Hoe ziet een goede zakelijke kerstkaart eruit?

Bedank je klanten met een unieke kerstgroet
De kerstdagen staan weer voor de deur en dat betekent dat er weer kerstkaarten geschreven mogen worden. Natuurlijk doe je dit naar familie en vrienden, maar een kaartje valt bij de klant ook erg in de smaak. Kelly Bakker, zelfstandig grafisch vormgever onder de naam Macloune, vertelt hoe je een kerstkaart maakt waarmee je opvalt tussen alle andere kaartjes.

‘‘Een kerstkaart is een goed middel om aan het einde van het jaar nog even onder de aandacht te komen bij je trouwe klant. Net als velen dat bij familie doen, geef je iemand een kerstwens mee. Een klant zal na het ontvangen van jouw kerstkaart nog eens op een positieve manier aan je denken’’, vertelt Kelly

 

Val op

Je haalt het meeste uit je kerstkaart door op te vallen. ‘‘Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, afhankelijk van jouw budget’’, zegt Kelly. ‘‘Een relatief goedkope techniek voor een opvallende en unieke kaart is spotlak. Met spotlak wordt er op bepaalde vlakken een glimmende laag over het matte papier aangebracht. Je kun een kaart zo meer charme meegeven door er bijvoorbeeld rode hoogglans letters op te laten drukken.’’

 

Trends

Net als veel andere dingen, zijn kerstkaarten aan trends onderhevig. ‘‘Je ziet dit jaar veel vierkante kaarten die je open kunt klappen. Lila en paarse tinten zijn dit jaar erg in trek. Maar de traditionele kerstkaarten met rood, goud en groen doen het altijd goed en zijn ook dit jaar een goede keus.”

 

Investeren

‘‘Het is kerst, dus je mag best opvallen met je kaart. Glitter of kerstballen, alles kan en alles mag’’, zegt Kelly. Zorg er wel voor dat de ontvanger ziet dat je oprecht aandacht aan de kaart hebt besteed. ‘‘E-cards gooi ik meteen in mijn digitale prullenbak. Het is onpersoonlijk, net als kerstkaarten met een promotie. Een kerstkaart is bedoeld om een klant of relatie te bedanken voor de samenwerking en uit te kijken naar een nieuw jaar, met nieuwe projecten. Daar mag je best in investeren.’’

 

Kijk naar je doelgroep

Afhankelijk van je doelgroep, bepaal je de inhoud van je kaart. ‘‘Klanten die je nog nooit hebt gezien of gesproken, kun je best een standaard gedrukte tekst sturen’’, vertelt Kelly. ‘‘Maar wanneer je net als ik je klanten persoonlijk kent, mag de boodschap ook wat persoonlijker. Je ziet dat steeds minder mensen kiezen voor een voorgedrukte tekst in de kaart. Met de hand schrijven lijkt terug van weggeweest. Je klanten zien daarmee dat je aandacht aan de kaart hebt besteed en dat waarderen ze.''

Lees ook…

Een feestend rendier als kerstactie

Een vrolijk gnuivend rendier met slingers in zijn gewei, een knuffelige alpaca in kersttrui of een stapel katten balancerend in kerstboompose. Vormgever en fotograaf Agnes Swart verzamelde ze al tekenend in haar kerstkaartenserie. En is daarmee een mooi voorbeeld van een zzp’er die haar voordeel doet met de feestdagen.

ZZP Feestdagenvragen: Wat ga je voor jouw opdrachtgevers doen rond de feestdagen?

Eind van het jaar is het een mooi moment om terug te kijken en vooruit te blikken. Onze redactie legt daarom verschillende vragen voor aan zzp’ers. Vandaag de vraag: Wat ga je voor jouw opdrachtgevers doen rond de feestdagen?

Nieuw jaar, nieuwe kansen

Oud en nieuw is voor zelfstandig ondernemers altijd de symbolische afsluiting van een periode. Er wordt een jaar afgesloten en er ligt weer een nieuw fris jaar voor je open, met nieuwe kansen. Ondernemerscoach Bas van Straaten vertelt hoe jij in het nieuwe jaar goed van start gaat.
Je hebt het niet alleen druk met opdrachten. Ook administratie, acquisitie en netwerken vraagt een hoop tijd. Tel daar de mailtjes en telefoontjes tussendoor bij op en je komt uren tekort. Dit whitepaper biedt oplossingen om georganiseerd door het leven te gaan.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer