3 tips voor een goede eerste indruk

Blog van Helma Lensen-Aertssen | Presentatie geeft de doorslag
Je krijgt nooit meer een tweede kans voor een eerste indruk. Een zinnetje dat iedereen vast wel een keer gehoord heeft. Verrassend genoeg zijn er nog genoeg zelfstandig ondernemers die zich hier niet veel van aan lijken te trekken. Maar zeker voor hen is de eerste indruk zo belangrijk. Trouwens alle indrukken daarna ook.
Ik wil in deze blog dan ook 3 tips geven die je kunnen helpen om die eerste indruk en alle indrukken daarna zo positief mogelijk te laten zijn.
 

1. Zorg voor een verzorgd uiterlijk

We kunnen er allemaal hypocriet over doen en zeggen dat we niet zo oppervlakkig zijn, maar het uiterlijk is het allereerste wat je ziet. Als je kunt kiezen tussen een schilder met versleten, vieze kleren, vuile nagels, ongekamd haar en een zweetluchtje of een schilder die keurig schoongewassen, lekker geurend, met schone handen en in een goed verzorgd werkoutfit verschijnt, dan wordt er onbewust al een keuze gemaakt. Ongeacht je beroep kun je er op zijn minst voor zorgen dat je er schoon en verzorgd uitziet wanneer je naar een klant gaat.
 

2. Zorg voor een professioneel contact

Stel nou dat het eerste contact via de telefoon of via de e-mail verloopt. Zorg op zijn minst voor een e-mail die opgemaakt is volgens de huisstijl. Schrijf in volzinnen en lees de e-mail goed na op eventuele spel- en/of taalfouten. Spreek mensen in de u vorm aan en tutoyeer pas wanneer de klant of prospect dit ook doet. Wanneer de klant je belt, beantwoord de telefoon dan volgens de algemene regels. Begroet de beller en noem je naam en bedrijfsnaam. Ik hoor te vaak mensen opnemen met: “Ja, met Piet, zeg het eens.”  
 

3. Zorg voor goede algemene omgangsvormen

Een klant kan zich overal bevinden. Hij kan achter je staan bij de bakker of naast je zitten in de bus. Zorg dat je jezelf altijd beleefd en correct gedraagd. Dit geldt ook voor rijstijl en de verzorging van bedrijfswagens. Je rijdt in een visitekaartje van jezelf of je werkgever. Zorg dat deze schoon en goed onderhouden is. Rij normaal zodat klanten contact opnemen over werkzaamheden en niet om te klagen over associaal gedrag.
 
Tot slot, ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om jezelf in te houden wanneer een klant tot in het onredelijke eisen gaat stellen. Het is nog moeilijker wanneer een klant vervolgens jou persoonlijk gaat aanvallen. Probeer toch om kalm te blijven en de opmerkingen niet persoonlijk op te vatten. Ondanks dat dit niet direct een eerste contact is, is het wel een situatie die ze gaan onthouden. Blijf altijd kalm en respectvol en probeer de situatie op te lossen zo goed je kunt of redelijkerwijs verwacht mag worden. Negeer de persoonlijke opmerkingen, blijf zakelijk en toon begrip voor de situatie.
 
Wil je meer weten over Helma? Bekijk hier haar profiel.

Lees ook…

Voorkom chocoladehandjes, plan efficiënt!

Je hebt een belangrijke vergadering. Jouw kapsel is nauwkeurig gestileerd, je outfit is met grote zorg uitgezocht en de voorbereiding voor de vergadering is minutieus geweest. Je bent er helemaal klaar voor. Snel geef je jouw kind nog een zoen en hup, weg ben je. Het verkeer werkt goed mee, dus je bent keurig op tijd en zelfs een klein beetje te vroeg. Je bladert voor de laatste keer jouw aantekeningen door. Deze belangrijke vergadering heb jij ‘in-the-pocket’! Wanneer je uit de auto stapt en jouw verschijning voor het laatst checkt in de weerspiegeling van de autoruit zie je die twee chocoladehandjes op jouw broek...

Kansen moet je vangen

‘De economie trekt weer aan, die klanten komen vanzelf wel weer. Nieuwsbrieven en social media, dat hoef je toch niet te doen. Je hebt al een website’, vond de echtgenoot van een ondernemer. Hij heeft gelijk, de economie trekt aan en de vraag neemt toe. Maarre… wie ben jij? Ken ik jouw website? Weet ik dat jij bestaat? Weet ik dat jij deze dienst hebt?

Groeien als zzp'er

Het gaat heel goed met Nina's onderneming. Zo goed zelfs dat ze inmiddels twee bedrijven heeft. Eén in haar eentje en sinds vandaag één samen met haar businesspartners. Ze vertelt in deze vlog over haar succes.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer