9 tips om meer uit LinkedIn te halen

Optimaliseer je profiel
Zoals je weet draait het in het leven niet zozeer om wie jij kent, dan wel om wie jou kent. LinkedIn is daarom voor je professionele leven eigenlijk onmisbaar.
Je ziet meteen op je smartphone of tablet bij iemand's profiel of er contacten en interesses zijn die jullie gemeen hebben en of jullie lid zijn van dezelfde groepen.

 

1. Maak je profiel zo volledig mogelijk

Dat betekent dat er niet halverwege ergens een onverklaarbare leemte in je loopbaan moet staan. Heb je bijvoorbeeld anderhalf jaar niets gedaan, geef dan ook duidelijk aan dat je in die periode een 'sabbatical' hebt gehad.
Zorg er voor dat het belangrijkste over je bedrijf bovenaan staat. Leg duidelijk uit wat voor bedrijf dan wel beroep je hebt, wie je klanten zijn en hoe jij ze helpt.
Als je ook een bedrijfspagina op LinkedIn hebt, vergeet dan niet het onderdeel 'Producten en diensten' in te vullen.

 

2. Benadruk je vakkennis

LinkedIn is bij uitstek het sociale netwerk om je vakkennis te etaleren. Vermeld die vakkennis - eventueel ondersteund met certificaten en/of diploma's - dan ook nadrukkelijk in je profiel. 
Zorg er voor dat je artikelen of blogposts over de onderwerpen waarin je 'thuis' bent ook via LinkedIn te vinden zijn. Vergeet niet om nieuw werk ook te 'posten' op je bedrijfspagina.
Laat relaties je aanbevelen.
 

3. Call to action

Zorg dat er in het 'Summary' deel een zogenoemde 'call to action' staat, waar duidelijk staat vermeld wat je wilt dat mensen doen nadat zij je profiel hebben geraadpleegd. Misschien wil je dat zij je meteen bellen (vermeld je telefoonnummer!), je site bezoeken (noem je landingspagina!) of zich aanmelden voor een mailing list. Wat het ook is: vermeld het duidelijk!

 

4. Optimaliseer je profiel voor 'search'

Je wilt opgemerkt worden op LinkedIn, toch? Per uur zoeken miljoenen mensen op LinkedIn, dat betekent dat je profiel makkelijk te vinden moet zijn door de mensen die jouw expertise nodig hebben.
Om dat te bevorderen, moet je de kansen vergroten dat jouw naam bij de interne zoekresultaten verschijnt. Dat doe je door de juiste sleutelwoorden te gebruiken - kijk naar voorbeelden die je bewondert: hoe doen zij het? Stel je voor hoe je zelf zou zoeken op basis van bepaalde sleutelwoorden.
 

5. Zet regelmatig posts online

Laat minstens één keer per week van je horen op LinkedIn. Dat kan door te verwijzen naar een blog dat je zelf hebt geschreven of een link naar een verhaal of site die jou is opgevallen. Waar het op neer komt, is dat je met een zekere regelmaat van je laat horen op LinkedIn. Eén keer per week is het minimum. 
Die posts dragen ook weer bij aan je vindbaarheid!

 

6. Maak en/of neem deel aan LinkedIn groepen

Het is misschien een beetje veel gevraagd om zelf een LinkedIn groep op te zetten, maar het is ten sterkste aan te raden om deel te nemen aan die (vak)groepen die aansluiten bij je kennis en vakgebied. Je moet binnen zo'n groep dan ook regelmatig van je laten horen - reageer op bijdragen van anderen, ventileer je mening over nieuwe ontwikkelingen binnen je vakgebied. Ook dat draagt bij aan je vindbaarheid.

 

7. Wees kieskeurig bij het aangaan van nieuwe relaties

Het komt zo nu en dan voor dat je een uitnodiging krijgt op LinkedIn om een connectie aan te gaan, dat je denkt 'Waar komt die vandaan?' Zo'n uitnodiging negeren kan echt geen kwaad.
Het gaat er om connecties te maken met professionals waar je wat aan hebt - niet om het aantal connecties.

 

8. Maak je eigen uitnodigingen persoonlijk

In het verlengde van de tip hierboven: maak je eigen uitnodigingen om een connectie aan te gaan, net even anders. Klik niet gewoon op 'Connect', waardoor de ontvanger de standaard tekst krijgt. Maak er werk van: geef even kort aan wat de aanleiding voor je uitnodiging is (ontmoeting?). Des te eerder wordt je opgemerkt.

 

9. Content Marketing Score

LinkedIn heeft zijn eigen analyse tool om bij te houden hoe je posts het doen.

Lees ook…

Hoe moet je je gedragen op social media?

Als je niet op social media te vinden bent, dan kun je bijna stellen dat je niet bestaat. LinkedIn, Twitter en Facebook zijn goede tools om een netwerk op te bouwen en te onderhouden. Je kunt potentiële klanten bereiken zonder dat het je geld hoeft te kosten. Je moet echter wel weten welke etiquetteregels gelden zodat je niet juist een averechts effect bereikt. Voor je de wereld van social media op zakelijk vlak gaat ontdekken, moet je deze regels kennen.

Stoppen als zzp’er...

Voor iedere zzp’er kan het moment komen: je stopt met je bedrijf, gedwongen of vrijwillig. Makkelijker gezegd dan gedaan, want er is nogal wat om rekening mee te houden. Bedrijfsjurist Dethmer Kupers en boekhouder Irene Kraakman-Stavenuiter geven uitleg.

Social media als marketingtool

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Google Plus…Tegenwoordig zit iedereen wel op een van deze social media of misschien gebruik jij ze wel allemaal. Maar hoe zet je social media in voor je bedrijf zodat het voor jou als zzp’er ook nog wat oplevert?

Ik wil klanten

Hoe mooi zou het zijn als de klanten je gewoon zouden komen aanwaaien zodra je ingeschreven staat bij de KvK? Helaas werkt het niet zo. Het vinden van klanten en opdrachtgevers kan een flinke klus zijn. Hoe vind je ze, hoe vinden zij jou en hoe houd je ze tevreden? Hier vind je de antwoorden op deze en vele andere vragen. 
Blijf op de hoogte van onze laatste updates en kom direct in contact met andere ondernemers.
Zie je in de app-stores door de bomen het bos niet meer? Dit whitepaper staat vol zakelijke apps die ondernemen makkelijker maken. Met gebruikerservaringen van collega-zzp'ers.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer