Het bedenken van een bedrijfsnaam die niets over je bedrijf zegt

Blog van Stephanie Blom | Happiness heard your name
Ongeveer drie maanden geleden maakte ik een sprong in het diepe: ik heb mijn vaste baan opgezegd en ben gaan doen wat ik het allerliefste doe. Dat is toevallig mensen helpen met ontdekken wat zij het allerliefste doen! Daar geloof ik dus in, dat je je leven creƫert door waar je aandacht aan geeft, voor welke dingen je dagelijks kiest. Dan zou het gek zijn als ik niet de daad bij het woord zou voegen, toch?
Na de voltooiing van mijn certificering in januari was hij daar: de grote leegte. Of eigenlijk: de grote ‘volte’. Er waren zoveel stappen te zetten, ik voelde me soms overweldigd. Mensen vroegen me dingen als 'hoe ga je nu geld verdienen?' en 'wat is nu je plan?'. Dat riep soms wel wat paniek en angst in me op. Dus ik besloot dat het voor mij het beste werkt om gewoon één voor één de dingen te doen, elke stap op zijn tijd en niet eerder.
 
Een van mijn eerste stappen was mijn bedrijfsnaam bedenken. Dit bleek lastiger dan ik dacht! Het is natuurlijk super belangrijk: deze naam representeert als zzp’er vooral jou. Hoe wil jij deze connectie maken met de mensen om jou heen? Ik googelde er flink op los en over het algemeen was het advies: je naam moet iets zeggen over je dienst, mensen moeten door jouw naam snel kunnen snappen wat jij doet.
 
Hoewel ik begrijp dat dit vaak en voor veel mensen zou werken, besloot ik toch dit advies niet op te volgen. Denk er maar eens over na: van welke diensten en bedrijven maak jij gebruik? Wat zijn hun bedrijfsnamen? Vertelt dit jou direct wat ze doen? Maakt dat jou iets uit? Voor mij is het allerbelangrijkst dat de naam past bij het bedrijf, en als zzp’er ben JIJ dat bedrijf, dus het moet vooral JOU zijn!
 

Ik ging met mezelf brainstormen en stukjes uit gedichten, losse woorden en zinnen opschrijven die in me op kwamen. Vooral ook: dingen die vanuit mijn hart kwamen. Een pagina vol natuurlijk! Springen er dingen uit? Waar word ik enthousiast van? Hierna had ik een lijst van ongeveer vijftien namen. Voordat ik me aan een naam ging hechten, heb ik van elke naam gecheckt of deze als domeinnaam met .nl en .com beschikbaar was, én of de bedrijfsnaam beschikbaar was (TIP).

 

Hierdoor vielen al een paar namen af. Uit het overgebleven lijstje vond ik stiekem één naam het allermooist, alleen… het was best een lange naam. Gericht stuurde ik vijf mensen uit mijn omgeving de namen en ik vroeg ze welke naam zij het mooist vonden. Helaas voor mij koos maar één iemand voor de naam die mij eigenlijk het dichts bij mijn hart lag. Ik merkte dat ik zo blij werd van haar keuze! Toen was het duidelijk voor me, eigenlijk had ik al lang gekozen, dat werd hem gewoon! “Happiness heard your name”. Het grappige is dat ik hierna juist van veel mensen de opmerking heb gekregen dat ze de naam zo mooi vinden. Dus ik zou zeggen: kies vooral die naam die voor jou goed voelt. Volgende stap: website bouwen!

 

Stephanie Blom helpt mensen hun hart te volgen door hun top 5 passies helder te krijgen zodat zij hun ideale (werk)leven kunnen gaan creëren. Stephanie is een ‘verse’ zzp’er die in begin 2014 voor zichzelf is begonnen. 

Voor jezelf beginnen gaat niet vanzelf. Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee moet houden en die je moet regelen. In deze checklist vind je alle zaken waar je als startende ondernemer aan moet denken.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer