Hoe kom ik aan klanten en opdrachtgevers?

Op 5 manieren naar een klantenbestand
Het ene moment kom je om in de opdrachten, het andere moment lukt het maar niet om ze binnen te slepen. Klanten of opdrachtgevers vinden lijkt soms een onmogelijke opgave. Maar dat is het niet, je moet alleen weten hoe je ze kunt vinden.

 

Netwerken

Waarschijnlijk weet je best wel dat een goed netwerk goud waard is. Maar doe je er wel genoeg aan om het te onderhouden en uit te breiden? Al lijken het soms verplichte nummertjes, het loont echt om naar netwerkbijeenkomsten te gaan. Wees extravert en laat zien welke expertise je in huis hebt. Als mensen je mogen en geloven in wat je vertelt, kun je een heel eind komen.
 
Ga niet alleen naar netwerkevenementen voor zzp’ers, maar begeef je ook tussen ondernemers mét personeel. Zij zijn uiteindelijk waarschijnlijk degenen die jou gaan inhuren. De kans dat een mede-zzp’er dit doet is aanzienlijk kleiner.
 

Social media

Zorg dat je zichtbaar bent op social media. Hier kun je zonder al te veel moeite een netwerk opbouwen en je boodschap onder veel mensen verspreiden. Pas wel op dat je er geen reclameshow van maakt. Je content moet relevant zijn voor potentiële klanten. Meng je in discussies, geef advies en laat zien dat je een expert bent binnen jouw vakgebied. Zorg dat alles wat je post de potentie heeft om door je volgers gedeeld te worden.
 
Je kunt social media, zeker LinkedIn, goed gebruiken om mogelijke opdrachtgevers te benaderen. Pas wel op dat je geen voet-tussen-de-deur tactieken gaat inzetten, maar redeneer vanuit de gedachte: ‘wat kan ik voor hem/haar/dit bedrijf betekenen?’ Maak jouw toegevoegde waarde duidelijk.
 

Free publicity

Je kunt proberen free publicity te krijgen door de media te benaderen. Dit kan door een persbericht of persmap te versturen. Bedenk wel dat iedere redactie elke dag overspoeld wordt met persberichten. Je moet dus echt met iets unieks komen om de aandacht te wekken. Een flashmob volstaat niet. Maar ben je bijvoorbeeld loodgieter en ga je bij 100 mensen in de bijstand kosteloos leidingen repareren, dan zou je er wel eens uit kunnen springen. Bedenk dat de kans dat je door een regionaal medium wordt opgepakt groter is dan door een landelijk medium.
 
Wanneer je een contactpersoon hebt, heb je meer kans dat je bericht wordt opgepikt dan wanneer je het naar een algemeen e-mailadres stuurt. Bel daarom van te voren even naar de redactie om te kijken of er interesse is en naar wie je je bericht het beste kunt sturen.
 
Let ook op het moment waarop je je persbericht verstuurt. Wanneer het een drukke nieuwsdag is, is de kans dat jouw kleine berichtje wordt opgepakt een stuk kleiner. Wanneer er veel nieuws over één onderwerp is, kun je daar ook juist handig op in spelen. Denk bijvoorbeeld aan het WK of de verkiezingen.
 

Adverteren

Het klinkt wellicht wat 1.0, maar het kan zeker nog z’n vruchten afwerpen. Het nadeel aan adverteren is dat het geld kost. Je kunt, afhankelijk van je budget, adverteren in het plaatselijke sufferdje of in een landelijke krant. Wanneer je bijvoorbeeld schilder bent in een dorp kan het zinnig zijn in het lokale krantje te adverteren. Als je grafisch vormgever bent heeft dit waarschijnlijk wat minder zin.
 
Veel advertenties worden digitaal verspreid. Dit kan door op bijvoorbeeld Google en Facebook adverteren. Dan betaal je per klik en kun je jouw campagne zo lang of kort door laten lopen als je zelf wilt.
 

Verspreid je cv

Zorg dat je gevonden kunt worden door klanten op de diverse freelance- en flexwerkdatabanken die het internet rijk is. Plaats je cv en indien mogelijk een portfolio. Je kunt je ook aansluiten bij ons netwerk om op te vallen bij potentiële klanten en opdrachtgevers.

Lees ook…

Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?

Facebook is een handig middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ondanks het feit dat mensen onder de 40 jaar Facebook langzaam aan verlaten, zijn er nog steeds 10,1 miljoen Nederlanders die een Facebookprofiel hebben waarvan 6,8 miljoen dagelijks gebruikmaken van Facebook. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019. Een Facebook bedrijfspagina kan op de lange termijn een enthousiaste en krachtige klantenkring opleveren. Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?

10 tips om te netwerken als introvert

Introvert zijn en netwerken wordt gezien als een lastige combinatie, volgens business- en netwerkcoach Guy Strijbosch. Hij ziet in zijn trainingen dat sommige startende ondernemers introvert zijn, maar dit hoeft volgens hem het netwerken niet in de weg te staan. Hoe kun je als introvert persoon toch succesvol netwerken?

Wat is mijn doelgroep?

Aan wie wil je jouw product of dienst verkopen? Om potentiële klanten en opdrachtgevers te bereiken, moet je eerst weten wie zij zijn. Daarom is het belangrijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te bepalen. Maar hoe doe je dat?
Als ZZP'er ben je vrij maar niet alleen. Wil je eenvoudig in contact komen met collega-zzp'ers en mogelijke opdrachtgevers? Maak en publiceer je gratis MijnZZP-profiel!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer