Hoe moet je je gedragen op social media?

De belangrijkste regels volgens expert Richard Bordes
Als je niet op social media te vinden bent, dan kun je bijna stellen dat je niet bestaat. LinkedIn, Twitter en Facebook zijn goede tools om een netwerk op te bouwen en te onderhouden. Je kunt potentiƫle klanten bereiken zonder dat het je geld hoeft te kosten. Je moet echter wel weten welke etiquetteregels gelden zodat je niet juist een averechts effect bereikt. Voor je de wereld van social media op zakelijk vlak gaat ontdekken, moet je deze regels kennen.

Wat je vooral niét moet doen:

 
  • Grof zijn
Wees niet grof, onbeschoft of beledigend. Houd rekening met de gevoelens van anderen. COMMUNICEER NIET IN HOOFDLETTERS. Dat staat, net zoals in e-mail, voor SCHREEUWEN.
 
  • Roddelen
Roddel niet over anderen, zeker niet op zakelijk gebied. Onthoud je ook van negatief commentaar op de diensten of producten van je concurrenten. Je bereikt er niets mee en maakt jezelf belachelijk.
 
  • Meteen proberen te verkopen
Misschien wel de grootste doodzonde op social media: direct beginnen je producten en diensten te slijten. Je nieuwe volgers een automatische Direct Message sturen met een aanbieding of gelikte oneliner: doe het niet! Een groot deel van hen zal je direct weer hun timeline uitgooien.
 
  • Automatisch doorplaatsen
Twitter biedt je de mogelijkheid om al je tweets direct door te plaatsen naar je LinkedIn-account en Facebookpagina. Doe dat niet, zeker niet automatisch. Alle platforms vragen om een verschillende stijl en frequentie. Bovendien spreek je mensen meer aan wanneer je laat zien dat er een mens achter het account zit, in plaats van een automatisch systeem.
 
  • Afschermen
Alle platforms bieden de mogelijkheid om een ‘slotje’ aan te brengen op je account en zo de content af te schermen. Je tweets zijn dan alleen te lezen voor de volgers die je toestemming hebt gelezen en je Facebookpagina is alleen open voor vrienden. Dat lijkt een handige functie en dat is het in sommige privégevallen ook. Maar wil je social media inzetten voor zakelijke doelen, dan gooi je met dit slotje letterlijk de deur dicht voor nieuwe klanten.
 

Wat je vooral wél moet doen:

 
  • Jezelf zijn
Laat zien wat jou bezighoudt, laat je karakter zien. Daarmee krijgt je (potentiële) klant ook gevoel bij je bedrijf. Wees ook eerlijk. Maak de werkelijkheid nooit mooier dat hij is en publiceer geen onderzoekjes waarvan de uitslag naar jou wijst.
 
  • Deel
Een grote order gescoord? Een mooi project opgeleverd? Laat het zien! Niet met de verkoopprijs erbij of met de opmerking dat je nog meer nieuwe klanten zoekt, maar door te vertellen dat je trots bent. Doe dat niet alleen tekstueel, maak ook foto’s of filmpjes om het te ondersteunen. Heb je een tweet ontvangen van een tevreden relatie? Retweet hem dan en bedank de afzender. Een mooiere reclame dan een compliment van een ander kun je niet krijgen.
 
  • Laat jezelf zien
Hoe verleidelijk het ook is om je logo of een ander mooi plaatje te gebruiken als je beeld op social media, doe het niet. Netwerken doe je met mensen en niet met logo’s. Maak een goede avatar, gebruik géén aan flarden geknipte vakantiefoto. Zorg dat je duidelijk in beeld bent en dat je herkenbaar bent. Dat scheelt ook als je je volgers in het echte leven tegenkomt. Dan herkennen ze je tenminste.
 
  • Kijk bij anderen
Een manier om volgers en vrienden te krijgen, is door te kijken wie jouw bestaande contacten volgen. Klik op ze, bepaal of hun bio je aanstaat en ga ze volgen. Grote kans dat ze jou ook terugvolgen. Maar kijk ook eens rond bij je concurrenten op social media.
 
  • Kies het juiste tijdstip
Social media kennen geen kantooruren en zijn ook geen e-mail. Berichten hebben -zeker op Twitter- maar ook op Facebook een korte nieuwswaarde. Soms zelfs van maar een paar seconden. Het tijdstip van posten is daarom van essentieel belang. De kunst is te weten wanneer de meeste mensen aanwezig zijn aan de Twitterstamtafel: doordeweeks in de ochtend tussen 07.00 uur en 08.30 uur, als iedereen aan het ontbijt zit, ‘s middags tijdens de lunch van 12.00 tot 13.00 uur en ‘s avonds na het eten tussen 19.30 uur en 21.00 uur. In het weekend is dat allemaal een uurtje later.
 
Dit artikel is eerder gepubliceerd op www.mkbservicedesk.nl
Foto: Kathleen Donovan

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer