Google+ is geen spookstad meer

'Gewoon nog een platform' of iets van waarde?
Sinds 2011 is de wereld van de social media een nieuwe sociale netwerksite rijker: Google+, ook bekend als Google Plus of G+. Vanaf de lancering wordt dit platform gezien als de grote concurrent van Facebook. Misschien zat jij in het begin helemaal niet te wachten op nóg een platform dat je moet bijhouden. Maar Google+ wint steeds meer terrein.
De sociale netwerksite van Google werd voorgaande jaren vaak omschreven als een spookstad (veel leden, weinig activiteit), maar dit jaar neemt het dagelijks gebruik in Nederland met 100 procent toe. Ook groeit het aantal leden van 2 miljoen vorig jaar naar 3,9 miljoen dit jaar, blijkt uit het Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom. 
 

Wat is Google+ precies?

Google+ lijkt op Facebook, maar in plaats van berichten te liken, klik je op de ‘+1-button’. Daarmee kun je een website, blog of foto aanbevelen. Ook is het mogelijk die informatie te delen. Schrijf jij een bericht, dan kun je daarna gelijk zien welke andere posts jij mogelijk interessant vindt. Dat gebeurt op basis van trefwoorden uit jouw notitie. Want bij Google+ draait het om ‘search’ en ‘social’. De makers zijn voortdurend bezig met het integreren van snufjes die te linken zijn aan de zoekmachine.
 

Vindbaarheid

Maar als ondernemer heb je het al druk genoeg met het bijhouden van social media als Facebook, Twitter en LinkedIn. Waarom zou je dan ook nog een bedrijvenpagina op Google+ aanmaken? Naast het sociale aspect, kan je bedrijf ook beter vindbaar worden in de zoekmachine. Wel moet je eerst verifiëren dat het om jouw onderneming gaat voordat alle contactgegevens worden weergegeven in Google. Ook zet je jezelf letterlijk op de kaart in Google Maps.
 

Contacten ordenen

Bij dit platform is het daarnaast makkelijker om je connecties in te delen in zogenoemde circles. Zo kun je berichten plaatsen voor specifieke groepen. Je bepaalt dus met wie je jouw updates deelt en welk nieuws je te zien krijgt. Voor jouw bedrijf creëer je bijvoorbeeld kringen die bestaan uit klanten, toekomstige opdrachtgevers, collega’s en zakenpartners. Je houdt hen apart op de hoogte van websites en berichten die voor hen interessant kunnen zijn. Beveel jij goede sites aan, dan kweek je vertrouwen en waardering. Met Google+ Ripples, dat in het Nederlands Google+ Echo wordt genoemd, kun je kijken hoe jouw post zich heeft verspreid.
 

Hangouts

Verder onderscheidt Google+ zich van andere social media door Hangouts. Met deze app kan je via je computer, smartphone of tablet videogesprekken voeren met maximaal tien mensen. Organiseer bijvoorbeeld een vragenuurtje met je klanten via een openbare Hangout. De zakelijke app AdWords Express biedt je de mogelijkheid om te adverteren.
 
Weet je het nog niet zeker? Volgens SearchMetrics wordt er over twee jaar op Google+ meer content geplust, dan dat er op Facebook wordt gedeeld. Dus misschien is het toch handig om te kijken welke mogelijkheden Google+ nog meer biedt.
Wil jij weten op welke flexwerkplekken je kunt werken, hoe je op iedere plek je werk kunt doen en wil je ervaringen van andere zzp'ers lezen? Download dan dit whitepaper.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer