Zo behaal je betere resultaten

Blog van Klaas-Jan Klatten | Inter Actus
In de jaren '80 ontwikkelden drie McKinsey medewerkers het 7S model om de kwaliteit van een organisatie te bepalen. De ‘S’-en staan in dit model voor organisatiefactoren die op elkaar afgestemd moeten zijn om als organisatie succesvol te kunnen functioneren.
Een van de toepassingen van het model is vast te stellen in hoeverre de organisatiefactoren met elkaar in evenwicht zijn. Als er veranderingen in organisaties worden doorgevoerd, wordt hierbij vaak vergeten het effect hiervan op verwante organisatieaspecten vast te stellen. Hierdoor is de organisatie als ‘systeem’ niet meer in evenwicht en verliest ze aan effectiviteit.
 

Wat kan dit inzicht jou als zelfstandige opleveren?

Als zelfstandig ondernemer ben je ongetwijfeld regelmatig bezig met het uitvoeren van nieuwe activiteiten. Ook voor jou is van belang dat de organisatieaspecten in evenwicht blijven zodat je organisatie effectief blijft. De organisatieaspecten van McKinsey zijn echter lastig toepasbaar op kleine (zzp-)ondernemingen. Ik heb daarom een aantal aspecten die voor zzp ondernemers van belang zijn in een model afgebeeld. 
 
 

Praktisch resultaat met behulp van dit model

Om de resultaten van je onderneming te verbeteren is het van belang dat je bewust hebt gekozen voor een specifieke doelgroep. Vervolgens kun je de overige zes aspecten invullen, waarbij je rekening houdt met de invloed die een verandering heeft op de andere deelaspecten.
 
Het klinkt misschien ingewikkeld maar wat je feitelijk doet is jouw onderneming als ‘systeem’ bekijken. Ik ben er van overtuigd dat dit de manier is om te komen tot betere resultaten. Dit komt mede doordat je ‘gedwongen’ wordt ook aspecten waar je van nature geen rekening mee houdt, te overwegen. 
Je hebt het niet alleen druk met opdrachten. Ook administratie, acquisitie en netwerken vraagt een hoop tijd. Tel daar de mailtjes en telefoontjes tussendoor bij op en je komt uren tekort. Dit whitepaper biedt oplossingen om georganiseerd door het leven te gaan.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer