6 tips voor een optimale nachtrust

Meer energie voor een geslaagde werkdag
Succesvolle zelfstandig ondernemers komen vaak tijd tekort. Dit gaat vaak ten koste van de nachtrust. Wanneer je in je kostbare slaapuurtjes de slaap niet kunt vatten is dit erg vervelend. Met deze tips haal je het beste uit jouw nachtrust.

Geen middagdutjes

Het kan verleidelijk te zijn om even je ogen dicht te doen wanneer je moe bent. Door overdag te slapen gooi je jouw slaapritme in de war, wat de kwaliteit van je nachtrust doet afnemen. Als je moeite hebt overdag wakker te blijven, kun je wat vaker het daglicht opzoeken. Maak bijvoorbeeld even een ommetje na je lunch of ga zitten in een ruimte die gevuld is met zonlicht.
 

Neem je problemen niet mee naar bed

Op drukke dagen kan het lastig zijn je werk los te laten. Wanneer je in bed ligt blijven de herinneringen door je hoofd spoken. Die ene klant die je morgenochtend niet mag vergeten te mailen en die opdracht die af moet. Leg daarom een klein notitieboekje naast je bed en schrijf alles op wat je dwars zit. Dan kun je het voor de nacht loslaten en hoef je niet bang te zijn dat je het de volgende ochtend weer vergeten bent.
 

Geen alcohol

Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat ze sneller in slaap vallen na het drinken van een wijntje. Helaas zorgt alcohol ervoor dat je minder diep slaapt en dus minder uitgerust wakker wordt. Hetzelfde geldt voor nicotine en cafeïne. Probeer dit dan ook in de avonduren zo veel mogelijk te vermijden..
 

Zorg voor een donkere slaapkamer

Wanneer je een pikdonkere slaapkamer hebt, zal je sneller in slaap vallen. Licht zorgt er namelijk voor dat je wakker blijft. Probeer daarom tv’s, tablets en laptops te vermijden vlak voor je wilt gaan slapen. Het licht van deze apparaten zorgt ervoor dat je minder melatonine - de stof die ervoor zorgt dat je in slaap valt -  aanmaakt. Dat is iets waar je na een dag hard werken niet op zit te wachten.
 

Wordt actief bij slapenloosheid

Er is niets vervelender dan in bed liggen en wachten tot de nacht voorbij is. Dit kun je voorkomen door je bed uit te gaan wanneer je niet kunt slapen. Ga in een andere kamer een boek lezen of loop een rondje door je huis. Pas als je moe begint te worden ga je weer terug naar bed.
 

Ritme

Creëer een fijn slaapritme. Wanneer je iedere dag op dezelfde tijd naar bed gaat, zal je hier snel aan wennen. Je kunt er ook voor kiezen telkens iets eerder te gaan slapen. Bijvoorbeeld iedere dag een kwartiertje vroeger, zodat je de volgende dag eerder kunt opstaan. Kom erachter hoeveel slaap je nodig hebt in een nacht om te voorkomen dat je een slaaptekort krijgt. Voor de meeste mensen ligt dit rond de acht uur per nacht.
 

Lees ook…

5 tips voor balans tussen werk en privé

Als zelfstandig ondernemer heb je veel vrijheid en mag je doen en laten wat je wilt. Er is niemand die tegen je zegt wanneer er gewerkt moet worden. Dat is leuk, maar soms leidt het ertoe dat je structuur in je leven mist. Met deze tips vindt je een gezonde balans tussen werk en privé.

5 tips om op tijd je bed uit te komen

Vroeg opstaan, sommige mensen worden al moe als ze eraan denken. Als zelfstandig ondernemer heb je vaak 25 uur in een dag nodig, waardoor je soms tot in de late uurtjes aan het werk bent. Dan kan het lastig zijn de volgende dag weer bijtijds uit je bed te komen. Je hebt immers geen baas of collega’s die op je wachten. Met deze tips haal jij ook alles uit je dag en sta je voortaan vroeger en uitgeruster op.

Oppeppertje voor onderweg

Stefan Vermeul is commercieel directeur van Dutch Network Group, de uitgever van ZZP Servicedesk. Hij is weliswaar geen zzp'er, maar wil wel graag zijn ervaringen in de ondernemerswereld met jullie delen. Zijn werkdagen zijn vaak een aaneenschakeling van afspraken. En om van ieder zakelijk gesprek een succes te maken heeft hij één ding hard nodig: muziek.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer