Waar moet mijn bedrijfsnaam aan voldoen?

Bekijk de checklist
Jij bent je bedrijf, maar jouw eigen naam is meestal niet geschikt als bedrijfsnaam. Wat is dan wel een goede naam voor je onderneming? Loop deze checklist langs om te ontdekken of de naam die je in je hoofd hebt de beste is.
  1. Hij moet goed te onthouden zijn. Het laatste wat je wilt is dat potentiële klanten je vergeten.
  2. Hij moet niet te lang zijn. Ook dan kunnen jouw klanten er moeite mee hebben hem (in z’n geheel) te onthouden.
  3. Hij moet makkelijk te schrijven zijn. Anders kunnen mensen die je googelen of naar je website willen je niet vinden. Wees dus niet te creatief met de spelling van je naam. Wil je je bedrijf Luxxuri0us o.i.d. noemen dan kun je daar beter nog een keer over nadenken.
  4. Hij moet nog niet bestaan. Je kunt je bedrijf De Bijenkorf noemen, maar dan kun je rekenen op problemen met dat grote warenhuis. Maar ook namen die andere kleine bedrijven of zzp’ers al hebben kun je beter niet kiezen. Dit komt je vindbaarheid niet ten goede. Op de website van de KvK kun je vinden welke handelsnamen er al bestaan.
  5. Check of de domeinnaam nog beschikbaar is. Als je domeinnaam afwijkt van je bedrijfsnaam kunnen klanten je moeilijker vinden.
  6. Gebruik geen vreemde tekens. Van de KvK mag je @ & + wel gebruiken, maar * () # ? ! mogen onder andere niet.
  7. Wees creatief. Je bedrijfsnaam moet geen dertien in een dozijn-gevoel opwekken. Je moet jezelf onderscheiden tussen de vele andere bedrijven die dezelfde klanten binnen willen halen als jij.
  8. Wil je ook het buitenland veroveren? Check dan of jouw naam niet toevallig is geks betekent in een vreemde taal.
  9. Zorg dat je naam het gevoel weergeeft dat je wilt uitstralen. Test hem op vrienden, familie en kennissen en vraag welke associaties het bij hen oproept.
  10. De naam moet passen bij wie jij bent en bij wat je doet. Ben creatief en ben je ook zzp'er in een creatieve branche? Kies dan niet voor een stijve naam. Blijf dicht bij jezelf.

 

Lees meer over Marketing & Verkoop in VrijeStijl Magazine!

 

Lees ook…

Zakelijk versus persoonlijk

Zakelijk, maar gezellig. Dat moest de uitstraling zijn van mijn bedrijf. Ik weet niet waarom, maar op de een of andere manier kreeg ik de zakelijke uitstraling niet uit mijn hoofd. Inmiddels sla ik een andere weg in. Dichtbij jezelf blijven is juist je kracht, heb ik het afgelopen jaar geleerd.

Ondernemen vanuit passie

Toen ik een jaar of 16 was, las ik het boek: The Never Ending Story. Op de achterkant van dat boek stond een tekst: 'Doe wat je wil'. Dat was alles wat er stond. In deze vier eenvoudige woorden schuilt een diepe waarheid die, eenmaal echt begrepen, je leven kan veranderen.

Val op met een video

Je wilt jezelf in de kijker zetten bij potentiële klanten, maar het is lastig om op te vallen. Dan kun je overwegen video in te zetten als tool om jezelf en jouw eenmansbedrijf bekendheid te geven. Waar wacht je nog op?

ZZP Servicedesk © 2014-2018. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden