Hoe vind ik mijn klanten en zij mij?

Zeven stappen voor een goed marketingplan
Je bent zzp’er, nu moet je nog klanten zien te vinden. Ze komen doorgaans niet vanzelf aanwaaien dus je moet een plan bedenken om ze aan te trekken. Jouw marketingplan moet doordacht en innovatief zijn, maar hoe doe je dat? Je vind hier zeven stappen om jezelf in de markt te zetten.

Stap 1: Verzamel informatie over je klanten en concurrenten

Goede marketing begint met informatie over je doelgroep, de markt, concurrenten en uiteraard je product of dienst. Pak dit grondig aan. Dat hoeft echt niet moeilijk of duur te zijn. Met een simpele enquête onder je bestaande en/of potentiële klanten kom je al een heel eind. Haal ze zo nodig over mee te werken met het aanbieden van een cadeautje of kortingsactie. Het verdient zich snel terug. Wat vindt je doelgroep van je product? En als je beoogde klanten het niet zouden kopen, waarom dan niet? Speur gespecialiseerde sites en vakbladen af op marktinformatie.
 

Stap 2: Bepaal jouw markt

Het afbakenen van je markt is van groot belang om je marketingbudget efficiënt in te zetten. Een webshop met posters van sportauto’s zal zijn marketing moeten richten op een klein segment van liefhebbers, in plaats van een brede groep mensen. Zijn marketingplan zal zich sterk moeten richten op de behoeften van die doelgroep. De verkoop- en communicatiekanalen moeten daarop aansluiten.
 

Stap 3: Wat is jouw product of dienst?

Positionering is de ruggengraat van je marketingplan. Welke plek neemt je product of dienst in de markt in? Heeft het een bijzondere eigenschap? Is het bijvoorbeeld innovatief, handig, alleen voor vrouwen, origineel Amersfoorts? Het gaat over de kernboodschap die je wil overbrengen in je uitingen. Dat bepaalt voor een groot deel hoe je praat over je product of dienst. Over verf heb je iets heel anders te vertellen dan over ijsjes.
 

Stap 4: Houd rekening met de levensfase van jouw product of dienst

De levensfase van je product bepaalt voor een groot deel hoe je marketing eruit ziet. Een nieuw product of nieuwe dienst breng je in veel gevallen anders aan de man ('nieuw!') dan een product dat al langer bestaat ('bewezen formule'). Je gebruikt andere verkoopkanalen en een andere prijsstelling.
 

Stap 5: Bepaal je doelgoep

Mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Hippe vogels of voorzichtige middenklassers? Inwoners van Groningen of de hele wereld? Segmenteren naar doelgroep is een belangrijk deel van het marketingplan. Je kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond. Welke benadering past hierbij? Weet je bovendien waar het grootste deel van je doelgroep zich ongeveer bevindt?

 

Stap 6: Verdiep je in het koopgedrag van jouw klanten

Voor een lekker brood rijden mensen om. Dropjes kopen ze echter in een opwelling als ze bij de kassa staan. Door te weten waar en wanneer ze een koopbeslissing maken, kun je je verkoopinspanningen heel specifiek op je doelgroep toespitsen. De bakker met het lekkere brood heeft veel meer aan mond-tot-mondreclame in de buurt dan de maker van dropjes.
 

Stap 7: Bepaal je marketingbudget

Geld dat je besteedt aan marketing moet je later wel weer kunnen terugverdienen. Het heeft geen zin om meer uit te geven dan je aan winst opstrijkt. Je verdient echter geen geld als je niets uitgeeft aan marketing. Ga met een groot vel papier zitten en ga rekenen: hoe wegen je uitgaven op tegen de mogelijke extra inkomsten? Hoe zet je je marketingeuro het meest efficiënt in?
 
(Bron: Ik Ga Starten)

Lees ook…

Hoe maak ik een factuur?

Je bent net voor jezelf begonnen en het is zo ver: je mag je eerste factuur versturen! Dat is een van de mooiste momenten die je als starter mee gaat maken. Maar wat moet je eigenlijk op zo’n factuur zetten en hoe zorg je dat hij er netjes en verzorgd uitziet?

Van VAR naar voorbeeldovereenkomst

De VAR is verdwenen: sinds 1 mei 2016 is de oude regeling vervangen door de nieuwe wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Wat betekent dit voor jou als zzp’er? De veranderingen op een rij.

Starten vanuit de WW

Wanneer je je baan verliest en in de WW terechtkomt heb je twee opties: keihard solliciteren om weer een baan in loondienst te vinden of voor jezelf beginnen. Kies dan voor de vrijheid en word zzp'er! Wil jij starten terwijl je een uitkering hebt? Dan kan je werkcoach van het UWV je daarin ondersteunen.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer