‘Ik wil dat mijn kaarsen over 1,5 jaar in De Bijenkorf liggen’

Interview met Anne-Floor Sinnige | MOMENTS
Op een heuvel in Thailand bedacht Anne-Floor Sinnige (32) afgelopen oud en nieuw dat ze geurkaarsen wilde maken die mensen dichter bij elkaar zouden brengen. Nu, zeven maanden later, is haar bedrijf MOMENTS al bijna klaar voor de productie van de eerste kaarsen.
“Ik heb altijd banen gehad waarbij je veel in je hoofd zat en weinig met je handen deed. Terwijl ik dat ambachtelijke juist ook heel leuk vind. Daarom had ik al bedacht dat ik in 2014 wilde beginnen met kaarsen maken”, vertelt Anne-Floor. Haar idee kreeg echt invulling toen ze afgelopen jaarwisseling voor de bruiloft van een goede vriend in Thailand was. “We stonden op een heuvel in the middle of nowhere en het was een enorm groot feest. Op een gegeven moment gingen we traditionele Thaise wenslantaarns oplaten. Iedereen mocht zijn lantaarn een wens meegeven. Je zag de sfeer toen helemaal omslaan. Mensen volgden in gedachten hun lantaarn, dus volgden eigenlijk de warmte en het licht. Ik had me nooit gerealiseerd hoeveel kracht er van warmte en licht uitgaat. Daar werd het zaadje voor MOMENTS geplant.”
 

Fuck it

Anne-Floors kaarsen staan allemaal voor een ander bijzonder moment in het leven. “Zo heb ik bijvoorbeeld een kaars die heet Moment of Fuck It. Die staat voor dat duwtje in de rug dat je soms nodig hebt om een risico te nemen, zoals op het moment dat je voor jezelf wilt beginnen. Bij iedere kaars zit een gedichtje en de geuren zijn speciaal ontwikkeld zodat ze het gevoel van het moment bij je oproepen.”
 
Nadat het idee voor MOMENTS geboren was, is Anne-Floor snel overgegaan tot actie. Zo schreef ze zich in voor de Marie Claire Starters Award en behoort ze nu tot de drie finalisten. “Dat heeft er wel voor gezorgd dat alles wat sneller is gegaan. Sinds ik genomineerd ben geloven mensen ook nog meer in mijn idee en deuren gaan sneller open, het lijkt wel een soort keurmerk.”
 

Conceptstores

Toch heeft ze ook veel zelf moeten doen. Ze heeft het opzetten van MOMENTS tot nu toe zelf gefinancierd en heeft al haar marktonderzoek zelf gedaan. “Het maken van een businessplan was mijn eerste stap. Hoeveel moeten de kaarsen kosten, aan wie kan ik ze verkopen, hoeveel moet ik er per maand verkopen, hoeveel moet ik investeren en hoe lang kan ik het uithouden? Al die vragen heb ik beantwoord. Ik wil mijn kaarsen in eerste instantie in conceptstores in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag verkopen. Daarom ben ik langs verschillende conceptstores gegaan en de geluiden zijn positief.”
 
Anne-Floor heeft al grootse plannen voor de toekomst. “Ik wil dat mijn kaarsen over anderhalf jaar in De Bijenkorf liggen. En ik wil steden in het buitenland veroveren, ik heb al bedacht hoe ik dat aan wil pakken.” Voor nu staat de productie van de eerste honderd kaarsen gepland voor september. “Ik ben nu in de projectontwikkelingsfase. Ik wil dat het een duurzaam product wordt, dus ik ben nog aan het uitzoeken welk materiaal het beste is om te gebruiken, maar dat is best lastig. Ik ben nu koolzaadwas aan het uitproberen.”
 

Contact met collega's

Dat ze het in haar eentje doet vindt Anne-Floor heerlijk: “Het is heel gaaf dat als dingen heel goed gaan, je dat helemaal aan jezelf toe kunt schrijven. Ik ben voor mezelf begonnen omdat ik zelf wilde bepalen hoe dingen zouden gaan. In loondienst word je betaald om de visie van een ander uit te voeren en toegevoegde waarde te bieden in de ogen van je baas. Met MOMENTS kan ik alles op mijn eigen manier doen.” Toch vind ze dat er een keerzijde zit aan alles alleen doen. “Ik mis het contact met collega’s wel echt. Ik heb daar altijd veel plezier uit gehaald en ik heb collega’s gehad die goede vrienden en vriendinnen zijn geworden. Ik zou dit nooit opgeven voor een baan in loondienst, maar ik denk dat ik wel mensen aanneem zodra dat kan.”
 
Anne-Floor is bezig met een crowdfundingcampagne op platform Crowd About Now. Bekijk hierboven haar pitch.

Lees ook…

'Ik zag kans om perfecte schoenen te maken'

De zoveelste mislukte jacht naar het perfecte paar schoenen was voor Anna Winkelmolen (31) de aanleiding om voor zichzelf te beginnen. “Ik begreep niet dat je nergens zelf schoenen kon samenstellen. Vaak zijn het namelijk maar een paar elementen die je wilt veranderen, zoals de hakhoogte of de kleur. Ik ben toen gaan googelen en vond een paar sites die deze mogelijk bieden, maar ik dacht: dit kan beter.” Zo ontstond twee jaar geleden Anna’s idee voor haar schoenenmerk Anna van Mills.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer