‘Ik moet gaan want mijn Ferrari staat dubbel geparkeerd’

7 dingen die je nooit tegen je klanten moet zeggen
'Spreken is zilver, zwijgen is goud.' Dit gezegde is zeker niet op iedere situatie van toepassing. Maar er zijn momenten waarop het verstandiger is je mond te houden tegen klanten. Zeven dingen die je maar beter niet tegen ze kunt zeggen:
‘Die rok van je secretaresse kan echt niet’
Zelfs als je een zeer goede band hebt met je opdrachtgever, kun je dit soort opmerkingen echt niet maken. Roddelen wordt nooit gezien als een goede eigenschap. Wanneer je over zijn/haar secretaresse roddelt, zou je het ook zomaar over hem/haar kunnen doen. Laat altijd alleen je goede eigenschappen aan een klant zien en vermijd negativiteit.
 
‘Ik moet gaan want mijn Ferrari staat dubbel geparkeerd’
Door zo’n opmerking kan jouw opdrachtgever wel eens vraagtekens gaan zetten bij jouw tarief. Daarnaast kan het pocherig overkomen en misschien zelfs jaloezie opwekken. Zorg dus dat je je financiële welvaart niet te veel tentoonspreidt.
 
‘Ik zal je eens vertellen wat jij nodig hebt’
Jij bent ingehuurd door de klant. Hij wil iets van jou en weet prima wat dat is. Je moet je klanten dus niet gaan vertellen wat zij nodig hebben, tenzij je als adviseur werkt. Je wilt tevreden klanten, dus die moet je geven wat ze willen. Natuurlijk is wat sturing vanuit jouw expertisegebied wel gewenst, maar leg ze niets op.
 
‘Wat een ontzettend prutswerk’
Het is nooit verstandig om degene die het werk voor jou gedaan heeft (of het werk samen met jou moet doen) af te vallen. Wees genuanceerd en niet te direct. Realiseer je, zeker als het om een nieuwe opdrachtgever gaat, dat je niet weet hoe de onderlinge verhoudingen liggen. Je wilt niemand voor het hoofd stoten.
 
‘Ik zit hier ook niet voor m’n lol’
Als dat het geval is, doe je iets niet goed. Neem geen opdrachten aan waar je geen plezier in hebt. Ben je toch genoodzaakt een minder leuke opdracht aan te nemen? Laat dan nooit aan je opdrachtgever merken dat je er geen zin in hebt. Als hij negativiteit bespeurt zal hij je niet nog een keer inhuren. Bovendien kan het ervoor zorgen dat hij negatieve mond-tot-mond reclame voor je maakt in zijn netwerk.
 
‘Ik heb me vanmorgen aan mijn kalknagels laten behandelen’
Dat soort uitspraken zijn ‘too much information’. Blijf zakelijk, zelfs als je een opdrachtgever al een tijd kent. Natuurlijk kun je wel iets vertellen over je privéleven, bijvoorbeeld of je kinderen hebt. Maar deel geen ongepaste privézaken met je klanten. Hierdoor kun je je zakelijke autoriteit verliezen. Bovendien is het lastig om over geldzaken te praten wanneer de omgang met je klant te amicaal is.
 
‘Ik denk dat we het zo aan moeten pakken’
Je bent ingehuurd vanwege je expertise. Zorg daarom ook dat je jezelf als expert neerzet. ‘Ik denk’ getuigt niet van zelfvertrouwen. Je opdrachtgever wil met jou werken omdat jij wéét hoe je het aan moet pakken.
 
Foto: Fidocudeiro

Lees ook…

15 vooroordelen over zzp'ers

Zzp’er zijn zou je een lifestyle kunnen noemen. En zoals bij iedere lifestyle het geval is, bestaan er vooroordelen over. Zelfstandig professionals worden nog wel eens in een hokje geplaatst, zelfs door vrienden en familie. Jij weet dat er meestal niets van die stereotypes klopt, en wij ook. Wij moeten hartelijk lachen om de vooroordelen die soms voorbijkomen en daarom hebben we een aantal voor je op een rijtje gezet. Welke van deze heb jij wel eens gehoord?

Netwerken terwijl je geen gezichten kunt onthouden

Ik heb een grote uitdaging als het gaat om netwerken. Ik kan geen gezichten en namen onthouden. Nerina van ZZP Servicedesk is hier onlangs persoonlijk achter gekomen toen ik haar op een netwerkgelegenheid tegenkwam. Ik heb eerder dit jaar een hele ochtend met haar aan tafel gezeten, we mailen wekelijks en toch herkende ik haar niet toen ze voor me stond. Oeps afgang!! Of juist niet? Hoe ga je nou om met die ‘zwakke punten’?

De origineelste visitekaartjes

Iedereen wil een origineel visitekaartje dat eruit springt. Dat lukt de één een stuk beter dan de ander. Hier een aantal van de meest creatieve visitekaartjes die in omloop zijn.
Wil jij weten hoe jij het meest voordelig een auto kunt regelen als zzp'er? Met de praktische tips, rekentools en ervaringen van collega's uit dit whitepaper maak je de juiste keuze.
Wil jij weten op welke flexwerkplekken je kunt werken, hoe je op iedere plek je werk kunt doen en wil je ervaringen van andere zzp'ers lezen? Download dan dit whitepaper.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer