Slimme administratie levert geld op

Blog van Sebastiaan de Jong | Exact
De zzp-markt groeit en hoe! In 2013 zijn er maar liefst 141.000 zzp’ers bijgekomen. Dit past volledig in het beeld van de individualisering van onze samenleving. We willen niet meer 20 jaar in dienst zijn bij dezelfde werkgever maar meer vrijheid om het werk naar eigen inzicht in te delen en aan te passen aan persoonlijke omstandigheden. Die eigen verantwoordelijkheid klinkt natuurlijk fantastisch, maar heeft ook zo zijn keerzijde.
In deze tijd, waarin reorganisaties nog steeds aan de orde van de dag zijn, is voor veel zzp’ers de stap naar het ondernemerschap een min of meer gedwongen keus. Ook voor hoog gekwalificeerde medewerkers ligt een nieuwe baan niet meer zomaar voor het oprapen. Toch blijkt uit eerder onderzoek van ZZP Nederland dat bijna driekwart van de zzp’ers niet van plan is in loondienst te gaan vanwege slechtere economische omstandigheden. Die ambitie valt te prijzen, maar betekent niet dat het ondernemen daarmee makkelijker wordt. Ondernemen is meer dan je kennis en expertise per uur wegzetten. Zeker wanneer de concurrentie toeneemt, is het zaak dat je je als zzp’er blijft onderscheiden door je meerwaarde te laten zien. Menig zzp’er loopt dan ook regelmatig tegen de drempels van het ondernemen op. Acquisitie en administratie blijken in de praktijk de grootste valkuilen.
 

Ouderwets

En dat is opmerkelijk, want een echte ondernemer kenmerkt zich door vooruitdenken, interactie en innoveren. Maar als we kijken naar de administratie, dan gebeurt dat nog al te vaak in een Excel-sheet gecombineerd met een schoenendoos vol bonnetjes. Bij voorkeur wordt zoveel mogelijk uitbesteed aan een externe accountant, omdat men in de spaarzame vrije tijd liever tijd besteedt aan leukere dingen dan declaraties, facturaties en andere administratieve handelingen (en terecht). Het is dan ook niet verwonderlijk dat het merendeel van de zzp’ers op basis van hun onderbuikgevoel bepalen hoe hun bedrijf ervoor staat. Een zzp’er werkt in z’n eentje en is daardoor sterk gericht op de klant. Op basis van het aantal uren dat je maakt, weet je dan echt wel of je winst maakt. Maar actueel inzicht in de cijfers, de kosten en de baten op ieder moment inzichtelijk? Dat zit er met een op Excel gebaseerde administratie niet in. En die accountant is ook niet 24x7 beschikbaar.
 

Digitale schoenendoos

Gelukkig hoeft de oplossing niet al te complex te zijn en zijn er diverse softwarepakketten voor de administratie op de markt die het leven van een zelfstandige echt makkelijker maken, mede dankzij de cloud. Zo krijg je een digitale versie van de ouderwetse schoenendoos. Zo zijn bonnetjes a la minute te scannen met je smartphone en direct te uploaden naar een centrale plek. Ook factureren en klantcontacten bijhouden kan vanuit dezelfde omgeving en worden direct in de administratie verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan de omzet bij een verzonden factuur. Of een kostenpost die bijgewerkt wordt aan de hand van gescande bon. Dat betekent nooit meer bonnetjes kwijt zijn, maar altijd alles bij de hand en een up-to-date overzicht van financiële resultaten.
 

Slimme administratie

En het echte boekhouden? Dat laat je aan de accountant over, die overigens ook direct toegang heeft tot die digitale schoenendoos. Dit vergemakkelijkt niet alleen de communicatie, maar het bespaart ook de kosten die een accountant normaal gesproken spendeert aan het bestuderen van je bonnetjes en facturen. Met een slimme administratie kan een zzp’er dus flink besparen, maar blijft er ook meer tijd over voor het werven van klanten, het specialiseren in een bepaald vakgebied of het maken van declarabele uren.
Je administratie bijhouden is niet de leukste klus, maar wel noodzakelijk. Je kunt het jezelf makkelijker maken door online te gaan boekhouden. In dit whitepaper lees je daar alles over.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer