Een betere webshop in 4 stappen

Blog van Rikkert Rietbergen | Netmerk
Rikkert is samen met zijn broer Max oprichter van internet marketing bureau Netmerk. Het Amsterdamse bureau helpt bedrijven bij het realiseren van hun online strategie aan de hand van hun ambitie, mogelijkheden en middelen.

1. Wees betrouwbaar

Een betrouwbare website heeft betrekking op reputatie en veiligheid. Reputatie betekent je klanten de zekerheid geven dat je een respectabel bedrijf bent, dat bestellingen op tijd worden geleverd en dat je achter de producten staat die je verkoopt. Garandeer ook dat je webshop veilig is en dat privacy gewaarborgd wordt.
 
Dit verhoogt de betrouwbaarheid van je webshop:
  • SSL certificaat (https);
  • klantenervaringen (testimonials) en productbeoordelingen;
  • informatie over je bedrijf (hoeveel klanten je hebt bediend, het aantal jaar ervaring, etc.);
  • een up-to-date en strak ontwerp;
  • waarborg en keurmerk logo’s;
  • nul fouten. Zelfs de kleinste taalfout ondermijnt het vertrouwen en zorgt dat mensen afhaken.
 

2. Laat je product zien, met woord en beeld

Een productbeschrijving moet niet alleen het product omschrijven, maar een beschrijving zijn die het product verkoopt. Welke voordelen biedt het product? Welke feiten onderbouwen dit? Wat vinden klanten die het gekocht hebben ervan?

Fysieke producten die de klant vast kan houden verkopen het best, maar aangezien dit online niet mogelijk is, zijn plaatjes het beste alternatief. Zorg voor een hoge beeldkwaliteit en gebruik veel foto’s vanuit verschillende standpunten. Het helpt om echte modellen te gebruiken die het product dragen of gebruiken.
 

3. Wees duidelijk over service of voorwaarden

Klanten maken zich zorgen en als je die wegneemt, verlaag je de drempel om te bestellen. Wees duidelijk over jouw service en de spelregels van je webshop. Geef duidelijk aan hoe en wanneer je voor klanten te bereiken bent. Vertel op voorhand wat de verzendkosten zijn en wees duidelijk over het retourproces (gratis verzenden en retour werkt conversieverhogend). Geef ook aan welke betaalopties er zijn.
 

4. Maak betalen makkelijk

Heb je je klanten eindelijk zover dat ze producten in de winkelwagen hebben gestopt kan een ingewikkeld betaalproces er alsnog voor zorgen dat ze afhaken. En deze klanten zie je ook niet zo snel meer terug.

Het betaalproces moet lineair en met zo min mogelijk afleidingen zijn. Hoe meer afleidingen of invulvelden, hoe sneller mensen weg zijn. Maak registratie bijvoorbeeld optioneel en vraag pas helemaal aan het eind of gegevens opgeslagen moeten worden voor volgende bestellingen (en vergeet dan ook niet om te vertellen waarom dat een goed idee zou zijn). Maak het factuuradres hetzelfde als het verzendadres, tenzij de klant zelf anders aangeeft.
 
Extra informatie voor marketingdoeleinden moet je niet tijdens het betaalproces verzamelen, maar op een later moment. Een wervende tekst in de bevestigingsmail kan het bijvoorbeeld aantrekkelijk maken om te registreren of in te schrijven voor de nieuwsbrief.
 

Tot slot

Het is makkelijker om voor bestaande klanten te zorgen dan nieuwe klanten te vinden. Bedank klanten voor hun aankoop en houdt de klant geïnformeerd over de levering. Vraag of alles naar wens is verlopen en geef de klant de mogelijkheid ervaringen te delen met een (product)beoordeling.

 

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer