Zo ga je goed van start als zzp'er

Blog van Rinske Jansen | De administratiekamer
Na lang wikken en wegen heb je eindelijk de knoop doorgehakt: je gaat starten met je eigen bedrijf. Uiteraard heb je hiervoor een uniek en origineel bedrijfsidee bedacht, maar wat komt er nog om de hoek kijken als je als zelfstandige gaat werken? Welke zaken mag je absoluut niet vergeten en waar moet je beginnen?

Ga niet over één nacht ijs!

Het zelfstandig ondernemerschap kent vele mooie kanten: je kunt je eigen tijd indelen, je bepaalt zelf je koers en je plukt zelf de vruchten van het resultaat. Er zijn echter ook minder leuke kanten. Zo ben je onder andere zelf verantwoordelijk voor het behalen van de benodigde omzet en je pensioenopbouw. Je loopt het risico van niet-betalende klanten en je wordt niet standaard doorbetaald bij ziekte.


Maak een plan en wees realistisch

Een succesvolle start als zzp’er begint met het schrijven van je ondernemingsplan. Hierin belicht je zowel de sterke als zwakke punten van de ideeën en plannen die je hebt met je bedrijf. En je maakt deze concreet. Een ondernemingsplan laat je nadenken over de richting die je met jouw bedrijf op wilt gaan en of dit haalbaar is.
 

Startkapitaal

Het financiële deel uit je ondernemingsplan kan als uitkomst hebben dat je in de opstartfase van je bedrijf financiering nodig hebt. Dit zogenoemde startkapitaal kun je op verschillende manieren verkrijgen: via familie, particuliere investeerders, leveranciers of bij banken. Als je voor de start van je onderneming niet zo veel geld nodig hebt, zou het best zo kunnen zijn dat je al genoeg spaargeld hebt om je bedrijf te starten.
 

Kiezen van een rechtsvorm

Iedereen die een bedrijf start, zal voor zijn onderneming een rechtsvorm moeten kiezen. De meeste zzp’ers kiezen voor een eenmanszaak. Deze richt je snel en eenvoudig op en je hebt meestal meer belastingvoordeel dan bijvoorbeeld bij een bv. Nadeel van de eenmanszaak is dat je met je privévermogen aansprakelijk bent voor de schulden van je bedrijf.


Verzekeringen

Als zzp’er moet je zelf zorgen voor de opbouw van je aanvullende pensioen, alsmede jezelf verzekeren voor onder andere ziekte en arbeidsongeschiktheid (AOV). Je bent als zelfstandige niet verzekerd voor werkloosheid. Met andere woorden: als je geen opdrachten hebt of je bedrijf stopt, dan kun je geen aanspraak maken op een WW-uitkering.
 

Administratie

Als zzp’er ben je wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden en deze te bewaren. Begin daarom meteen met het opzetten van een administratie, zelfs als je bedrijf nog niet eens van start is gegaan. Deze aanloopkosten van je bedrijf zijn namelijk zakelijke kosten die je in je administratie mag opvoeren. Aanloopkosten en -investeringen kunnen je belastbaar inkomen in het eerste ondernemingsjaar behoorlijk drukken. En uiteindelijk betaal je als zzp’er over je belastbaar inkomen inkomstenbelasting.
 

Acquisitie

Veel startende zzp’ers beginnen met een leuke opdracht en nadat deze opdracht is volbracht, bedenken ze pas wat er vervolgens moet gebeuren. Doe dit eerder! Leg contacten met nieuwe mogelijke opdrachtgevers of doe iets aan promotie van je bedrijf.
Voor jezelf beginnen gaat niet vanzelf. Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee moet houden en die je moet regelen. In deze checklist vind je alle zaken waar je als startende ondernemer aan moet denken.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer