Welke social media passen bij jou?

Tips om het juiste platform in te zetten
Kan jij door de bomen het bos nog zien als het gaat om social media? Er zijn ontelbare platformen waar wij ons met z'n allen massaal voor blijven aanmelden. Als zelfstandige zijn social media, mits je deze op de juiste manier gebruikt, een gratis marketinginstrument. Hier vind je een overzicht van de grootste social media platformen en wat je ermee kunt.

Facebook

Een van de bekendste en grootste platformen werd bedacht door Mark Zuckerberg toen hij nog aan Harvard studeerde. Het moest een soort smoelenboek worden waar studenten persoonlijke interesses op konden delen. Inmiddels is het veel meer dat dan. Zo is het mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken waarop mensen jouw bedrijf kunnen liken. Dit maakt Facebook een uitermate geschikt platform om content op te plaatsen en zo jouw doelgroep te bereiken. Door de informele opzet van het platform worden er relatief snel likes uitgedeeld. Probeer zoveel mogelijk content te plaatsen die jouw doelgroep aanzet tot interactie. Vragen stellen in jouw bericht nodigt mensen uit om te reageren. Let wel op dat je niet content gaat plaatsen om het plaatsen. Post alleen iets als het relevant is voor jouw doelgroep. Je kunt ook adverteren op Facebook, dit is wel tegen betaling.
 

Twitter

Via Twitter kun je berichten (tweets) plaatsen van maximaal 140 tekens lang. Ook kun je foto’s en korte filmpjes ‘twitteren’. Het voordeel van Twitter is dat je relatief makkelijk een groot bereik kunt creëren. Ook is de drempel om mensen te benaderen erg laag. Zo kun je met mensen in contact komen die je anders niet zou spreken. Twitter is redelijk luchtig en informeel waardoor je zeker humor mag gebruiken in je berichten. Om succes te hebben op Twitter is het juist belangrijk dat je niet alleen maar over jouw product of dienst twittert.
 
Door hashtags (#) in jouw tweets te gebruiken, kunnen potentiële klanten jouw berichten makkelijker vinden. Twitter verzamelt namelijk alle berichten waarin dezelfde hashtag gebruikt worden. Een populaire hashtag is bijvoorbeeld ‘#DTV’ (durf te vragen). Deze wordt vaak gebruikt in tweets waar een vraag in wordt gesteld. Je kunt deze dus gebruiken als je de mening wilt van andere twitteraars of als je een antwoord nodig hebt.
 

Instagram

In tegenstelling tot de meeste social media is Instagram geheel gericht op beeld. Door middel van filters kun je jouw foto’s en video’s een mooiere uitstraling geven. Via Instagram kun jij als zelfstandige aan jouw doelgroep laten zien waar jij je mee bezighoudt. Zo kun je foto’s plaatsen van jouw nieuwe producten, maar ook een filmpje van een inspirerend event dat je hebt bijgewoond.
 
Onder jouw foto’s en video’s kun je hashtags plaatsen, waar mensen op kunnen klikken. Via deze weg kun jij je vindbaar maken voor jouw doelgroep. Instagram is zeer geschikt als je veel met beeld kunt vertellen. Er is namelijk weinig ruimte voor tekst en het platform is niet gericht op het plaatsen van links.
 

YouTube

Het sociale platform YouTube, dat gericht is op video, is de derde meest gebruikte website ter wereld. Via YouTube kun je door middel van filmpjes vertellen wie jij als zelfstandige bent en waar jij voor staat. Potentiële klanten willen immers zien met wie zij te maken krijgen. Je kunt ook sfeerimpressies delen waarin jij bijvoorbeeld aan het werk bent. Hier mag best wat humor in zitten aangezien een video snel saai kan worden. Het grootste deel van de YouTube-bezoekers is namelijk niet geïnteresseerd in jou en jouw onderneming. Aan jou de taak om hier met jouw filmpje(s) verandering in te brengen. Zorg er daarom voor dat het geen langdradige video wordt met een overload aan informatie. Maar maak bijvoorbeeld een video waarin je tips geeft of iets uitlegt. Zo heeft de kijker daadwerkelijk iets aan de video. YouTube is geheel geïntegreerd in andere social media, en kun je jouw video’s ook delen via bijvoorbeeld Twitter en Facebook.
 

Pinterest

Erg in opkomst is het sociale platform Pinterest. Het is een online prikbord waarop jij foto’s of video’s ‘pint’ die jou inspireren of boeien. Het draait, in tegenstelling tot de meeste platforms, niet om de foto’s die je zelf maakt, maar om de foto’s die je verzamelt. Op een openbaar bord kun je jouw merkidentiteit laten zien. Door ook naar de borden van jouw doelgroep te kijken blijf je op de hoogte van wat er speelt en kun je hier op inspelen. Als je visueel veel kunt laten zien, dan is Pinterest zeker geschikt voor jouw onderneming. Let wel; driekwart van de gebruikers is vrouwelijk. Heeft jouw product of dienst affiniteit met mode, lifestyle, kunst, vrije tijd of eten en drinken? Dan zit je qua doelgroep gebakken. Ben je vooral gericht op tekst of een mannelijke doelgroep? Laat het medium dan voor wat het is.
 

Google+

De Facebook-concurrent Google+ is steeds groter aan het worden. Ondanks dat Google+ in grote lijnen erg veel gemeen heeft met Facebook, is er een aantal grote voordelen voor ondernemingen. Door jouw onderneming te verifiëren worden jouw gegevens vindbaar in Google en zal je ook op de kaart van Google Maps te vinden zijn. Ten slotte hoef je jouw content niet met iedereen te delen. Je kunt berichten plaatsen in bepaalde groepen, circles genaamd, waarin bijvoorbeeld klanten of branchegenoten zitten. Op deze manier kun je jouw kennisenkringen apart op de hoogte houden van informatie.
 

LinkedIn

Het sociale platform LinkedIn is gericht op netwerken. Niet gek is dat zelfstandigen hier geregeld nieuwe opdrachten en samenwerkingen aan over houden. Naast een persoonlijk profiel kan hier ook een bedrijfspagina worden aangemaakt. Hierop kun je interessante artikelen plaatsen of leuke blogs delen met je netwerk.
Omdat LinkedIn vooral gericht is op de zakelijke markt, is de meest effectieve tijd om jouw content te plaatsen tijdens de kantooruren. Vooral in de vroege ochtend, wanneer iedereen zijn of haar mail checkt. Adverteren via LinkedIn is ook mogelijk, maar daar moet je wel voor betalen.

Lees ook…

Van VAR naar voorbeeldovereenkomst

De VAR is verdwenen: sinds 1 mei 2016 is de oude regeling vervangen door de nieuwe wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Wat betekent dit voor jou als zzp’er? De veranderingen op een rij.

Stoppen als zzp’er...

Voor iedere zzp’er kan het moment komen: je stopt met je bedrijf, gedwongen of vrijwillig. Makkelijker gezegd dan gedaan, want er is nogal wat om rekening mee te houden. Bedrijfsjurist Dethmer Kupers en boekhouder Irene Kraakman-Stavenuiter geven uitleg.

Hoe bepaal ik mijn tarief?

Vaak werk je als zzp’er met een uurtarief. Maar hoe bepaal je hoe hoog jouw uurtarief is? Wij hebben voor je op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden.
Blijf op de hoogte van onze laatste updates en kom direct in contact met andere ondernemers.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer