5 tips voor een overtuigende PITCH

Zo vertel je wie je bent en waar je goed in bent
De letters van het woord 'pitch' kunnen worden onderverdeeld in een aantal onderwerpen. Aan de hand hiervan geeft Patrick van Gils van TOPpresentaties een aantal bruikbare tips.

Pijn en problemen

Veel zzp'ers verkopen te weinig omdat ze laaiend enthousiast zijn over hun product of dienst. Dat verkoopt niet. De sleutel van een overtuigende pitch zit in het goed begrijpen van de ‘pijn en problemen’ van de ander. Informeer daarom in een gesprek waar de ander last van heeft, echt tegenaan loopt, moeilijk vindt. De sleutel tot verkoop is namelijk het kennen en begrijpen van de problemen van de potentiële klant en daar een product of dienst als oplossing voor te bieden.
 

Interesse

Je denkt al snel dat de ander op jou en op jou verhaal zit te wachten. Dat is helaas vaak niet zo. Aandacht voor jouw verhaal begint bij aandacht voor de ander. Ieder mens wil aandacht. Dus ook degene aan wie jij je verhaal kwijt wilt. Begin juist daarom eerst met oprechte interesse tonen in de ander. En creeer daarmee de brug om ook jouw verhaal te kunnen vertellen. Kort & krachtig. En dat ervaren mensen als overtuigend. Daarmee wek je al de interesse!
 

To-the-point

Ondernemers zijn zo enthousiast over hun product dat ze denken dat ze compleet moeten zijn. Dat vindt de ander niet fijn. Overspoel je gesprekspartner niet met informatie. Houdt het bondig. En heb een concreet doel voor ogen met ieder gesprek. Een pitch is namelijk geen gewoon ‘praatje’. Pitchen is leren ‘praten met resultaten’. Je spreekt met iemand met een concreet doel voor ogen. Focus je op dat specifieke doel. Het doel kan zijn dat je financiering zoekt, dat je meer nieuwe klanten zoekt, dat je feedback en reactie wilt op jouw idee of dat de ander jou helpt bij het vinden van nieuwe klanten. Dat is doelgericht, overtuigend en to-the-point pitchen!


Continuïteit

Zelfstandige ondernemers dragen over het algemeen te weinig uit wie zij zijn en waar ze voor staan. Terwijl in ieder contact, waar je ook bent, er of een nieuwe klant voor je neus staat of iemand die niet tot je doelgroep behoort maar jou wel kan helpen aan nieuwe klanten. Pitchen is van levensbelang voor iedere ondernemer. Je doet het voor de continuïteit van je onderneming. Want: geen klanten; geen continuïteit. Klanten vind je door te pitchen, door de boer op te gaan, naar buiten te treden, contact te maken en je verhaal te vertellen. Pitchen is dus niet alleen een spreekvaardigheid, maar vooral een mindset en attitude en een continu proces van contacten leggen, klanten trekken en de continuïteit van je onderneming te creeren.

 

Herinneren

Zzp'ers sturen niet aan op wat zij willen wat de ander over hen moet onthouden. Met alle gevolgen van dien… Herinner jij je het spelletje op verjaardagen vroeger? Bij de eerste in de rij werd een zinnetje in het oor ingefluisterd. En jij fluisterde de volgende in de rij door wat jou was ingefluisterd. Wat kwam er op het eind van de rij uit….? Vaak een volledig andere boodschap. Zo kan dat dus ook gaan met de verspreiding van informatie over jou, jouw product en over jouw bedrijf. Zorg dat je weet wat jij wilt dat de ander over jou herinnert. Dat is wat je dus extra duidelijk en herhalend mag vertellen.
 

Op 16 januari 2020 geeft Patrick van Gils een masterclass 'Succesvol Pitchen en Presenteren'. Je kunt je hiervoor gratis aanmelden. 
 

Meld je gratis aan

Leer jouw nieuwe heldere en overtuigende pitch in een handomdraai. De masterclass bestaat uit veel interactie en direct toepasbare praktijktips en -tricks.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer