Netwerken, hoe doe je dat?

Wat je vooral wel en vooral niet moet doen
Je werkt alleen en daarom is het erg belangrijk om een goed netwerk te hebben. Om in contact te komen met klanten en mede-zzp’ers moet je dan ook gaan netwerken. Maar hoe pak je dat aan? Wij helpen je op weg.

 

Wat je vooral wél moet doen

Een gesprek moet soepel lopen en degene die je tegenover je hebt moet jou aardig vinden en iets gunnen. Hoe bewerkstellig je dat?
  • Wees eerlijk. Immers eerlijkheid duurt het langst. Houd je er niet van om je telefoonnummer aan iemand te geven, doe dit dan niet. Als je eerlijk bent dan ben je vaak het meest op je gemak en daardoor krijg je een natuurlijke en betrouwbare uitstraling. Verder: lieg of overdrijf nooit over de grootte van het bedrijf of andere zaken die betrekking op jou hebben. Een langdurige netwerkrelatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
  • Wees open en oprecht in je interesse in anderen: verborgen agenda’s worden zo ontdekt.
  • Spreek mensen aan. Sommige mensen hebben moeite om op andere mensen af te stappen. Onzekerheden zijn vaak ‘hoe begin ik een gesprek’ of ‘straks wil hij/zij niet met mij praten’. Toch is het goed om op mensen af te stappen. Het eerste stapje kan lastig zijn, maar vaak vordert het gesprek op een natuurlijke manier. Vind je het echt heel vervelend om mensen aan te spreken? Ga dan naar een evenement waarbij dit niet nodig is.  
  • Netwerk voornamelijk met mensen waar je het goed mee kunt vinden. Vertrouwen ontstaat nu immers sneller bij mensen die je mag.
  • Kleed je naar de gelegenheid. Zorg dat je er netjes en verzorgd uitziet, de eerste indruk is immers erg belangrijk.
  • Zorg dat je een goede naam hebt en houdt. Verwijs geen mensen door naar iemand uit je netwerk waarvan je twijfelt over zijn/haar capaciteiten.
  • Denk aan de lange termijn. Je kunt niet in de toekomst kijken, mogelijk is een oninteressant contact over een jaar ineens goud waard.
  • Waardeer het als je een tip krijgt van een contact. Ook als je er zelf niets mee kunt. Soms kun je ze doorspelen aan iemand anders uit je netwerk. Zeg dit ook aan de tipgever: "Ik weet niet of dit voor mij uitpakt, maar een vriend van me zou er wel wat aan kunnen hebben. Is het goed als ik de tip doorgeef?"
  • Plan de gesprekken met je contacten efficiënt. Besteed ongeveer vijf minuten aan iedere bekende. Te lang praten is vaak onnodig en haalt de productiviteit uit het gesprek. Contact korter dan vijf minuten komt onbeleefd over en de kans bestaat dat je belangrijke informatie vergeet.
  • Wees gestructureerd. Verzamel visitekaartjes en berg ze gesystematiseerd op. Schrijf bij het kaartje waar je diegene hebt ontmoet en wat jullie eventueel voor elkaar kunnen betekenen. Bij enkel vermelding van initialen is het verstandig de voornaam voluit te schrijven. Namen goed aan gezichten koppelen!
  • Wees attent, laat ook eens iets van je horen als je ze niet nodig hebt. Stuur bijvoorbeeld een verjaardagskaartje. Bij speciale gebeurtenissen als het krijgen van een kind of een bruiloft, werkt een origineel bedrijfscadeau altijd positief.
  • Geen bericht is slecht bericht. Als je verhinderd of afwezig bent, meld dit dan aan je contacten. Zo houd je ze warm en weten ze waar ze aan toe zijn.
 

Deze zzp'ers zijn nieuw in ons netwerk!

 

Wat je vooral níét moet doen

Je moet voorkomen dat je in bepaalde valkuilen valt tijdens netwerkgesprekken. Let vooral op de volgende punten.
  • Doe niet alsof. Doe niet alsof je in iemand geïnteresseerd bent als dit niet zo is. Hier prikken ervaren netwerkers en professionals zo doorheen en dat schaadt het vertrouwen.
  • Verwacht niet dat anderen je meteen zullen helpen. Netwerken is meer het uitgooien van visjes. Wordt er niet gehapt: ook goed (en wie weet wat iemand later nog met jouw vragen doet.)
  • Wil niet teveel. Netwerken is een kwestie van geven en nemen en overenthousiasme schrikt mensen af.
  • Concentreer je niet teveel op de opdracht in plaats van de relatie. Ga niet alleen naar een netwerkevenement met het idee dat je er veel opdrachten uit kunt halen. Als je deze insteek hebt, dan zien mensen je al snel als een profiteur. Investeer in een (langdurig) contact, hier haal je op den duur vaak meer winst uit en je zult zien dat de gesprekken natuurlijker verlopen.
  • Wees subtiel. Stap niet met je kaartje in de hand op iemand af en bel niet de dag erna gelijk om 9.05 uur je vers opgedane contact op.
  • Roddel niet. Negatieve uitspraken over anderen komen altijd als een boemerang bij je terug. Praat alleen over zaken die voor jou en je gesprekspartner relevant zijn en probeer anderen daar buiten te laten.
  • Praat niet te lang over jezelf. Dat staat ongeïnteresseerd en het is nuttiger uit te zoeken wat de ander voor jou kan betekenen.
  • Laat je contacten niet verwateren. Mensen doen veel voor iemand met wie ze een goed contact hebben opgebouwd. Laat daarom bestaand contacten niet verwateren. Houd contact!

Lees ook…

Ieder z'n eigen manier van netwerken

Iedereen netwerkt op zijn eigen manier. Het is een kwestie van smaak. Bij Seats2Meet Utrecht CS gaat expert Irene van Gent in gesprek met een groep mensen over hun kijk op netwerken.

Waarom zou jij een grote corporate bellen?

Momenteel is er een enorme omslag bezig. Steeds meer grote bedrijven kiezen voor een samenwerking met een zzp’er. Of beter nog, ze creëren een netwerk van zzp’ers om hen heen om mee samen te werken. Een eenpitter in de verzuimbegeleiding schakelt nu eenmaal een stuk sneller dan een groot en log bedrijf. En hetzelfde geldt voor financieel dienstverleners, HR-ondersteuning en hoveniers. Maar hoe kom jij er als ondernemer nu tussen?

Nieuwe opdrachten vinden via een bemiddelaar

Als je net begonnen bent met je bedrijf heb je misschien (nog) geen groot netwerk. En ook wanneer je weinig tijd hebt voor acquisitie kan het lastig zijn aan nieuwe opdrachten te komen. Een bemiddelaar kan dan uitkomst brengen. Maar waar moet je op letten als je van plan bent om je in te schrijven?
Als ZZP'er ben je vrij maar niet alleen. Wil je eenvoudig in contact komen met collega-zzp'ers en mogelijke opdrachtgevers? Maak en publiceer je gratis MijnZZP-profiel!
De eerste editie van VrijeStijl Magazine van 2016 staat in het teken van Marketing & Verkoop en staat vol met interviews, inspirerende verhalen en tips op het gebied van marketing en sales.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer