen dat iedereen op tijd op de hoogte is. Als iemand nog steeds extern werkt met het oude btw-nummer, kijken we eerst naar wat er aan de hand is. Het kunnen allerlei oorzaken zijn. Als het een vergissing is geweest, dan gaan we daar gepast mee om. Als we een ondernemer tegen zouden komen die weigert, dan passen we ons gedrag daarop aan. Je kunt dan een boete krijgen, maar dat gebeurt niet direct. Als we handhaven kijken we altijd naar de aanleiding voor het niet voldoen aan de wettelijke verplichtingen.”
 

“Ik denk dat het heel goed is om met deze oplossing de privacy beter te waarborgen. We realiseren ons dat het voor de ondernemer een wijziging betekent. Een wijziging van de factuur en van de website van de ondernemer. Dat proberen we zo goed mogelijk te begeleiden door de uitgebreide mediacampagne en een heldere brief om de ondernemer zo goed mogelijk te faciliteren.”

Doe de gratis test en ontdek via 8 statements hoe goed jij je boekhouding op orde hebt!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer